اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۵:۴۱
کد خبر: ۱۳۹۱۸۶

مصوبه بارگذاری ساختمان جدید پلاسکو ابلاغ شد

 دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به شهردار و استاندار تهران مصوبه شورا را در ارتباط با بارگذاری پروژه ساختمان پلاسکو در دو بند، ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به پیروز حناچی شهردار تهران و محسنی بندپی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مصوبه شورای عالی را پیرامون بارگذاری پروژه ساختمان پلاسکو، ابلاغ کرد.

در متن مصوبه آمده است: به استحضار می‌رساند شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 24 دی 97 خود مصوبه شماره ۵۸۰ مورخ 26 شهریور 97 کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در خصوص میزان بارگذاری پروژه ساختمان پلاسکو را مورد بررسی قرار داد و مصوبه مذکور را منوط به تحقق شرایط زیر تایید کرد.

۱. میزان بارگذاری طرح با عنایت به موافقت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه مورخ 22 اردیبهشت 97 (در محل استانداری تهران) در سقف طبقات تعیین شده در مصوبه کمیسیون ماده ۵ صرفا محدود به تامین مجموع زیربنای واحد تجاری دارای حقوق مکتسبه پیش از تخریب، یادمان شهدای آتش‌نشان و فضای تاسیسات و پشتیبانی از جمله پارکینگ شود. لذا احداث زیربنای تجاری مازاد بر حقوق مکتسبه قبلی مورد تایید نیست.

۲. پارکینگ موردنیاز ساختمان مطابق ضوابط ملاک‌عمل طرح تفصیلی (در داخل ساختمان یا نزدیکترین فاصله ممکن) با هماهنگی شهرداری تهران تامین شود.

تخصیص قیر رایگان فقط به پروژه‌های بودجه‌دار

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای حذف رانت خواری، به استان‌ها اعلام کرده‌ایم قیر رایگان را فقط به پروژه‌هایی که تأمین اعتبار شده‌اند، تحویل دهند. عبدالهاشم حسن نیا در گفت‌وگو با مهر درباره توزیع قیر به پیمانکاران طرف قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۷۰ هزار تن قیر دریافت کرده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم اگر قیر به‌طور مرتب توزیع شود پتانسیل آن را داریم که ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن دیگر تا پایان امسال دریافت کنیم. او با اشاره به نوسان مداوم قیمت قیر افزود: این اتفاق، پیمانکاران را دچار مشکل می‌کند؛ چون اگرچه زمان تحویل قیرها فصلی است، اما روش محاسبه نرخ تعدیل آنها ماه به ماه تغییر می‌کند. از همین رو انتظار داریم نرخ تعدیل قیر هم به صورت ۳ یا ۶ ماهه با پیمانکاران پروژه‌های تعمیر و نگهداری راه‌ها محاسبه شود. حسن نیا درباره تفاوت بالای نرخ تعدیل قیر در هر ماه که با پیمانکاران محاسبه می‌شود، یادآور شد: این تفاوت‌ها بسیار بالاست؛ به گونه‌ای که در یک ماه، هر تن قیر با پیمانکار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود در حالی که نرخ تعدیل آن در ماه قبل از آن با پیمانکار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر تن قیر محاسبه شده است. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: شاخص تعدیل نرخ قیر، کل قراردادهای پیمانکاری را حتی در زمان بررسی اسناد مناقصه‌ها هم دچار مشکل می‌کند. او اضافه کرد: با این حال، اینکه قیر از طریق بورس کالا توزیع شود یا خیر، برای سازمان راهداری تفاوتی ندارد؛ اما توقع داریم قیمت قیرهایی که در هر فصل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهند، حداقل در هر بازه سه ماهه ثابت باشد تا شاخص‌های تعدیل نرخ قیر را که با پیمانکاران محاسبه می‌کنیم قابل تنظیم باشد. ضمن اینکه پیمانکاران هم باید بتوانند برنامه‌ریزی کنند در یک فصل با قیری که قیمت ثابت دارد، کار کنند.

شبکه ریلی به بنادر متصل می‌شود

مدیرکل لجستیک راه آهن درباره آخرین وضعیت شبکه ریلی کشور، گفت: تصمیم داریم با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، این شبکه را به بنادر متصل کنیم تا میزان انتقال کالا به مراکز مصرف از طریق شبکه ریلی را از بنادر کشور افزایش دهیم. به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد مهدی حسن‌زاده گفت: به منظور توسعه فعالیت‌های لجستیکی کشور بر پایه ریل، علاوه بر بندر آپرین که از سالیان گذشته به عنوان بندر خشک مطرح بوده ۱۷ پهنه به عنوان پهنه‌های لجستیکی در اختیار راه آهن قرار داده شد. او ادامه داد: براین اساس ایجاد شبکه لجستیکی میان نقاط مذکور و سایر مراکز تخلیه و بارگیری، توزیع کالا و توجه به حمل و نقل ترکیبی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های راه آهن در حوزه لجستیک است.  حسن‌زاده تاکید کرد: یکی از وظایف و ماموریت‌های اصلی اداره کل لجستیک در شرکت راه آهن، توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه بار از طریق ساخت و توسعه مراکز مورد اشاره است.  این مقام مسوول با اشاره به اینکه سند آمایش لجستیک کشور، شهریور ماه امسال به سازمان‌های مسوول ابلاغ شد، اضافه کرد: بر اساس سند مذکور ۱۷ پهنه به عنوان پهنه لجستیکی در اختیار راه آهن قرار دارد که ۱۱ پهنه در زمره دهکده لجستیک و ۶ پهنه مرکز لجستیک مرزی و ۱ پارک لجستیک است.  

حسن‌زاده با تاکید بر اینکه این اداره کل در تلاش است تا زیر ساخت‌های لازم را در مراکز لجستیک ایجاد و در این زمینه از بخش خصوصی برای مشارکت دعوت کند، گفت: در این مراکز از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد ترمینال‌های کانتینری، جنرال کارگو، فله، نفتی و سایر فعالیت‌های لجستیکی و تبدیلی استفاده می‌شود.

 

ارسال نظر