کروکی خانه‌های ارزان‌قیمت در پایتخت

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۱:۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۱۰۲۹
کروکی خانه‌های ارزان‌قیمت در پایتخت

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

بررسی تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن طی 11 ماهه گذشته 68.8 درصد افزایش و به تبع آن حجم معاملات هم 32.5 درصد کاهش داشته است. در این شرایط واحدهای ارزان قیمت پایتخت که بیش از همه در مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی تهران متمرکز شده‌اند، حجم قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن را به سمت خود جذب کرده‌اند.

ارزان بودن قیمت مسکن و نگاه ویژه خریداران به واحدهای مسکونی این مناطق، فضا را برای حضور واسطه گران و برخی مشاوران املاک سودجو باز کرده است، موضوعی که موجب شده آنها با انجام خرید و فروش چندین باره یک ملک جدا از اینکه سود خوبی به جیب بزنند، موجب افزایش قیمت مسکن در این مناطق شوند.

البته حسام عقبایی، نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که مشاوران املاک در تداوم روند افزایشی قیمت مسکن دخیل نیستند، اما تعداد کمی از آنها از قانون تخطی کرده و با بازار گرمی یا فروش چندین باره ملک طی مدت کوتاهی، تاحدودی در افزایش قیمت موثر بوده‌اند. عقبایی در گفت‌وگو با «تعادل» می‌افزاید: با نوسانات نرخ ارز از اردیبهشت ماه قیمت تمام کالاها از جمله مسکن هم رشد کرد، در واقع اصلی‌ترین عامل گرانی مسکن، افزایش نرخ ارز بود. اگرچه عوامل دیگری هم در این میان اثرگذار بودند. او ادامه می‌دهد: البته با نزدیک شدن به پایان سال جاری و با توجه به اینکه شرایط حاکم بر بازار مسکن در سال آینده مشخص نیست، برخی دلالان از این وضعیت استفاده کرده و بازار گرمی می‌کنند و افزایش قیمت‌ها را رقم می‌زنند.  اهمیت افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته و همچنین نقش برخی دلالان و واسطه گران برای افزایش قیمت مسکن در مناطق پرتراکم که ارزان‌تر از سایر مناطق تهران هستند، بهانه‌ای شد تا روزنامه تعادل گزارشی میدانی از ارزان‌ترین واحدهای مسکونی 5 منطقه مختلف تهران (شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب) تهیه کند. نتایج این گزارش حاکی از آن است که بیشترین واحدهای مسکونی ارزان قیمت در شهر تهران در مناطق جنوب شرقی، جنوب غربی و جنوب متمرکز شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود، اگر قصد خرید واحد مسکونی ارزان قیمت را دارید در این مناطق، واحدهای مسکونی مناسب توان اقتصادی شما پیدا می‌شود.

  شمال

برای خرید مسکن در اغلب مناطق شمالی تهران باید بطور متوسط برای هر مترمربع 15 میلیون تومان هزینه کنید، اما در دربند، ده ونک و... واحدهایی یافت می‌شوند که با کمتر از 200 میلیون تومان هم می‌توان آنها را خریداری کرد. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که این واحدهای مسکونی، عمر بنای بالایی دارند و تعدادشان نسبت به واحدهای گران قیمت بسیار ناچیز است.

درصورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی 30 متری در منطقه دربند تهران هستید، باید برای هر مترمربع از این واحد مسکونی 3 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کنید و قیمت کل این واحد 100 میلیون تومان است.

اگر می‌خواهید یک واحد مسکونی 45 متری در ده ونک خریداری کنید، باید 200 میلیون تومان در چنته داشته باشید، چون قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 4 میلیون و 440 هزار تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 50 متری در منطقه امامزاده قاسم باید 180 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید، چون قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه 3 میلیون و 600 هزار تومان است.

  غرب

خرید مسکن ارزان قیمت در مناطق شمالی و غربی پایتخت به سختی امکان پذیر است و شما که می‌خواهید در غرب تهران ساکن باشید و توان اقتصادی چندانی ندارید باید در مناطق جنوب غربی به دنبال واحد مسکونی باشید. قیمت یک واحد مسکونی 27 متری در خیابان استاد معین با 30 سال ساخت، 130 میلیون تومان فروخته می‌شود، چون قیمت هر مترمربع این واحد مسکونی 4 میلیون و 814 هزار تومان است. برای خرید یک واحد مسکونی 27 متری در خیابان جیحون که 30 سال از ساخت آن می‌گذرد، 130 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است که قیمت هر مترمربع آن 4 میلیون و 814 هزار تومان است.

اگر قصد خرید یک واحد مسکونی 40 متری در پونک را دارید که 30 سال از ساخت آن می‌گذرد، باید 200 میلیون تومان داشته باشید، چون قیمت هر مترمربع از این واحد مسکونی 5 میلیون تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 50 متری در سی متری جی که 30 سال از ساخت آنها می‌گذرد، باید 200 میلیون تومان هزینه کنید که قیمت هر مترمربع آن 4 میلیون تومان است.

  مرکز

واحدهای مسکونی ارزان قیمت در مرکز تهران به سختی پیدا می‌شوند، اما با این وجود می‌توان واحدهایی را یافت که قیمت‌شان کمتر از 200 میلیون تومان است. یک واحد مسکونی 48 متری در خیابان اسکندری که 20 سال از ساخت آن می‌گذرد 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که قیمت هر مترمربع آن 4 میلیون و 160 هزار تومان است. برای خرید یک واحد مسکونی 43 متری در خیابان مختاری با عمر بنای 16 سال باید 160 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید، چون قیمت هرمترمربع آن

3 میلیون و 720 هزار تومان است.

اگر قصد خرید یک واحد مسکونی 45 متری 30 ساله در خیابان جمالزاده را دارید، باید برای هر مترمربع واحد مسکونی 3 میلیون و 555 هزار تومان پرداخت کنید، چون قیمت کل این واحد مسکونی 160 میلیون تومان است. قیمت یک واحد مسکونی 60 متری در خیابان خواجه نظام 185 میلیون تومان است، این واحد مسکونی که 15 سال از ساخت آن می‌گذرد قیمت هر مترمربع آن 3 میلیون و 100 هزار تومان است.

  شرق

یافتن واحد مسکونی ارزان قیمت در شرق تهران کار سختی نیست و یک واحد مسکونی 40 متری قولنامه‌ای در خیابان جشنواره با 4 سال ساخت، متری 4 میلیون و 500 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است که قیمت کل این واحد مسکونی در شرق پایتخت 180 میلیون تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 41 متری در خیابان دماوند که 17 سال از ساخت آن می‌گذرد، 200 میلیون تومان فروخته می‌شود که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 4 میلیون و 780 هزار تومان است. اگر قصد خرید یک واحد مسکونی 30 متری در خیابان سبلان جنوبی را دارید که 6 سال از ساخت آن می‌گذرد و هر مترمربع آن 6 میلیون و 660 هزار تومان است، قیمت کل آن 200 میلیون تومان است. در صورتی که خواهان خرید یک واحد مسکونی 55 متری 30 ساله قولنامه‌ای در

شمیران نو هستید، باید 155 میلیون تومان در چنته داشته باشید چون قیمت هر مترمربع از این واحد مسکونی 2 میلیون و 818 هزار تومان است.

  جنوب

مناطق جنوبی تهران بهترین مناطق برای پیدا کردن واحدهای مسکونی ارزان قیمت هستند و در اغلب این مناطق می‌توان واحدهای با متراژ 40 متر یافت که ارزان‌تر از 200 میلیون تومان باشند. درخیابان جوادیه تهران یک واحد مسکونی 40 متری با عمر بنای 18 سال، 165 میلیون تومان فروخته می‌شود چون قیمت هرمتر مربع آن 4 میلیون و 125 هزار تومان است. برای خرید یک واحد مسکونی 41 متری در خیابان 17 شهریور که 19 سال از ساخت آن می‌گذرد، 180 میلیون تومان و قیمت هر مترمربع آن 4 میلیون و 390 هزار تومان است.

قیمت یک واحد مسکونی 40 متری 6 سال ساخت در شادآباد 160 میلیون تومان است چون قیمت هر مترمربع آن 41 میلیون تومان است.

اگر قصد خرید یک واحد مسکونی 69 متری با 7 سال ساخت را درشهرری دارید باید برای هر مترمربع واحد مسکونی 2 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کنید چون قیمت کل این واحد 158 میلیون و 700 هزار تومان است.

Taadol-13

ارسال نظر