نظارت، حق اعضای شورای شهر است

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۷۳
نظارت، حق اعضای شورای شهر است

گروه راه و شهرسازی|

 پیروز حناچی روز گذشته پس از گذشت سه ماه از آغاز فعالیت‌اش در شهرداری تهران در نخستین نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در این نشست شهردار درباره موضوعات مختلف تهران صحبت کرد. او ابتدا خبرهایی در حوزه حمل و نقل عمومی شامل توسعه خطوط مترو و افتتاح خط 7 و6 مترو و ورود 1500 دستگاه اتوبوس به سیستم اتوبوسرانی پایتخت اعلام کرد. مبارزه با فساد، آلودگی هوا، اصلاح طرح تفضیلی، رقم بدهی‌های شهرداری، رسیدگی به اعتراضات پیمانکاران، زلزله و خرید فروش مناصب در شهرداری از جمله مباحث نشست خبری روز گذشته بود. ضمن اینکه شهردار تهران برخی سوالات را با خواندن اشعار حافظ پاسخ داد و نشان داد که طبع شعر هم دارد.

حناچی در واکنش انتشار نامه‌ محمدجوادحق‌شناس یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران که او را متهم به تغییر رویه کرده بود، گفت‌: اعضای شورای اسلامی شهر تهران مجاز هستند سوال کنند، نظارت داشته باشند و حتی اعتراض خود را نیز اعلام کنند. نامه منتشر شده جدید نیست و یک ماه پیش منتشر شده است، در خصوص پاسخ به این نامه به ادبیات رجوع می‌کنم و به قول حافظ «وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن.»

حناچی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان بدهی شهرداری تهران و تاکید خبرنگار به دادن پاسخی شفاف به این سوال گفت: وقتی کشوری فرهنگی غنی دارد یعنی مسائل مشابهی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده که پاسخ آن در ادبیات وجود دارد. این پرسش را نیز با مثالی جواب می‌دهم. از قدیم گفته‌اند مرد است و قرضش و حالا شهرداری است و بدهی‌هایش.

بهره‌برداری از خط ۶ مترو تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده اولین موردی بود که شهردار به آن اشاره کرد.هر چند این خبر جدیدی نبود و بارها از زبان شهردار و مدیرعامل مترو نیز عنوان شده بود. حناچی جزییات بیشتری در خصوص خطوط در حال ساخت مترو ارایه کرد و گفت: خط ۷ از میدان مهدیه تا میدان صنعت آماده بهره‌برداری است و برای آماده‌سازی این خط، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رساندیم که آخرین رقم این اوراق، دی ماه وصول شد. همچنین حدود 100میلیارد تومان برای سیویل خط ۶ هزینه شده است.این خط به جهت مهندسی قابلیت‌هایی دارد به‌طور مثال می‌توان در این خط از قطارهایی استفاده کرد که راننده نداشته باشند.امیدوارم به زودی 22 کیلومتر شامل ۸ ایستگاه از خط ۶ به بهره‌برداری برسد.

او با بیان اینکه ۷۰ دستگاه واگن در این مدت خریداری‌شده است، گفت: ۸۵ درصد ترخیص این واگن‌ها انجام‌ شده و به دلیل بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده، بخشی از ترخیص آن باقی‌مانده و مونتاژ آن در شرکت واگن‌سازی در حال انجام است. علاوه بر این قرارداد تهیه ۳۷۶ واگن از طریق فاینانس و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی بسته‌شده است.

به گفته حناچی، خرید ۲ هزار اتوبوس، ۷۰۰ فیلتر دوده و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.او توسعه مجتمع‌های ایستگاهی را یکی از محورهای مهمی دانست که امسال به آن توجه می‌شود. احداث پارکینگ خط متروی اکباتان یکی دیگر از برنامه‌های ترافیکی شهر تهران است.

   نیاز به درآمد 30 میلیاردی در شهرداری

بر کسی پوشیده نیست که اکنون شهرداری با مشکلات مالی مواجه است و به همین دلیل بودجه سال جاری نیز انقباضی بسته شد.بودجه پیشنهادی سال آینده نیز 18 هزار و 930 میلیارد تومان ارایه شده اما به گفته حناچی شهرداری تهران برای آنکه بتواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند، باید روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان کسب درآمد کند در غیر این صورت در اداره شهر با مشکل روبه‌رو می‌شود.

به گفته شهردار بازنگری اسناد موضعی کن و فرحزاد و تصویب کلیات طرح تفصیلی منطقه22 از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه معماری و شهرسازی است. او همچنین در حوزه عمرانی به جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی، بهره‌برداری از 5 پروژه تا پایان سال، اتمام ۳۲ پروژه نیمه‌تمام و به سرانجام رساندن ۳۹ پروژه فنی و عمرانی تا پایان سال ۹۸ اشاره کرد.

   کنترل‌کننده بودم، اما الان مجری ام

شهردار تهران پس از ارایه گزارش در خصوص عملکرد سه‌ماهه خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد . او در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییرات دیدگاهی که او در زمان مسوولیتش در وزارت راه و شهرسازی داشت و جایگاهی که امروز در آن قرار دارد، گفت: سخنانی که در ابتدای جلسه گفتم تأییدی بر این است که حناچی به سخنان و وعده‌های خود وفادار بوده اما به این دلیل آن زمان ادبیات تندتری داشتم که در جایگاه کنترل‌کننده بودم و الان در جایگاه اجرا. طبیعتاً در جایگاه جدید برای ادامه روند اجرایی ملاحظاتی را در نظر می‌گیرم که کار خدمت به مردم و فعالیت اجرایی به‌خوبی انجام شود. اداره شهر و مسوولیتی که در این حوزه وجود دارد می‌طلبد به حواشی نپردازیم.

سوال بعدی مربوط به مصوبه برج باغ‌ها بود که در جلسه روز یکشنبه شورای شهر کلیات لایحه جایگزین این مصوبه به تصویب رسید. حناچی در خصوص اجازه ساخت بیش از ۵۰ پرونده برج باغ‌ گفت: برج باغ‌ها اتفاق پسندیده‌ای نبود. رجوع به سوابق این موضوع نشان می‌دهد که در سال ۸۲ نامه‌ای در این خصوص ارسال کرده و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم اما بعضی از رویه‌ها به روال زندگی عده‌ای گره‌خورده است و اگر ما ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر برای ایست کامل حرکت می‌کند در خصوص این پرونده‌ها نیز ما به تصمیم شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.

   در مبارزه با فساد تعارف نداریم

با وجود اینکه شعار مدیریت جدید شهری شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است اما حناچی نشان داده که کمتر تمایل دارد در این خصوص صحبت کند. حتی بعد از اینکه قالیباف در یک برنامه تلویزیونی میزان بدهی‌های شهرداری را اغراق‌آمیز خواند و اعضای شورای شهر خواستار این شدند که اسناد بدهی 56 هزار میلیارد تومانی شهرداری که در زمان مدیریت قالیباف بر شهرتحمیل شد را علنی کند او با خونسردی پاسخ داد که شهرداری به کار خودش ادامه می‌دهد و از ورود به این مقوله خودداری کرد.روز گذشته نیز وقتی درباره مبارزه با فساد در شهرداری سوال پرسیده شد، ‌حناچی پاسخ کوتاهی به آن داد و به گفتن اینکه «در خصوص مبارزه با فساد تعارفی نداریم اما سروصدا هم نمی‌کنیم. این موضوعات از طریق همکاران ما پیگیری و صحت‌سنجی می‌شود و تاکنون با این موضوعات برخورد شده و می‌شود اما آنها را خبری نکرده‌ایم زیرا معتقدیم این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است.» بسنده کرد. او همچنین در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه در درگیری شورا و شهردار پیشین مبنی بر میزان بدهی‌ها، شما تا چه اندازه در کنار شورا هستید، گفت: ما در خط مردم هستیم و همه ما باید در خط مردم باشیم و منافع آنها را درنظر بگیریم.

   اعتراضات غیرعادی

اما یکی از مشکلات شهرداری که می‌توان گفت از زمان شورای پنجم گریبان شهرداری را گرفته تجمعات اعتراضی پیمانکاران و طلبکاران شهرداری است که در روزهای یکشنبه و سه شنبه جلوی در شورای شهر جمع شده و با بستن پلاکارد و بنر و سر دادن شعارهایی علیه مدیریت شهری و ریاست شورا سر می‌دهند. رویه‌ای که در زمان مدیریت قالیباف وجود نداشت. این در حالی است که طلب تمام پیمانکاران معترض به زمان مدیریت قالیباف بر می‌گردد. برخی از آنها 10 سال است که دنبال طلب خود می‌دوند و هنوز موفق به دریافت طلب خود نشده‌اند.حناچی چندی پیش این واکنش‌ها را غیرعادی برشمرد. او روز گذشته نیز به این مشکل اشاره کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم مطالبات پیمانکاران خرد و کلان را در این مدت بپردازیم. این‌گونه نیست که ما به آنها بدهکار نیستم اما این واکنش‌ها عادی نیست، همکاران مالی ما در مناطق در حال رسیدگی به این موضوعات هستند و به هر شکل حتی پرداخت غیر نقدی این مطالبات درصدد پرداخت مطالبات هستند؛ اما برخی باانگیزه‌های متفاوت ازجمله زیاده‌خواهی می‌خواهند مدیران شهرداری را تحت‌فشار قرار دهند.

   فرصت نقدینگی زیاد در جامعه

به گفته حناچی، شرایط فعلی اقتصاد شهرداری تابعی از شرایط اقتصادی کشور است اما شرایطی که برای دولت تهدیدکننده است می‌تواند برای شهرداری یک فرصت باشد و حجم زیاد نقدینگی می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری در شهرداری را افزایش دهد. او با بیان اینکه باوجود منابع محدود اقدامات اصلاحی انجام‌شده و این‌گونه نیست که به دلیل نبود منابع کاری انجام نمی‌دهیم، گفت: در جلسه معاونان شهردار به ایده رنگ در شهر اشاره کردم. ایده‌ای که هزینه‌ای ندارد اما می‌تواند سرنوشت یک شهر را عوض کند. تهران شهر رنگی نیست و می‌تواند با این اتفاق که با فرهنگ ما نیز عجین است یک اتفاق مهم را رقم بزنیم. می‌توان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های تأثیرگذاری داشته باشیم.

موضوع مهم دیگر که شهردار درباره آن صحبت کرد، ترافیک و آلودگی هوا بود. او تنها راه کاهش آلودگی هوا را کاهش تردد خودروهای شخصی برشمرد و گفت: ۷۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد وسایل موتوری بوده و ۴۰ درصد این آلودگی‌ها به دلیل تردد وسایل شخصی است. تنها راه‌حل این است که تردد خودروهای شخصی در پایتخت کاهش پیدا کند. البته نباید این‌گونه باشد که فقط گروه‌های خاص مجبور شوند کمتر از خودروهای شخصی‌شان استفاده کنند. در طرح جایگزین ترافیک به مسائل کارشناسی، تأثیرگذاری آن بر جامعه و افکار عمومی توجه شده است. می‌توانیم برای موتورهای بنزینی ممانعت جدی ایجاد کنیم.

حناچی در پاسخ به سوالی در این باره که چه اقداماتی قرار است برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها انجام شود، بیان کرد: این نکته مهمی است چرا که میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری و کلاً خودروهای کاربراتوری خیلی بالاست. ١٨ درصد آلودگی تهران مربوط به موتورهای ٢چرخ کاربراتوری است. انگار فرهنگی جا افتاده است مبنی بر اینکه موتور مال آنهایی است که نمی‌خواهند قانون را رعایت کنند؛ باید اول این نگرش را درست کنیم.

   بازبینی و اصلاح طرح تفصیلی

حناچی با بیان اینکه در مورد طرح جامع تفصیلی با چند چالش مواجه بودیم که ابلاغ و اجرانشده بود، اظهار کرد: بازبینی در طرح تفصیلی آغازشده است. همچنین طرح تفصیلی فرحزاد تصویب و ابلاغ‌شده و همکاران ما آن را پیگیری می‌کنند. موضوع طرح تفصیلی جزو اقدامات اساسی محسوب می‌شود و به‌طورجدی در حال تعقیب آن هستیم .در این خصوص رابطه معقول و منطقی با وزارت شهرسازی داریم که به این موضوع کمک خواهد کرد. موضوع منطقه ۲۲ نیز در طرح تفصیلی پیگیری شده است آنجا که می‌شد جلوی آن را گرفت، گرفتیم اما مواردی که پروانه صادرشده بود را نمی‌شد کاری کرد و فقط در اجرای آن نظارت کردیم. تنها دلیلی که این اتفاق آنجا افتاد این بود که طرح تفصیلی و جامع زیر پا گذاشته‌ شد.

   خود را برای زلزله آماده کنیم

شهردار تهران درباره مهم‌ترین نگرانی شهروندان تهرانی یعنی زلزله نیز صحبت کرد و با اشاره به گسل ری تصریح کرد: ری در قرن هفتم یک کلانشهر بود، اما ازآن‌، چه چیزی باقی ماند؟ باور ما این است که باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم. زلزله خواهد آمد و ما باید حداکثر آمادگی راداشته باشیم. معمولاً برای این‌چنین حوادثی باید سناریوهایی آماده کرد. باید بدانیم که اگر بدترین حالت اتفاق بیفتد، در این شهر چه رخ خواهد داد، مثلاً در تهران مطالعه‌ای صورت گرفت و برخلاف چیزی که فکر می‌کردیم، فهمیدیم گسل ری از گسل فشم تخریب بیشتری خواهد داشت، یا دریافتیم تأثیرات ناشی از آتش‌سوزی بعد از زلزله موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت.

او در پاسخ به اینکه به نظر می‌آید اقشار کم‌درآمد در تهران به حاشیه رانده می‌شوند، گفت: جهت‌گیری عمومی در شهرداری این است که هرکسی که بیشتر از منافع شهر استفاده می‌کند هزینه بیشتری بپردازد. مردم عادی از حداقل امکانات استفاده می‌کنند و کسانی که استفاده بیشتری می‌کنند، هزینه‌اش را نیز باید بپردازند. در خیلی از خیابان‌ها، رستوران‌هایی می‌بینید که علاوه بر درآمد، تولید زباله بسیار زیادی دارند. قطعاً شهرداری از اینها نخواهد گذشت. تمام تلاش شهرداری این است تا چیزی را که مردم به‌صورت متناسب استفاده می‌کنند، موردحمایت قرار دهد. برای مترو یارانه زیادی اختصاص داده‌ایم چراکه اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده می‌کنند؛ شاید یکی از دلایل عدم‌مداخله بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل عمومی و مترو نیز همین یارانه بسیار زیاد بر این حوزه است.

   ماجرای خرید و فروش مناصب در شهرداری

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد پست‌ها و مناصب در شهرداری تهران خرید و فروش می‌شوند، گفت: در امور قضایی گفته می‌شود اگر ادعا دارید باید مدارک آن را نیز ارایه کنید. اگر مدعی هستید که پست‌ها در شهرداری تهران خرید و فروش می‌شوند، باید مدارک آن را ارایه کنید، در غیر این صورت محاکم قضایی سراغ شما می‌آیند. البته ما از خبرنگاران شکایت نمی‌کنیم، اما اگر مدارکی دارید باید آن را حتماً به ما بدهید. این ادعای شما تمامی بدنه شهرداری تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چون بخشی از این افراد را من منصوب می‌کنم و منصوبین من، عده دیگری را منصوب می‌کنند.

حناچی در پاسخ به پرسشی درباره پروژه‌های تخلف‌دار نیز عنوان کرد: مکانیزم جلوگیری از تخلف در شهرداری در قدم اول مهندسان ناظر، در قدم دوم نظام مدیریت شهری و در قدم بعدی نیز سیستم قضایی است. در قدم اول گفته‌ایم اگر مهندسان ناظر مشکلی را گزارش نکردند، آنها را توبیخ می‌کنیم؛ در قدم دوم کار نظارت و کنترل را بسیار جدی انجام می‌دهیم و در حوزه سوم نیز موضوعات به کمیسیون ماده١٠٠ می‌رود و در ماده١٠٠ نیز شهرداری نماینده‌ای ندارد. از ٧٢ هزار پرونده موجود در کمیسیون ماده١٠٠، کمتر از ٨٠٠ مورد آن بحث‌های مالی بزرگ دارد و مابقی آن مربوط به مشکلات خرد مالی است.

   تلاش برای بازپس‌گیری ۲۰۰ ساختمان

یکی دیگر از خبرنگاران درباره گزارش عملکرد ١٠٠روزه محمدعلی نجفی و ١٢ تخلف افشا شده در آن دوره پرسید و حناچی نیز توضیح داد: بخشی از این پرونده‌ها در کمیسیون تخلفات است؛ بخشی از این پرونده‌ها نیز توسط سازمان بازرسی به قوه قضاییه ارجاع شده است. من لیست پرونده‌ها را داشتم و قابل احصاء است اما ترجیح می‌دهم جزییات را نگویم چرا که اسامی افراد در آن هستند.در مورد املاک فاقد مجوز نیز سازمان املاک شهرداری در حال پیگیری است. ما ٢ هزار ملک داریم که در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها و سمن‌ها است. ١۶٠٠ مورد از این تعداد را شورای شهر نیز قبول دارد که باید در اختیار آنها باشد؛ ٢٠٠ تا از این تعداد را نیز پیگیری می‌کنیم که پس بگیریم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عمل نکردن مدیران قبلی شهری و اعضای پیشین شورای شهر در حیطه وظایفشان به بیتی از حافظ اشاره کرد و گفت: «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت».

 

ارسال نظر