ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ در آسمان ایران

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۴۱۶۳۹

پرواز بویینگ ۷۳۷ مکس بر فراز آسمان ایران ممنوع شد.

 به گزارش ایسنا، به دنبال اعلام ممنوعیت پرواز هواپیمای بویینگ ۷۳۷ سری مکس در آسمان اکثر کشورهای جهان، پرواز این هواپیما در آسمان ایران هم ممنوع اعلام شد.

به دنبال سقوط یک فروند بویینگ ۸-۷۳۷ سری مکس در کشور اتیوپی در تاریخ ۱۰ مارس سال جاری و مرگ ۱۵۷ سرنشین آن، بسیاری از کشورهای جهان پرواز این هواپیما در آسمان کشور خود را ممنوع اعلام کرده‌اند. این دومین سانحه مرگبار این هواپیما در ۵ ماه اخیر به شمار می‌رود. پیش از این هم در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۸، یک فروند از این مدل هواپیما متعلق به خطوط لاین‌ایر اندونزی در آسمان این کشور سقوط کرده و ۱۸۹ نفر را به کام مرگ کشانده بود. تنها چند ماه از تولید و ورود به خدمت هر دو هواپیما می‌گذشت و هر دو هواپیما نو و با طراحی نو به حساب می‌آمدند.

سری مکس جدیدترین سری هواپیمای پرطرفدار بویینگ ۷۳۷ به حساب می‌آید که از طراحی نوین و فناوری به روز برخوردار است. بویینگ ۸-۷۳۷ مکس اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی انجام داده و از جدیدترین هواپیماهای معرفی شده به صنعت هوانوردی به شمار می‌رود. هرچند تا پیش از اعلام گزارش نهایی این دو سانحه، نمی‌توان در مورد علت سانحه اظهارنظر کرد، اما طبق بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد سقوط هر دو هواپیما به علت نقص در یک سامانه کامپیوتری باشد که به منظور جلوگیری از واماندگی (Stall) هواپیما طراحی شده است.

البته سوانح مرگبار تنها رخدادهای پیش آمده برای بویینگ 737 مکس نیستند، تاکنون بیش از ۱۲ حادثه برای این نوع هواپیما پیش آمده که یکی از آنها بر فراز آسمان ایران بوده است. در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۸ هواپیمای بویینگ ۸-۷۳۷ سری Max هواپیمایی نروژی که از دوبی عازم اسلو بود، بر فراز آسمان ایران با افت فشار روغن یکی از موتورهای خود مواجه شد و به ناچار در فرودگاه شیراز فرود اضطراری کرد. این هواپیما به علت تحریم‌های امریکا علیه صنعت هوانوردی کشورمان نزدیک به ۴ ماه در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود، چراکه امکان تأمین قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن فراهم نمی‌شد.

ناگفته نماند که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران بعد از افزایش نگرانی‌ها از هواپیمای بوئینگ 737 مکس گفت: این نوع هواپیما از تولیدات جدید شرکت امریکایی بویینگ است و ناوگان کشورمان چنین هواپیمایی را در اختیار ندارد. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مطابق قراردادی که با بوئینگ پس از برجام منعقد کرده بودیم، مقرر بود حدود 50 فروند از این هواپیما به ناوگان کشورمان اضافه شود، اما با خروج امریکا از برجام در عمل منتفی شد.

 

 

ارسال نظر