ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۳۱

نیاز سیل‌زدگان به ۵۵ هزار واحد مسکونی

 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق برآورد اولیه، آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به بیش از ۵۵ هزار واحد مسکونی نیاز دارند.

اسلامی با حضور در جمع مدیران و کارکنان وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه با اشاره به ابلاغ برنامه‌های سال ۹۸ دستگاه‌های تابعه اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری و سهم قابل توجه وزارت راه و شهرسازی در چرخه تولید، برنامه‌های ابلاغی باید با سرعت انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با بیان اینکه «کشور در رکود نمی‌ماند و راه پیشرفت از مسیر خودباوری و استفاده از منابع داخلی است» افزود: طبق برآورد اولیه، آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به بیش از ۵۵ هزار واحد مسکونی نیاز دارند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز کشور به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تصریح کرد: تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی تشویق و حمایت از انبوه‌سازان برای ورود به عرصه ساخت و ساز است که منجر به رونق فضای کاری صنایع وابسته حوزه مسکن و ساختمان، جامعه مهندسی و نظام کاردانی می‌شود.

اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی باید کمک کند تا تمامی مراحل ساخت و ساز بر اساس استانداردها انجام گیرد تا مانع از هدر رفت منابع بر‌اساس ساخت و ساز غیر استاندارد شود.

او همچنین گفت: حدود ۱۳ هزار کیلومتر در بیش از ۸ هزار نقطه دچارآسیب دیدگی بر اثر وقوع سیلاب از نوع آب بردگی، آب‌شستگی و رانش شده‌اند که نیازمند تمهیدات مستحکم، کنترل‌کننده و باز دارنده برای برقراری عبور و مرور برای مردم است. وزیر راه و شهرسازی که در مراسم تبریک سال نو و آغاز به‌کار کارکنان این وزارتخانه سخن می‌گفت، با اشاره به ابعاد خسارات سیل در ایام نوروزی، اظهار کرد: شاهد بازگشایی درهای رحمت الهی و بارش کریمانه بر کشور به اذن خداوند بودیم که بعد از یک دهه کم بارشی و خشکسالی، سرزمین‌ها سیراب و ۷۵ درصد سد‌های کشور پر شد، در مقابل با جاری شدن سیل در ایام نوروز شاهد وارد شدن خسارت به املاک، مستغلات، دارایی‌ها و زندگی مردم بودیم، باید در نظر داشت که درد و رنج وارده به مردم از صندوق خاطرات آنها پاک نخواهد شد.

اسلامی افزود: در ایلام ۱۹ روستا همانند جزیره فاقد ارتباط با اطراف خود هستند که نیازمند حضور تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت راه‌آهن را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه نوع دوستی ایجاب می‌کند به یاری همنوعان خود بشتابیم، خاطرنشان کرد: فارغ از کمک‌های دولتی به مردم مناطق سیل زده، سعی شود به صورت خودجوش نیز کمک‌هایی در حد بزاعت خود هر چند اندک فارغ از مادی یا غیرمادی بودن اهدا شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر بازبینی مطالعات هیدرولوژی و توپوگرافی راه‌ها و ابنیه فنی به ویژه در مناطق سیل زده گفت: این موارد باید در کمیته ارزیابی و آسیب‌شناسی با حضور مهندس مشاور و پیمانکار مورد بررسی قرار گیرند و در صورت وجود هرگونه ایراد با آنها برخورد شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد. همچنین در صورت وجود، داده‌های جدید جایگزین داده‌های قبلی شود. اسلامی اظهار کرد: این اقدام باید سریع و فوری، حوزه به حوزه، استان به استان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و پیرو آن دستورات لازم ابلاغ شود.

بارش باران در اغلب شهرها طی امروز و فردا

بارش‌ها روز آینده در اغلب مناطق کشور غیر از شمال غرب و جنوب شرق، ادامه دارد. روز دوشنبه سامانه بارشی کل کشور را فراخواهد گرفت که شدت بارش‌ها در شمال شرق، شرق سواحل دریای خزر و شمال سمنان خواهد بود.

به گزارش فارس، روز دوشنبه سامانه بارشی کل کشور را فرا خواهد گرفت که شدت بارش‌ها در شمال شرق، شرق سواحل دریای خزر و شمال سمنان خواهد بود. آسمان تهران در روز یک‌شنبه ابری در برخی ساعات رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما در تهران نیز ۱۸ و ۱۱ درجه خواهد بود. در روز یک‌شنبه بندرعباس با بیشینه دمای ۳۶ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و همدان، شهرکرد و ارومیه با کمینه دمای ۲ درجه بالای صفر خنک‌ترین مراکز استان خواهند بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر‌ماه ۹۷) تا دهم فروردین ماه سال جاری، ۲۳۸.۳ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال زراعی گذشته در این بازه زمانی ۸۹.۱ میلی‌متر بوده است، بنابراین‌بارش سال جاری تا این تاریخ ۱۶۷.۵ درصد بیشتر از سال زراعی گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۱۷۷.۹ میلی‌متر است که بارش سال جاری ۳۴ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته بیست و هفتم سال زراعی متعلق به منطقه کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری به میزان ۱۸۷.۸ میلی‌متر بوده است. میانگین گرم‌ترین منطقه راسک در استان سیستان و بلوچستان به میزان ۳۳.۶ درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه فیروزکوه در استان تهران به میزان منفی ۳.۷ درجه سلسیوس بوده است.

 

ارسال نظر