آغاز پرحاشیه فعالیت پارلمان شهری پایتخت در سال 98

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۱۴

گروه راه وشهرسازی| آزاده کاری|

اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 98 با یک ساعت و 45 دقیقه تاخیر برگزار شد. این تاخیر منجر به تذکر یکی از اعضا به رییس شورا شد. همچنین در تذکری دیگر، ضمن تشکر از پیروز حناچی، شهردار تهران بابت پذیرش مسوولیت ایمنی خط 6 مترو، سوالاتی فنی در این رابطه طرح شد و به حناچی بابت شیوه پاسخ دهی به اعضای شورای شهر تذکر داده شد.

روز گذشته رییس و چند تن از اعضای شورای شهر تهران به دلیل شرکت در مراسم افتتاح همزمان 3 پروژه شهری از جمله خط 6 مترو که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، با تاخیر در صحن شورا حضور یافتند، اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییس لغو جلسه را اعلام کرد. در حالی که برخی اعضا صحن را ترک کرده بودند، محسن هاشمی رییس شورا حدود ساعت 10 و 45 دقیقه وارد صحن شد و طی تماس با اعضا از آنها خواست به صحن برگردند.

به گزارش تعادل، با شروع جلسه حجت نظری، عضو شورای شهر در تذکری به هاشمی از تاخیر بیش از یک ساعته جلسه شورای شهر انتقاد کرد و گفت: اتفاق امروز، اتفاق خوبی نبود. اعضای شورا از مردم رأی گرفته‌اند تا در جلسه شورا حاضر باشند و امور مربوط به شورا را رسیدگی کنند نه اینکه در افتتاحیه‌ها حضور داشته باشند. امیدوارم در ادامه جلسات شورا اینگونه نباشد، زیرا سالی که نکوست از بهارش پیدا است. شورا اولین جلسه خود را اینگونه آغاز کرد و امیدوارم چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

او تاکید کرد: هیات رییسه می‌توانست زمان شروع جلسه را تغییر دهد یا جلسه را لغو کند. کسانی که در این جلسه دعوت شده بودند کارشناسان، اهالی رسانه و مدعوین، مسخره ما نیستند و متأسفانه در بعضی از مواقع دستگاه مجری زمانی برنامه‌های خود را برگزار می‌کند که شورا جلسه علنی دارد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه جلسه بنا به وقت دفتر رییس‌جمهور برگزار شده بود، گفت: حضور این تعداد از اعضای شورا در مراسم افتتاحیه ضرورت نداشت و وظیفه ما رسیدگی به امور مردم تهران است. او از اعضای شورا خواست به تمدید زمان جلسه رأی ندهند زیرا مدعوین برای زمان خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. نظری اضافه کرد: من به سهم خودم از مردم تهران عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم حرمت جایگاه خودمان را حفظ کنیم.

هاشمی توضیح داد: قرار بود جلسه افتتاحیه ۸ صبح آغاز و ۹:۳۰ به اتمام برسد و پیش بینی می‌کردیم بیش از ۵ تن از اعضای شورا در این مراسم حاضر نباشند.حجت نظری پس از این تذکر صحن شورای شهر را ترک کرد.

  پذیرش مسوولیت ایمنی خط 6 مترو

دومین تذکر را محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل عنوان کرد. او با اشاره به تذکر و هشدار درباره ایمنی ۹ کیلومتر از خط ۶ مترو که روز گذشته با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در ساعات پایانی روز شنبه ۱۷ فروردین‌ماه سال جاری، شهردار تهران طی نامه‌ای به رییس دفتر رییس‌جمهور، مسوولیت ایمنی ۹کیلومتر از خط ۶ مترو را با وجود برخی نواقص از جمله هواکش‌های میان تونلی را پذیرفته است.

علیخانی اضافه کرد: با تشکر از پذیرش مسوولیت ایمنی این خط توسط شهردار تهران، مواردی را باید یادآوری کنم. در مکاتبات ارسالی مشخص نشده که چگونه الزام و نیاز به نصب 7 هواکش میان تونلی تنها با نصب و راه‌اندازی یک هواکش تأیید شده است و چگونه صحت کارکرد تجهیزاتی که نصب شده است مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین صدور هر گونه تأییدیه ایمنی توسط شرکت‌های مشاور مستلزم نصب، تکمیل، راه‌اندازی و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی براساس نقشه‌های طرح و با رعایت استانداردهای بین‌المللی است.

  تذکر به شهردار

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: شهردار محترم تهران باید شأن و جایگاه شورا و اعضای آن را رعایت کند. شایسته نیست پاسخ نامه عضو شورا توسط مدیر دفتر ایشان داده شود. از این رو، ضمن ابراز نگرانی از عدم رفع نواقص اعلام شده به خصوص عدم راه‌اندازی 6 هواکش میان تونلی ۹ کیلومتر افتتاح شده، بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آنها تأکید می‌کنم.

علیخانی تأکید کرد: متأسفانه یکی از کانال‌های تلگرامی وابسته به یکی از مدیران شهرداری در مقابل تذکرات و انتقادات اعضای شورا مبادرت به تخریب و توهین می‌کند. از این رو، به شهردار تهران تذکر می‌دهم که جلوی این کار را بگیرند در غیر این صورت و در صورت تکرار این عمل، برخورد من با خود شهردار خواهد بود.

  عامل انباشت آب زیر پل فتح؟

افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون حمل و نقل نیزدر تذکری با اشاره به بارش‌های اخیر در شهر تهران گفت: طبق بازدید و بررسی کارشناسان کمیته نظارت از حریم مسیل وردآورد (دره رود قوری چای) در محدوده بزرگراه فتح مشاهده شد که در بارش‌های اخیر تهران، در این مسیل به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در یکی از اماکن صنعتی موجود در محدوده بزرگراه فتح، مسیر طبیعی رودخانه با انحرافی ۹۰ درجه مواجه بوده که این امر موجب انباشت آب در کانال زیر پل روگذر بزرگراه فتح شده است، به گونه‌ای که با وجود تلاش‌های شبانه روزی پرسنل محترم شهرداری منطقه ۲۱، اختلاف سطح با آب کمتر از یک متر بوده است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته در شرکت صنایع شهید کلاهدوز و تغییر مسیر طبیعی رودخانه، ممکن است منجر به ورود خسارات جبران‌ناپذیر همچون تخریب پل احداث شده روی بزرگراه فتح و نیز ساختمان‌های موجود در محدوده پادگان و مجتمع مسکونی شهید کلاهدوز شود. او تاکید کرد: ضروری است مدیریت شهری با هماهنگی‌های لازم با مسوولان مجتمع شهید کلاهدوز، نسبت به اصلاح مسیر رود و بازگشت به حالت طبیعی خود، اقدامات لازم را انجام دهد.

  الزام شهرداری به تملک باغ‌ها  و ابنیه ارزشمند

جلسه یک ساعته شورای شهر دو مصوبه هم داشت. ابتدا یک فوریت الزام شهرداری تهران به ارایه فرآیند تملک باغات و املاک و ابنیه واجد ارزش و شیوه‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

ناهید خداکرمی با تقدیم این طرح با اشاره به دلایل توجیهی و فوریت بررسی طرح گفت: لزوم جلوگیری از تخریب باغات و املاک ارزشمند شهری و حفظ صیانت از آنها و لزوم رعایت حقوق مالکان املاک مزبور و تسهیل پرداخت مالکانه ایشان و همچنین افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم برخوردار از دلایل طرح این یک فوریت است.این طرح با ۹ موافق به تصویب رسید.

  نامگذاری یک خیابان به نام جمشید مشایخی

همچنین روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران دو فوریت نامگذاری خیابانی به نام زنده‌یاد جمشید مشایخی را بررسی کردند که با 13 رای تصویب شد. در ادامه اعضای شورای شهر با این نامگذاری موافقت کردند و خیابان «ج» واقع در ولنجک به خیابان «جمشید مشایخی» تغییر نام داد.

 

 

ارسال نظر