هشدار درباره تغییر کاربری در کوهستان‌های شمال پایتخت

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۰۰

عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت کنترل کاربری در کوهستان‌های شمال تهران تأکید کرد و گفت: تغییر کاربری در این مناطق مجدداً در حال رخ دادن است و شهرداری باید سازماندهی لازم را برای پایش مستمر ارتفاعات صورت دهد.

به گزارش فارس، سید آرش حسینی میلانی در ارتباط با تکمیل تثبیت دامنه‌های جنوبی البرز اظهار کرد: پاسداری از شهر تهران در گذشته‌های دور با قلعه، حصار و دژ انجام می‌شده است که بعدها با گذشت زمان و تغییر رویکردها این حصارها از اطراف شهر برچیده شد.

او با تأکید بر اینکه اکنون باید دژی سبز در اطراف تهران ایجاد کنیم، اظهار کرد: این دژ سبز نه تنها در کنترل حریم شهری تهران مهم است بلکه در بارندگی‌های اخیر شاهد بودیم چه نقش کلیدی در کاهش سیلاب در دامنه‌های جنوبی البرز ایفا کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: توسعه شهر تهران ناگریز به سمت شمال تهران انجام شده است. در پای رشته‌کوه توچال شیب قابل توجهی قرار داریم که ضروری است علاوه بر فعالیت‌هایی که برای لایروبی انهار و مسیل‌هایی که در سال گذشته با هزینه ۱۵میلیارد تومان انجام شد، در جهت تکمیل تثبیت دامنه‌های جنوبی البرز اقدام شود.

حسینی میلانی با اشاره به همکاری نیروهای مسلح در ایجاد پارک جنگلی تلو تصریح کرد: باید از همکاری نیروهای مسلح پیرو فرمایشات رهبری تشکر کنم که در تکمیل این دژ سبز، نقش فعالی ایفا کردند. البته در مورد انتخاب گونه‌ها و نحوه آبیاری باید حداکثر تلاش را برای انتخاب گونه‌های کم‌مصرف و بومی مدنظر قرار داد چراکه به‌خاطر تغییرات اقلیمی با کاهش منابع آب روبرو هستیم.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت کنترل کاربری در کوهستان‌های شمال تهران به ویژه در حریم شهر تاکید کرد و گفت: باید از تمامی نیروها و توان‌ها از جمله ظرفیت شهروندان و تشکل‌های مردم‌نهاد در کنترل اراضی استفاده کرد.

وی افزود: در این باره، کنترل هوشمند تغییرات کاربری اراضی بسیار مقوله مهمی است. من در بازدید اخیری که از گلاب‌دره داشتم، متوجه شدم تغییر کاربری در این مناطق مجددا در حال رخ دادن است که شهرداری با توجه به حساسیت این زیرحوضه و سایر روددره‌ها باید سازماندهی لازم را جهت پایش مستمر ارتفاعات صورت دهد.

حسینی میلانی اضافه کرد: در مناطق کوهستانی شمال تهران سازه‌های آبخیزداری در دو دهه اخیر ساخته شده که اکنون باید ضمن تقویت پوشش گیاهی این سازه‌ها مرمت شوند تا ریسک سیل را به حداقل برسانیم.

 

 

ارسال نظر