ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۱۹:۴۵
کد خبر: ۱۴۲۳۶۰

فروریزش زمین در بزرگراه نواب

 در پی بارش‌های شدید در اغلب استان‌های کشور و از جمله در تهران، همانطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، فرونشست‌ها و فروریزش‌های زمین نیز افزایش یافته است، به گونه‌ای که پس از فرونشست زمین در خیابان مولوی تهران در روزهای نخست سال جدید، بامداد پنجشنبه در بزرگراه نواب نیز این حادثه تکرار شد. به گزارش ایسنا، اکرم مقدم، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۷ در خصوص فرونشست زمین در مسیر شمال به جنوب بزرگراه نواب در محدوده میدان ۹ دی، گفت: این حادثه ساعت 36: 4 پنج‌شنبه  به ما اطلاع‌رسانی شد و در همان زمان تمامی مسوولان مربوطه در محل حضور پیدا کردند . طول و عرض این نشست ۲ متر و و ارتفاع آن ۳ متر عمق داشت و باعث آسیب سطحی به چهار دستگاه خودرو شد. البته خوشبختانه در این حادثه خسارت جانی نداشتیم.  او افزود:   پس از بررسی‌های اولیه نسبت به رفع خطر و پر کردن حفره با مخلوط شفته آهک و همچنین آب‌پاشی مداوم آن جهت نشست مصالح و کاهش تورم مصالح خاکی وتحکیم بستر اقدام شد.  وی افزود: یکی از دلایل این نشست را می‌توان بارندگی‌های اخیر و نفوذ آب به لایه‌های زیرین بزرگراه دانست، اما این مساله جای بررسی بیشتر دارد.

احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه ها

سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی گفت: فعالیت سامانه بارشی فعال در کشور به صورت رگباری است، اما احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و سیلاب احتمالی در استان‌های تحت تأثیر همچنان وجود دارد. ‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او بیان کرد: در حال حاضر وضعیت دمای هوا رو به افزایش است که این مساله احتمال ذوب برف و افزایش دبی طبیعی رودخانه‌ها را بالا خواهد برد. تاجبخش‌ از ورود سامانه بارشی جدیدی از روز جمعه به نواحی جنوبی کشور خبر داد و گفت: در روزهای شنبه (امروز)، یکشنبه و دوشنبه این سامانه در مناطق جنوبی کشور فعالیت می‌کند، البته موجب بارش در استان‌های خوزستان، لرستان و همچنین سایر استان‌های حاشیه‌ای زاگرس میانی نخواهد شد، اما استان‌های دیگر را درگیر بارش خواهد کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه بارشی روز شنبه استان‌های بوشهر، فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: فعالیت این سامانه روز یکشنبه گسترده‌تر شده و پس از عبور از استان بوشهر، موجب بارش در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد شد. رییس سازمان هواشناسی‌ ادامه داد: بارش‌های مذکور به صورت رگباری بوده و قطعا مانند روزهای گذشته نخواهد بود اما باید بگوییم که همچنان احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و سیلاب احتمالی در این مناطق وجود دارد. به گفته این مقام مسوول در این 3 روز شاهد وزش باد در مناطق ساحلی و همچنین تلاطم دریا خواهیم بود. تاجبخش‌ تأکید کرد: این وضعیت بارش تا جنوب استان گلستان ادامه داشته و گسترده خواهد شد، با اینکه فعالیت سامانه بارشی در این منطقه هم در سه روز آینده پیش بینی شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه بارشی مذکور تا روز دوشنبه در منطقه فعال خواهد بود، گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده فعالیت سامانه در مناطق جنوبی از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی بیشتر خواهد بود. به گفته تاجبخش این سامانه روز دوشنبه از حاشیه شرقی عبور و خارج شده و از روز سه‌شنبه هفته آینده دیگر مساله خاصی را در کشور نخواهیم دید.

نبود ثبات در بازار مسکن

دبیر کانون انبوه‌سازان  تاکید کرد: هیچ نوع ثباتی در اقتصاد مسکن وجود ندارد و به همین دلیل سازندگان با احتیاط و دست به عصا وارد بازار می‌شوند. فرشید پور حاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازندگان که انواع و اقسام هزینه‌ها بر دوششان قرار دارد اوضاع را سبک سنگین و برای سرمایه‌گذاری جدید احتیاط می‌کنند. او افزود: اعتقاد ندارم که سازندگان از فروش مسکن امتناع می‌کنند، بلکه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نبود ثبات در اقتصاد مسکن با احتیاط بیشتری وارد بازار می‌شوند. او با بیان اینکه هزینه‌های تولید، تأثیر مستقیم بر قیمت تمام شده مسکن دارد، افزود: زمین به یک ابزار ناجوانمردانه در حوزه مسکن تبدیل شده و قیمت تمام شده مسکن را به نحوی تحت تأثیر قرار داده که مابقی فاکتورها را به محاق برده است، زمین قابل عرضه‌ای هم توسط مردم و دولت در کلان‌شهرها وجود ندارد. او با بیان این ادعا که هیچ عزمی برای تغییر شرایط موجود دیده نمی‌شود، گفت: ظاهراً روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین ماه هیات وزیران مصوب کرده که ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌ها با ضریب ۳۶ درصد محاسبه شود. این بدان معناست که مالیات حوزه مسکن در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت و سایر عوامل هم که حدود ۲۰ نوع عوارض در حوزه ساختمان است تورم بیش از تورم عمومی را به این بخش تحمیل خواهد کرد. پورحاجت، 6 فاکتور مالیات‌ها، بیمه کارگران ساختمانی، پیش‌فروش، سیستم بانکی، قانون نظام مهندسی و قیمت زمین را پاشنه آشیل حوزه تولید مسکن دانست و گفت: این موارد علاوه بر اینکه فضای کسب و کار را آلوده کرده، شکافی بین قیمت مسکن با توان خرید متقاضیان ایجاد کرده است و متأسفانه ابزارهای قانونی که باید موجب تثبیت کسب و کار شود به افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر شده و مردم را از خرید مسکن ناامید کرده است.

 

 

ارسال نظر