رشد بودجه 98 تهران کمتر از نرخ تورم

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۶۳
رشد بودجه 98 تهران کمتر از نرخ تورم

گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری|

روز گذشته بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و با وجود مخالفت‌های اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کلیات آن با ۱۳ رأی موافق و ۶ رأی مخالف به تصویب رسید. 14بهمن سال جاری پیروز حناچی، لایحه بودجه را تقدیم شورای شهر کرد. در لایحه شهرداری، سقف بودجه ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که اعضای شورای شهر بعد از یک ماه بررسی بودجه در کمیسیون‌های مختلف میزان بودجه را 600میلیارد تومان کاهش داده و آن را به 18 هزار و 238 میلیارد تومان تقلیل دادند. به این ترتیب، بر اساس نظر شورای شهر، بودجه پایتخت در سال آینده ۳ درصد کمتر از رقمی است که نهاد اجر‌ایی اداره شهر در نظر داشت. به نظر می‌رسد، این تعدیل در پی ناتوانی شهرداری در تحقق کامل درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه مصوب سال ۹۷ صورت گرفته و با توجه به رکود ساخت‌و‌ساز و استفاده ناکافی از ابزارهای تامین درآمد پایدار، احتمال بهبود محسوس اوضاع درآمدی شهر در سال ۹۸ نیز اندک است.

بر این اساس، جمع کل درآمدها و منابع بودجه سال ۹۸، ۱۸ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار گرفت که ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمدها، ۸ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان منابع حاصل از سرمایه و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان دارایی‌های مالی است. بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها ۵ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان است و در تبصره‌ها تلاش شده خزانه داری الکترونیک، شفافیت و انضباط‌پذیری در بودجه در اولویت قرار گیرد.

   تمرکز‌زدایی، مهم‌ترین رویکرد بودجه

سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در آغاز بررسی بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری در صحن علنی شورای شهر تهران به مقایسه بودجه سال آینده با ارقام بودجه‌های سنواتی شهرداری تهران پرداخت و گفت: نتایج مقایسه‌ بودجه کل کشور و بودجه شهرداری تهران طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ با توجه به میزان تورم که به ترتیب ۹.۱۱، ۹.۶ و ۹ درصد بوده، حاکی از آن است که با اعمال این نرخ تورم، بودجه شهرداری تهران در سال ۹۷ باید به عدد ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید که با ۵حدود هزار میلیارد تومان بودجه اعمال نشده، سقف بودجه شهرداری تهران در سال ۹۷ حداکثر ۱۷ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان بود. با این حساب، بودجه نه تنها افزایش نیافته، بلکه از نظر قدرت خرید سال ۱۳۹۴ و بهای ارایه خدمات به شهروندان در سال‌های بعد از آن، با کاهش چشمگیری روبرو بوده و در واقع بودجه با رویکرد انقباضی مصوب شده است.

وی با اشاره به جهت‌گیری‌های کلی و سیاست‌های بودجه‌ای در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: تجهیز منابع عمومی شهرداری تهران و اتکاء به درآمدهای مالی پایدار، انضباط مالی در بودجه، سامان‌دهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، توانمندسازی، اداره اقتصادی و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌ها، بودجه‌ریزی عملیاتی و همگرایی و هم افزایی در کلیه اقدامات و وظایف برای کاهش هزینه‌ها مهم‌ترین رویکردهایی است که بطور کامل در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.به گفته اشرفی، مهم‌ترین تغییر بودجه سال ۹۸ نسبت به سنوات پیش از آن، تطبیق بودجه با احکام برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران است.

معاون شهردار تهران بودجه‌ریزی عملیاتی را یکی از موضوعات مهم بودجه سال ۹۸ در راستای سیاست‌های بودجه‌ای و احکام برنامه دانست و گفت: با بودجه‌ریزی عملیاتی، همه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه بر اساس واحد سنجش، مقدار واحد سنجش و میزان بهای خدمات هر واحد سنجش مورد لحاظ قرار گرفته است. اشرفی با ذکر مثالی در خصوص تغییر پایه بودجه مناطق شهرداری تهران گفت: در 10 سال گذشته یک کارشناسی از عدد پایه بودجه مناطق صورت گرفته و هرسال مبلغی به این پایه افزوده می‌شد اما امسال، این عدد پایه بر اساس ظرفیت هر منطقه متفاوت لحاظ شده بطوری که برای مثال بودجه منطقه یک شهر تهران که منطقه برخورداری محسوب می‌شود در سال آینده تنها یک درصد افزایش یافته اما بودجه منطقه ۱۵ تا ۲۷ درصد و بودجه منطقه ۱۶ حداقل ۲۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش «تعادل»، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 98 شهرداری تهران تمامی اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حاضر در جلسه، به کلیات لایحه رأی منفی دادند زیرا معتقد بودند در این لایحه به ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته نشده است.

    عدم انطباق بودجه بااحکام برنامه سوم

الهام فخاری، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اولین نفری بود که با کلیات بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۱۳۹۸ مخالفت کرد. او با اشاره به اینکه ما و همکارانمان بودجه را به زبان ساده تبدیل و چاپ کرده‌ایم و این کتابچه راهنمای خوبی برای شهروندان است، ‌تصریح کرد: دلیل ما برای مخالفت با بودجه این است که بودجه پیشنهادی منطبق با احکام برنامه توسعه سوم شهر نیست.این بودجه تغییری نسبت به سال‌های قبل ندارد، منطق بودجه امسال یا منطق بودجه در سال‌های ۹۷ و ۹۶ یکی است با اندکی تغییرات. در این بودجه نشانی از تغییر رویکرد در اداره شهر دیده نمی‌شود. به اضافه اینکه متأسفانه در بخش فرهنگی و اجتماعی بودجه کاهش چشمگیری داشته است.

   امکان افزایش بودجه تا ۲۰ هزار میلیارد تومان

سیدمحمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا به عنوان موافق کلیات بودجه گفت: آنچه انجام شده ناکافی است اما باید شرایط موجود کشور و محدودیت‌هایی را که با آن مواجه هستیم را بپذیریم. ما هم در موضوع تأمین منابع، هم در اصلاح ساختار و هم در شیوه هزینه‌کرد قدرت مانور محدودی داریم. معتقدم در حوزه منابع سقف بودجه را تا ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شد افزایش داد اما ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته و نتوانسته‌ایم منابع پایدار شهر تهران را شناسایی کنیم. او با بیان اینکه در سال ۹۵ منابع پایدار شهرداری زیر ۲۵ درصد بود، گفت: اکنون شورا منابع پایدار را حداقل ۴۰ درصد اعلام کرده و همین الان به تحقق ۳۳ درصدی در این زمینه رسیده‌ایم. اگر سال گذشته درآمد از محل پسماند ۱۴ میلیارد تومان بود، برای سال آینده این درآمد تا ۵۰۰ میلیارد تومان قابل تحقق است.

در نهایت کلیات لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران با 13 رای موافق و 6 رای مخالف (تعداد حاضران به هنگام رای‌گیری 19 نفر بود) به تصویب رسید. بعد از تصویب کلیات نوبت به بررسی تبصره‌ها رسید که هیات رییسه معتقد بودند نیازی به خواندن تبصره‌ها نیست و در هر تبصره چنانچه اعضا پیشنهاد یا صحبتی داشتند می‌توانند درباره آن صحبت کنند. در همین حین، محسن هاشمی، رییس شورا برای دقایقی صحن شورا را ترک کرد و ابراهیم امینی نایب‌رییس شورا جای او را گرفت. امینی با یادآوری اینکه در مجلس نیز تبصره‌های بودجه خوانده شده و بعد درباره آنها رای‌گیری می‌شود اظهار کرد که شیوه درست بررسی بودجه، خواندن تبصره‌ها است. در زمان بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز برخی اعضا عنوان می‌کردند که نیازی به خواندن تبصره‌ها نیست.روز گذشته بعد ازتوضیحات امینی تبصره‌ها به ترتیب خوانده و به رای گذاشته شد.

   کاهش 70 درصدی هزینه‌های مصرفی

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورا به بیان برخی از تبصره‌های مصوب روز گذشته پرداخت و با اشاره به اینکه شهرداری در بودجه سال 98 موظف شده هزینه‌های مصرفی خود را در حد 70 درصد کاهش دهد، گفت: همچنین مقرر شده هزینه سفرهای خارجی تا 60 میلیارد تومان کاهش یابد.

به گفته رسولی بودجه سال 97، 17هزار و 400 میلیارد تومان بود و لایحه شهرداری برای بودجه سال 98، 18 هزار و 238 میلیارد تومان است. ممکن است این سوال پیش‌ آید که آیا این افزایش می‌تواند لطمه‌ای به تحقق‌پذیری بودجه بزند یا خیر؟ اگر در خوشبینانه‌ترین برآورد در سال 98 کشور با

30 درصد نرخ تورم روبرو شود و ما بدون افزایش یا کاهش بخواهیم همین بودجه را در نظر بگیریم باید 22 هزار و 620 میلیارد تومان برای سال 98 بودجه تصویب می‌کردیم؛ در صورتی که این 18 هزار و 238 میلیارد تومان که برای سال 98 پیشنهاد شده است با فرض تورم 30 درصدی 8.4 درصد از حیث قدرت خرید نسبت به بودجه 22 هزار میلیارد تومانی پایین‌تر است، بنابراین یکی از رویکردهای شورای پنجم صرفه‌جویی در اداره شهر برای سال 98 است.

سید حسن رسولی گفت: اولویت اصلی برای شورای شهر پنجم و شهرداری توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه حمل و نقل ریلی است. در صورتی که بتوانیم خوب حرکت کنیم این امکان وجود دارد که ظرف سه سال آینده ظرفیت حمل و نقل ریلی درون‌شهری را از 2 میلیون سفر روزانه به 5 میلیون سفر برسانیم و در این صورت در جهت کاهش آلودگی و ترافیک گام‌های خوبی برداشته‌ایم.در تبصره 4 بودجه شهرداری در راستای رسیدن به این هدف و تکمیل خطوط 3، 6 و 7 مترو به شهرداری تهران اجازه دادیم شهرداری 2 میلیارد یورو از اعتبارات خارجی استفاده کند.

رسولی با اشاره به بند ب تبصره 11 بیان کرد: در این تبصره مثل سال 97 شهرداری موظف شده است کلیه قراردادهای بالای 200 میلیون تومان را از نقطه آغاز تا پایان در سامانه شفافیت منتشر کند.خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به تبصره 20 لایحه بودجه 98 گفت: در این تبصره مقرر شده سهم شهرداری را در کمک به احیای بافت‌های فرسوده افزایش دهیم. او با اشاره به تبصره 16 هم اظهار کرد: در مجموع 300 میلیارد تومان برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار شهرداری است و ما خواسته‌ایم تا اسامی این اشخاص در سامانه شفافیت درج شود.

او با اشاره به تبصره 23 بیان کرد: از منظر درون‌سازمانی ساختار گسترده و ناکارآمد در تشکیلات و نیروی انسانی یکی از معضلات شهرداری است. در بند5 تبصره 23 شهرداری را موظف کرده‌ایم تا نسبت به سال 97 از طریق بازخرید تشویقی یا بازنشستگی پیش از موعد یا... نیروی انسانی خود را تا 6 درصد کاهش دهد. همچنین در همین تبصره مقرر کرده‌ایم تا معادل 50 درصد از این 6 درصد (یعنی 3 درصد) از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر جذب نیرو شود. در همین تبصره مقرر کرده‌ایم برای کسانی که در اجرای بند 5 از شهرداری آزاد می‌شوند با همکاری سایر سازمان‌های مسوول مثل سازمان فنی و حرفه‌ای در جهت افزایش مهارت‌های این افراد قدم برداشته شود.مانند سال 97 شهرداری موظف است در سال 98 ده درصد از تعداد واحدهای سازمانی در ستاد، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و مناطق بکاهد.

رسولی با اشاره به اینکه تبصره 28 معطوف به

صرفه‌جویی است، گفت: شهرداری موظف است هزینه‌های مصرفی خود را در حد 70 درصد کاهش دهد. همچنین مقرر است هزینه سفرهای خارجی خود را نسبت به سال 97 شصت میلیارد تومان کاهش دهد.تبصره 32 به شهرداری اجازه داده با استفاده از نتایج آزمایشی منطقه 2، زیرساخت‌های الکترونیکی خود را برای کسب درآمد 600 میلیارد تومانی از محل پارک‌های حاشیه‌ای فعال کند و صددرصد این مبلغ را به توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو اختصاص دهد. همچنین تبصره 37 شهرداری را موظف می‌کند برای استفاده کارآمد از اعتبارات و مبادله دیتا در سطح شهر، چارچوب اقتصاد دیجیتال شهری را برای دسترسی به درآمد پایدار ایجاد کند و از این محل 20 میلیارد تومان کسب درآمد کند. امیدواریم تا 2 تا 3 سال آینده با فعال‌سازی این زیرساخت کمتر شاهد دکل‌های مضر در پشت بام مردم باشیم.رسولی با اشاره به تبصره 38 گفت: برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام مثل پل گیشا، پایانه شرق و... که در مجموع 27 پروژه است مقرر است، علاوه بر سقف اعتبارات عمرانی هم به صورت نقد و هم غیرنقد تامین اعتبار شود.

 

 

ارسال نظر