ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۹۱

افزایش مدت انتظار خانه‌دار شدن به حدود ۲۵ سال

سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: میانگین درآمد خانوارها با شاخص‌های متوسط حدود چهار تا پنج میلیون تومان است. از سوی دیگر خط فقر به بیش از ۲.۵ میلیون تومان رسیده، یعنی اگر پس‌انداز خانوارها را بدون احتساب تورم در نظر بگیریم و مبلغ باقی‌مانده برای هزینه خرید مسکن اختصاص یابد حدود ۲۵ سال زمان می‌برد تا افراد صاحب خانه شوند.

سلمان خادم‌المله معتقد است: افزایش ۲.۹ درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۷ به دلیل بالا رفتن تقاضای شب عید است که هر ساله معمولاً با آن مواجهیم. ولی نکته این است که قیمت مسکن مثل سایر کالاها از تعادل عرضه و تقاضا حاصل می‌شود و قیمت میانگین ۱۰ میلیون تومان برای کسانی که تقاضای مصرفی دارند عدد بسیار بالایی است.

وی واکنش بازار مسکن نسبت به افزایش قیمت‌ها را خنثی دانست و افزود: توان مالی خانوارهایی که تقاضای مصرفی مسکن دارند، به‌شدت کاهش یافته و نمی‌توانند مسکن مناسب تهیه کنند. خروجی این مساله به کاهش حجم معاملات، مهاجرت معکوس و حاشیه‌نشینی منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱.۷ درصد و ۸۵.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین در این ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به بیش از ۹۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۳۹ درصد افزایش داشته، اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۹.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شرط موفقیت پولی شدن محدوده زوج و فرد

دبیرکمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دلایل عدم موفقیت احتمالی طرح پولی شدن محدوده زوج و فرد را تشریح کرد.

محمدعلی کرونی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد) چنانچه همراه با افزایش مطلوبیت سفر با وسایل انبوه بر همچون مترو و بی. آر. تی باشد، نتیجه موثری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری خواهد داشت گفت: در شرایط فعلی که توجه کافی به توسعه مترو و بهبود سفر با بی. آر. تی از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نمی‌شود، ایجاد طرح در محدوده کاهش (زوج و فرد سابق) چندان تأثیری در کاهش سفرهای شخصی در شهر نخواهد داشت و فقط در بحث معاینه فنی و معاینه برتر نقش مثبتی ایفا خواهد کرد. ضمناً چنانچه هدف اصلی کاهش آلودگی هوا باشد دو قدم مهم‌تر وجود دارد که نسبت به محدود‌سازی آلودگی تولیدی از خودروهای شخصی در اولویت قرار دارند و در طرح فعلی دیده نشده است که عبارتند از: آلودگی ناشی از موتور سیکلت‌ها و آلودگی گوگردی ناشی از سوخت خودروهای دیزلی.

این کارشناس حوزه ترافیک با اشاره به اینکه در بحث درآمد حاصل از طرح محدوده کاهش آلودگی، با توجه به تخفیف‌های بسیاری که در قالب‌های مختلف همچون خودروهای ساکنین یا خودروهای دارای مجوز و… دیده شده، افزایش چشمگیری شاهد نخواهیم بود گفت: چنانچه اختلافات پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر سر اعمال قانون وسایل نقلیه از طریق سرورهای اختصاصی، حل نشود، مشکلات عدم تحقق درآمد حاصل از طرح‌های ترافیک همچون سال ۹۷، تکرار خواهد شد.

طرح‌ جامع مسکن بازنگری می‌شود

فرزانه صادق مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران معماری و شهرسازی استان‌های کشور، گفت: بخشنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان برای تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است که در بند اول آن در خصوص بازنگری و تجدید نظر در طرح جامع مسکن تاکید شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صادق‌مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: از تمامی مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور می‌خواهم که در خصوص بازنگری و تجدیدنظر در طرح جامع مسکن، مطالعات جامعی انجام دهند و نتایج را ظرف مدت زمان یک ماهه به ما اعلام کنند.دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر اینکه بازنگری طرح جامع باید با نیازسنجی به مسکن انجام شود، افزود: برنامه‌ریزی در خصوص تامین مسکن از طریق نیازسنجی در طرح جامع مسکن انجام می‌شود.صادق‌مالواجرد اعلام کرد: 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد. انتظار می‌رود در زمینه پاسخگویی به نیاز مسکن بلوغی حاصل شده باشد و به نیاز مسکن دهک یک و دو پاسخی در خور داده شود.وی با تاکید بر اینکه تامین مسکن دهک یک و دو در نیازسنجی و بازنگری طرح جامع باید مدنظر مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور باشد، اظهار کرد: تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن را بنابراین نیاز جبران کنیم.معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مساحت بافت فرسوده پایتخت و ضرورت ساماندهی آن تاکید کرد و گفت: در همه شهرهای کشور پاسخگویی مناسب به نیازواقعی مد نظر است.

 

ارسال نظر