هشیاری تهران دربرابر سیل احتمالی

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۸۲
هشیاری تهران دربرابر سیل احتمالی

گروه راه و شهرسازی|

 بارندگی‌های تهران همیشه با دردسرهایی همراه است. جاری شدن آب در معابر، آبگرفتگی جوی‌ها، ترافیک، نبود تاکسی و اتوبوس و اتفاقاتی از این دست باعث شده تا شهروندان تهرانی دل خوشی از بارش باران نداشته باشند. اما بعد از وقوع سیل در نیمی از کشور در سال جدید حالا علاوه بر زلزله، فرو نشست، فرو ریزش وآلودگی هوا نگرانی جدیدی شهروندان تهرانی را در برگرفته است: وقوع سیل. با شروع بارش‌های بهاری کارشناسان درباره احتمال وقوع سیل در تهران هشدار دادند و در هفته گذشته با پر شدن رود دره‌های شمال و شمال غربی تهران و مهم‌تر از همه فرو ریختن بخش‌هایی از پل کن به دلیل سر ریز شدن، این نگرانی‌ها تشدید شد. به گفته سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی پیش بینی‌های بلندمدت هواشناسی نشان می‌دهد، بارش‌ها در بهار ادامه دارد و در اردیبهشت بر شدت بارش‌ها اضافه می‌شود. این بدان معنا است که احتمال وقع سیل در تهران کم نشده و شهروندان و مسوولان باید در حالت آماده باش به سر برند تا در صورت وقوع سیل به موقع بتوانند عکس العمل مناسب نشان دهند.

   تدابیر استانداری تهران

در همین رابطه، عیسی فرهادی، فرماندار تهران توضیحاتی در خصوص تدابیر صورت‌گرفته برای مقابله با سیل احتمالی توضیحاتی ارایه کرد.او با اشاره به اینکه دامنه آبخیزی دره‌های بالادستی تهران که از شهر تهران عبور می‌کند، فراوان است و ارتفاع کوه چند هزار متری هم وجود دارد و در حال حاضر هم ارتفاعات کاملا پوشیده از برف است، تصریح کرد: جوی و جدول‌هایی که کف آنها سیمان شده باشد، نشست آب کمتری خواهد داشت و آب به شکل روان عبور می‌کند.در تهران با توجه به هشدارهایی که داده شده است، آمادگی خوبی را ایجاد کرده‌ایم.

به گفته فرماندار پایتخت، حضور استاندار تهران در صحنه‌های مختلف و تقسیم‌بندی استان تهران به 4 قسمت و تقسیم شهر تهران به ۵ قسمت و حضور معاونان استاندار در بعضی از مناطق باعث شد تا آمادگی دستگاه‌های ذیربط افزایش یابد و اقدامات زیربنایی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

فرهادی با بیان اینکه شهرداری تهران با لایروبی انهار کمک کرده‌اند تا سرریز آب رودخانه‌ها به داخل شهر تهران اتفاق نیفتد، گفت: با آنکه در ایام نوروز بارندگی شدیدی در تهران اتفاق افتاد و پیش‌بینی سیل نیز انجام شده بود، اما به دلیل آمادگی بالا و تدابیر صورت گرفته و ایجاد سیل‌بندها از طریق گونی‌های شن امکان نفوذ آب از دره‌ها به سمت خیابان‌های تهران وجود نداشت.وقوع سیل در تهران امکانپذیر است ولی اما و اگرهایی دارد، برای مثال اگر بارندگی گسترده‌ای در چند دقیقه و در یک نقطه ببارد، می‌تواند زمینه سیل را فراهم کند و در چند سال گذشته نیز ما شاهد سیل کن بودیم که در چند دقیقه بارش باران اتفاق افتاد و ۱۱ نفر از هموطنان دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. بارش باران اگر بسیار گسترده باشد، امکان وجود سیل در تهران نیز وجود دارد، ولی در ۲۰ روز گذشته آمادگی‌های خوبی ایجاد شده و با پیگیری‌های استاندار و برگزاری جلسات مختلف، اقدامات زیادی صورت گرفته تا با مشکلی مواجه نشویم.

   سیل در مترو و بزرگراه امام علی‌(ع)؟

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بارش‌های اخیر باران موجب بروز مشکلاتی در بزرگراه امام علی‌(ع) و متروی تهران نشده بود، گفت: در سه شبانه روز که به‌شدت در تهران بارندگی داشتیم هیچ کدام از خطوط مترو دچار مشکل نشد و نواقص موجود را نیز برطرف کردیم. بارش باران موجب بسته شدن بزرگراه امام علی‌(ع) نشد و تدابیر لازم نیز در این خصوص اندیشیده شده است. البته با آنکه تهران در ایام نوروز خالی از سکنه نشده بود، با وجود بارش‌ها شاهد ترافیک خسته‌کننده‌ای نبودیم.امسال تهران خیلی خلوت نشد و دلیل آن نیز بارش باران در اکثر استان‌ها مانند مازندران، خراسان رضوی و… بود. تهران برای مسافرت‌های نوروزی فقط ۳۰ درصد تخلیه شد و این موضوع نشان می‌دهد که دستگاه‌های متولی آمادگی لازم را دارند.

فرماندار تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در زمان بارش رودخانه کن برای شهر مشکلی ایجاد خواهد کرد، گفت: لایروبی رودخانه قبل از عید انجام شده است. این رودخانه به دلیل زیست‌گاهی که دارد سیل‌پذیر است، ولی در دو روز گذشته اقداماتی صورت گرفته تا روستاهای پایین‌دست آن با مشکلی مواجه نشوند و با همکاری دستگاه‌های متولی سیل‌بندهایی اطراف روستاها نصب شده و از نفوذ آب جلوگیری می‌کند.

  نقش شهروندان در پیشگیری و کنترل

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام وقوع بحران‌ها باید مورد توجه قرارگیرد آموزش شهروندان و نحوه برخورد آنها با حادثه است. متاسفانه در سیل اخیر شاهد بودیم که برخی شهروندان به جای دوری کردن از نقاط سیل زده به این اماکن رفته و عکس سلفی می‌گرفتند و چند نفر نیز به دلیل سلفی گرفتن با رودخانه طغیان کرده جان خود را از دست دادند. علاوه بر این مردم هیچ گونه تصوری از اینکه چگونه باید در برابر سیل از خود محافظت کنند، ‌نداشتند و همین موضوع خسارات را چند برابر کرد. با توجه به اینکه زلزله تهران را تهدید می‌کند و یکی از دلواپسی‌های مسوولان شهری وقوع زلزله در تهران به شمار می‌رود طی سال‌های گذشته آموزش‌هایی در این خصوص به شهروندان داده شد و هر سال در مدارس مانورهای زلزله برگزار می‌شود اما شاید کمتر کسی به جاری شدن سیل در خیابان‌های شهر تهران فکر می‌کرد و به همین دلیل شهروندان تهرانی نیز اطلاعات مناسبی برای مواجهه با سیلاب ندارند. بنابراین شهرداری باید در کنار آموزش نحوه مواجهه با زلزله، ‌نحوه برخورد با سیل را نیز به شهروندان تهرانی آموزش دهد.در اولین اقدام سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران پیش قدم شد و مدیرعامل این سازمان نقش شهروندان در پیشگیری و کنترل سیلاب‌های شهری را تشریح کرد.رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری با بیان اینکه بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی از هفته آینده سامانه بارشی سیل‌آسای دیگری وارد کشور خواهد شد و به تبع آن، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی برای شهر تهران نیز پیش‌بینی می‌شود.عبدلی با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی از سوی مدیریت شهری پایتخت به منظور پیشگیری از وقوع سیل و حوادث مترقبه صورت گرفته است، تصریح کرد: پرهیز از دستکاری مسیل‌ها و ایجاد موانع و محدودیت برای حرکت آب‌های روان، غرس نهال در باغچه‌ها و حیاط منازل، دقت و توجه به حفظ نظافت شهری و خودداری از رهاکردن پسماندها به ویژه در فضاهای باز، معابر عمومی و رود دره‌ها، پرهیز از رهاکردن پسماندها در جوی‌ها، انهار و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، عدم رهاکردن پسماندهای صنفی در جوی‌ها، انهار و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی از جمله مواردی است که شهروندان باید مورد توجه قرا ردهند.او ادامه داد: همچنین عدم پارک خودروها بر روی ورودی کانال‌های روبسته جمع‌آوری روان‌آب‌ها، بازدید از پشت بام‌ها، سرکشی به ناودان‌ها و مسیرهای عبور آب، توجه به مقررات و هشدارها در روزهای پر بارش و همکاری با مسوولان امر و خودداری از ترددهای غیر ضروری به ویژه اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر