گلایه هاشمی از رفتارهای نمادین در شهرداری تهران

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۳:۳۷
کد خبر: ۱۳۹۱۸۳
گلایه هاشمی از رفتارهای نمادین در شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی|

پیروز حناچی، شهردار تهران از همان روزهای نخستین شروع به کار به کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو پیوست و با دوچرخه به محل کار خود رفت. این کار شهردار اما با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد. برای مثال غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از حناچی از او خواست به جای سوارشدن بر دوچرخه با ماشین به سرکارش برود وتلاش کند که صد‌ها واگن معطل مانده به خطوط مترو ملحق شوند که صد‌ها هزار مسافر مترو معطل نمانند و هزاران اتومبیل کمتر بیرون بیایند.برخی کاربران فضای مجازی نیز واکنش منفی به این موضوع داشته و این رفتار شهردار تهران را نمایش برای کسب محبوبیت تفسیر کرده‌اند.

البته منتقدان انتظار داشتند که این رفتار نمایشی در کوتاه‌مدت خاتمه یابد اما با گذشت حدود سه ماه از شهردار شدن پیروز حناچی، او همچنان روزهای سه شنبه با دوچرخه در خیابان بهشت حاضر می‌شود وحتی زمانی که بیمار شد از مترو و تاکسی برای رسیدن به محل کارش استفاده کرد. هر چند به گفته کارشناسان ترددد با دوچرخه یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شهردار خللی در عملکرد شهردار تهران ایجاد نمی‌کند و شهردار می‌تواند زمان خود را به گونه‌ای تنظیم کند که با استفاده از دوچرخه نیز به موقع به محل کارش برسد. از سوی دیگر این حرکت به نوعی تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز هست و در دراز مدت تاثیر مثبتی بر نگرش شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی خواهد داشت. اما این حرکت هنوز منتقدانی دارد که محسن هاشمی رییس شورای شهر یکی از آنهاست. هاشمی در آخرین مصاحبه خود عنوان کرده است که به جای توجه به حرکات نمادین همچون دوچرخه سواری باید اولویت شهرداری بر توسعه مترو متمرکز شود.

به گزارش مهر، هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری به همه وظایف خود در توسعه مترو کمک کرده است؟ گفت: وقتی می‌گوییم همه مقصرند، یعنی شهرداری هم کوتاهی‌هایی داشته است، سیاست خودرو محور و عملکرد تبلیغاتی در شهرداری هم بدون تاثیر نبوده است، اگر ما به جای اینکه توسعه بزرگراه‌ها و سیاست خودروی محوری را اولویت اول جذب اعتبارات عمرانی شهرداری گذشته قرار می‌دادیم یا به برج میلاد و سایر حرکت‌های نمادین کم تاثیر مانند دوچرخه سواری توجه می‌کردیم، اولویت نخست مان حمل ونقل ریلی انبوه بر بود. قطعا در حال حاضر به جای دومیلیون سفر در روز می‌توانستیم ۵ میلیون سفر را به سیستم حمل ونقل ریلی انبوه بر که فاقد آلایندگی، سریع و ایمن است، جذب کنیم.

 هاشمی با اشاره به مزیت‌هایی که مترو برای کشور دارد گفت: حمل و نقل ریلی در کلان‌شهرها می‌تواند بزرگ‌ترین نماد اقتصاد مقاومتی باشد چرا که تا هشتاد درصد مترو قابلیت ساخت داخل دارد و ده‌ها هزار شغل ایجاد می‌کند، مترو با صرفه جویی در سوخت و وقت مردم، هزینه احداث و تجهیز خود را در کمتر از ۱۰ سال برمی‌گرداند، به سلامت شهر و طول عمر و جسم مردم کمک می‌کند، از آلایندگی هوا، استرس، آلودگی صوتی و تصادفات می‌کاهد، برای زلزله، سیل و سایر سوانح، مدیریت بحران شهر را پشتیبانی می‌کند، عدالت محور‌ترین خدمت شهری است و در یک کلام مترو می‌تواند نماد موفقیت، خدمت وکارامدی انقلاب باشد، اگر مسوولان به آن توجه کنند.

هاشمی در خصوص اینکه دولت، شهرداری، مجلس و بانک‌ها مقصر مشکلات ایجاد شده برای مترو هستند گفت: پیدا کردن مقصر مشکلی را حل نمی‌کند، شما فرض کنید من مقصر هستم اما مشکل مترو را حل کنید، بیش از ده سال است که به جای یک تقسیم کار درست میان دولت، شهرداری و سیستم بانکی، به صورت مداوم شاهد لجبازی، کم کاری و قصور یا تقصیر در مورد حمل ونقل ریلی انبوه مترو هستیم و نتیجه این وضع این شده است که ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی که در تهران بعد از این انقلاب ساخته شده، با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و 80 درصد سرمایه‌گذاری انجام شده، بلااستفاده مانده است. من خدمت مقام معظم رهبری و ریاست جمهور عرض کرده‌ام که با تامین تجهیزات مترو می‌توان ظرفیت فعلی را ظرف مدت کوتاهی چندبرابر کرد و مشکل آلودگی هوا وترافیک تهران را کاهش داد.

 

ارسال نظر