عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۴۰۶۹۳

مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است و باید از هر ظرفیتی که امکان‌پذیر بوده واگن‌ها را نوسازی کنند.

کیان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور نیاز به توسعه دارد تا بتوانیم بر اساس برنامه ششم به آن آماری که لحاظ شده برسیم.

کیان‌پور بیان کرد: ضرورت دارد بخش حمل‌ونقل مسافر را افزایش دهیم، همچنین بخش حمل‌ونقل بار نیز یک اولویت استراتژیک در کشور باشد و بار را از روی جاده جمع کنیم و از طریق ریل‌ها بارها جابه‌جا شوند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه تلاش کنیم از حمل‌ونقل ترکیبی (ریلی، جاده‌ای، هوایی) استفاده کنیم، تصریح کرد: هنوز نتوانسته‌ایم سهم ایران را در بحث حمل‌ونقل در بازارهای منطقه و خاورمیانه داشته باشیم.

وی ادامه داد: خیلی توجه به بحث جابه‌جایی کالا در بخش بین‌المللی نداشتیم، درحالی که ایران ظرفیت خوبی است و با توجه به اینکه بین ۱۵ کشور همسایه قرار دارد باید بتوانیم سهم خوبی در حمل‌ونقل داشته باشیم، ایران می‌تواند شاهراه ترانزیت به اروپا، آسیای میانه و به عنوان یک مفصل در بین کشورهای آسیای دور، خاورمیانه، اروپا و آسیای میانه عمل کند.

این عضو کمیسیون عمران مجل با بیان اینکه عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است، ادامه داد: با حمایت از تولید داخلی و واحدهایی که صنعت حمل‌ونقل ریلی را تشکیل داده و تولیدکننده واگن هستند (چه مسافری چه باری) از ظرفیت توان داخلی استفاده کنیم و همراه با انتقال تکنولوژی به داخل کشور از ظرفیت تکنولوژی و دانش که در کشور وجود دارد استفاده و یک اشتغال پایدار را در این صنعت ایجاد کنیم.کیان‌پور با اشاره به نقش بخش خصوصی در این صنعت عنوان کرد: بخش خصوصی محور کار است و دولت باید سیاستگذاری و کمک کند تا بخش خصوصی فعالیت داشته و موانع پیش‌رو را بردارد و اجازه ندهند، وقتی‌که توان تولید در داخل وجود دارد محصول مشابه وارد ‌شود.

وی با بیان اینکه باید از هر ظرفیتی که امکان‌پذیر است واگن‌ها را نوسازی کنند، عنوان کرد: گرایش مردم به حمل‌ونقل ریلی زیر ۵ درصد است درحالی که باید حداقل به ۱۰ درصد افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر