ورود شورای عالی شهرسازی به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۸۴

وزیر راه و شهرسازی از ورود شورای عالی شهرسازی و معماری به ساخت و ساز حریم رودخانه‌ها خبر داد.

به گزارش تسنیم، محمد اسلامی در جریان سفر به استان چهارمحال و بختیاری درباره ارزیابی مدیریت بحران این استان اظهار کرد: خوشبختانه با مدیریت استاندار، همدلی نمایندگان مجلس، مسوولان استانی و امام جمعه محترم ستاد بحران عملکرد خیلی ممتازی داشت. این اقدامات هم پیش‌دستانه و هم آگاهانه بود و اقدامات انجام گرفته به صورت هماهنگ و منسجم صورت گرفت. خوشبختانه با این مجموعه اقدامات تلفات انسانی در استان نداشتیم و کسی هم آسیب ندید.

وی ادامه داد: نکته مهم که باید در این خصوص این است که باید توجه داشته باشیم این حوزه آبریز از فقر بی‌آبی رهایی پیدا کرده و سال پربرکتی را بابت حجم نزولات آسمانی داریم. به هرحال، طبیعی است خسارات مالی هم داشته باشیم که این خسارات در بخشی به منازل و زندگی مردم وارد شد و در بخش دیگر هم زمین‌های زراعی، باغات، آبزی‌پروری، دامداری و هم در دیگر بخش‌ها شاهد وارد شدن خسارت بودیم.

وی افزود: در همین خصوص دولت در اولین جلسه کاری خودش در هفتم فروردین برای وضعیت مردم و خساراتی که کل استان‌ها دیده بودند یک مصوبه داشتند که شامل کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت است. به محض اینکه ارزیابی‌ها انجام شود این مبالغ قابل پرداخت بوده و اعتبار آنها تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این بین اما یک ملاحظه جدی و قاطع وجود دارد و آن این است که تمام کسانی که در مسیر رودها و حریم طغیانی قرار دارند باید جابه‌جا شوند. در همین زمینه از استاندار و تمام دستگاه‌های استانی خواهش داریم که این جابه‌جایی‌ها صورت گرفته و به یک نکته امن و بالادستی منتقل شوند تا دیگر شاهد خسارات مجدد نباشیم.

محمد اسلامی در بازدید از مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیده استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: بیشترین خسارت‌های وارده در حوزه وزارت راه و شهرسازی است. در استان چهارمحال و بختیاری و در راه‌های روستایی که بطور طبیعی در مناطق کوهستانی قرار دارد شاهد آسیب به ابنیه‌های فنی و آب‌شستگی بوده‌ایم. خسارت‌ها برای استان و دیگر استان‌ها برآورد و ارسال شده و در جلسه آینده دولت هم درخصوص زیرساخت‌ها تصمیم خواهیم گرفت.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده امیدوار هستیم بتوانیم سه کار را موازی پیش‌ببریم. یکی از این موارد در وهله نخست در زمان خود بحران است که ما توانستیم با کمک همکاران‌مان، بخش خصوصی، مردم و نیروهای مسلح که به پشتیبانی آمدند راه‌های مسدود شده باز کنیم. خیلی از روستاهای ما دچار انسداد شدید با سقوط بهمن و سنگ شدند. امروز به جز برخی از راه‌ها که مسیر جایگزین برای آنها تعریف شده‌اند و این موضوع به خاطر بحث ایمنی بود بقیه راه‌های ما باز هستند.

وی ادامه داد: در گام بعدی شروع ترمیم‌ها و در گام سوم درخصوص برخی مسیرها است که قابل استفاده مجدد نبوده و باید جایگزین شوند و در برخی از آنها باید تونل ایجاد شود. در این بین برخی از پل‌ها هم با توجه به حجم آب و بارش‌ها که در رودخانه‌ها جریان پیدا کرده نسبت به 50 سال گذشته یک نسبت سه برابری دارد و به همین خاطر باید مفروضات مهندسی جدید ایجاد و جایگزین شود.

اسلامی تاکید کرد: همه این موارد در دستور کار است و در مورد بحث شهرسازی هم مطالعات در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص شهرهایی که آسیب دیده‌اند آغاز خواهد شد و با حضور دستگاه‌های مربوط تصمیمات جدید گرفته می‌شود. در ملاحظات شهرسازی باید به این نکته دقت شود که از دوره خشکسالی عبور کرده‌ایم و زمین‌هایی که آب باید از آنها عبور کنند را آزاد کنیم. در طرح‌های جامع این موارد لحاظ شده تا در شهرسازی بتوانیم با لحاظ کردن این دبی جدید که دریافت کردیم یک شهر مصون از آسیب را پایه‌گذاری کنیم.

 

 

ارسال نظر