ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۱۵

اعطای زمین رایگان برای جابه‌جایی خانه‌های سیل‌زده

اگرچه تب و تاب وقوع سیلاب در اغلب نقاط کشور فروکش کرده است و دیگر خبری از التهابات روزهای ابتدایی سال جاری نیست اما خسارت ‌های سنگین وارده به خانه‌های سیل‌زدگان و زیرساخت‌ها باقی است و بهبود شرایط نیازمند حمایت مالی و معنوی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط است و درهمین راستا مسوولیت‌هایی برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. برهمین اساس رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: به صاحبان خانه‌هایی که از سیل اخیر آسیب دیده‌اند برای جابه‌جایی به محل دیگر، زمین رایگان داده می‌شود. به گزارش صدا و سیما، علیرضا تابش اظهار کرد: خانه‌های تخریب شده در سیل اخیر مقاوم بود، اما به دلیل اینکه در مسیر سیل قرار داشت تخریب شد. او افزود: برای بازسازی و نوسازی خانه‌ها از شهرداری استعلام می‌گیریم و بعد مجوز ساخت می‌دهیم؛ این خانه‌های تخریب شده از بنیاد مسکن مجوز ساخت نداشت، اما این خانه‌ها ارزیابی و خسارت به آنها پرداخت می‌شود. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در طرح هادی روستایی، به اماکنی که در مسیر سیلاب نباشد مجوز ساخت داده خواهد شد و خانه‌هایی که در مسیر سیل باشد در صورت امکان به آنها زمین داده می‌شود و در صورت اینکه زمین نداشته باشیم روستاییانی که منازل آنها در مسیر سیل قرار دارد زمینی انتخاب می‌کنند و در آن محل اقدام به ساخت می‌کنند. اما علاوه بر اعطای زمین رایگان به سیل‌زدگانی که خانه‌های آنها در مسیرسیل قراردارد، تلاش‌هایی برای اعطای کمک بلاعوض آغاز شده است، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برآورد اولیه حاکی از خسارت دیدن ۱۵۱ هزار واحد مسکونی در استان‌های سیل زده کشور است. به گزارش تسنیم، عزیز مهدیان افزود: : به واحدهای مسکونی که در مناطق شهری 100 درصد تخریب شده‌اند 50 میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت 15 ساله و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در مناطق روستایی هم به صاحبان واحدهای مسکونی که صددرصد تخریب شده‌اند 40 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. او گفت: همچنین به صاحبان این خانه‌ها چه در مناطق شهری و در روستایی برای خرید لوازم خانگی 5 میلیون تومان به صورت بلاعوض و 15 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد. مهدیان اضافه کرد: در استان‌های گلستان و مازندران بازسازی و پرداخت خسارت‌ها آغاز شده است. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در استان مازندران 650 واحد مسکونی باید مجددا ساخته شوند و 5 هزار و 700 واحد دیگر نیاز به مرمت دارند.

فعالیت سامانه بارشی در اغلب مناطق کشور

سازمان هواشناسی از بارش باران و برف طی امروز و روز سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور خبر داد و اعلام کرد: در روز دوشنبه سامانه بارشی بیشتر مناطق کشور را فرا می‌گیرد و شدت بارش‌ها شمال شرق، شرق دریای خزر، سمنان، یزد، کرمان و بخش‌هایی از کهگیلویه و بویراحمد و فارس خواهد بود. به گزارش تسنیم، امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: سامانه بارشی روز سه شنبه 20 فروردین 98 در شمال شرق و شرق فعال خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: امروز برای بخش‌هایی از شمال شرق کاهش 4 تا 6درجه‌ای دما روی می‌دهد.

تفرجگاه‌های حاشیه کن و سولقان تعطیل شد

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: تهران سیل‌خیز نیست ولی با توجه به بارش‌های بهاری هر چیزی امکان‌پذیر است.

به گزارش فارس، منصور درجاتی درباره مدیریت بحران سیلاب در تهران اظهار کرد: ما در استان تهران در ماه اسفند ۹۷ با توجه به بارش‌های باران آماده‌باش بودیم و بارش‌ها در این استان دو دسته بودند؛ یکی سامانه بارشی و دیگری بارش‌های منطقه‌ای بود. وی گفت: سامانه بارشی از خارج از کشور وارد شد و روند آن این طور بود که کل استان را در بر می‌گرفت، ولی سامانه بارشی منطقه‌ای فقط یک نقطه را شامل می‌شد. سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: شورای هماهنگی مدیریت بحران دستگاه‌های مختلفی را از شهرداری تهران، ۱۶ فرمانداری، ۴۴ شهرداری و ۵۰ بخشداری را شامل می‌شود که در ۵ و ۱۲ فروردین در آماده‌باش کامل بودیم. درجاتی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اکنون نیز با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مناطقی از جمله کن و سولقان و امامزاده داوود که دارای مراکز تفرجگاهی در کنار رودخانه‌ها هستند تعطیل است و تردد برای اهالی بومی آزاد است و در فشم نیز با وجود بارش باران تردد ادامه دارد.او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه امکان سیل در شهر تهران وجود دارد، گفت: تهران سیل‌خیز نیست ولی با توجه به بارش‌های بهاری هر چیزی امکان‌پذیر است.  سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران بیان داشت: در حال حاضر تمامی انهار، رودها و دیگر مسیل‌ها لایروبی کامل توسط دستگاه‌های زیر مجموعه شده‌اند.

 

ارسال نظر