حذف 2 مسیر اصلی گردشگری از پروازهای چارتری

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۲۹:۰۸
کد خبر: ۱۳۸۹۲۷
حذف 2 مسیر اصلی گردشگری از پروازهای چارتری

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

با آغاز به کار وزیرجدید راه و شهرسازی در آبان ماه، تغییراتی اساسی در سیاست های اعمال شده از سوی این وزارتخانه رقم خورد، تمرکز بر تکمیل پروژه های مسکن مهر برخلاف رویکرد عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی،‌ وعده برای افزایش مسیرهای ریلی و اتصال بسیاری از استان ها از طریق راه آهن به یکدیگر، کاهش تنش وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان و ... .  

محمد اسلامی در حوزه هوایی هم سیاست حذف کامل پروازهای چارتری را پیگیری می کند، سیاستی که در دوره آخوندی با وجود فشار از سوی دادستانی تهران و دادستانی کل کشور، چندان جدی گرفته نشد؛ البته اسلامی در مسیر حذف پروازهای چارتری، گاه اقدام به اعمال تصمیمات زاویه دار هم می کند به عنوان نمونه اوایل بهمن سال‌جاری،‌ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که بلیت پروازهای چارتری از این پس به صورت بسته سفر به مسافران ارائه می شوند و مسافر درکنار بلیت هواپیما، باید بلیت هتل و ... را هم خریداری کند، این تصمیم بیش از همه برای دو مسیر کیش و قشم قابلیت اجرایی شدن داشت اما با جدا کردن دو مسیر کیش و قشم از لیست مسیرهای چارتری براساس اظهارات جدید رییس سازمان هواپپمایی کشوری، سوال این است که ارائه طرح بسته سفر برچه اساسی مطرح شده است؟

با توجه به اینکه کیش، قشم و مشهد اصلی ترین مسیرهای پروازچارتری محسوب می شوند، حذف دو مسیر (کیش و قشم) پس از تصمیم درباره الزام به خرید بسته سفر در مسیرهای چارتری چه معنایی می تواند داشته باشد، یعنی درحالی که تصمیم ابتدایی در جهت حمایت از صنعت گردشگری بود اما در برنامه ریزی جدید و با حذف این دو مسیر اصلی،‌ احتمال کاهش سفر به مقاصد اصلی گردشگری کشور وجود دارد در واقع این دو تصمیم با هم در تناقضند.

کارشناسان معتقدند که این تصمیم درراستای کاهش حاشیه ریسک شرکت های چارتری است و به نفع مسافران مقاصد گردشگری نخواهد بود چون با افزایش قیمت بلیت در این مسیرها مواجه می شویم و این می‌تواند تاحدودی برکاهش حجم مسافران اثرگذار باشد اما تاثیر اصلی بر چارترکننده ها و درراستای حمایت از حقوق آنهاست.

دراین میان ناگفته نماند که در قبال پروازهای چارتری سیاست وزیر راه و شهرسازی با رییس سازمان هواپیمایی کشوری، همسو نیست و در حالی که وزیر از حذف کامل پروازهای چارتری حمایت می کند و بارها هم در اظهاراتش به این موضوع اشاره کرده است، اما رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کند که حذف کامل این پروازها امکان پذیر نیست.

درهمین رابطه، علی عابدزاده می گوید: نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم، چرا که در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، عابدزاده اظهار می کند: اصولاً نمی‌توانیم شبکه چارتری را به طور کامل قطع کنیم و بخشی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که باید به صورت چارتری باقی بماند و این مساله در دنیا تعریف شده است. او ادامه می دهد: در حال حاضر در تلاش هستیم شرکت‌هایی که توانایی بیشتری دارند را به شرکت‌هایی که ساختار ضعیف‌تری دارند کمک کنند و زیرساخت‌ها در این رابطه ایجاد شود تا کل شبکه فروش به صورت سیستمی پیش برود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری می افزاید: چند شرکت هواپیمایی ساختار توزیع و فروش بلیت به صورت سیستمی را ندارند و باید به ایرلاین‌ها فرصت دهیم فروش چارتری خود را به حداقل برسانند.

عابدزاده در پاسخ به اینکه علت جدا کردن کیش و قشم به دلیل سودده بودن این مساله است، می گوید: بحث سودده‌تر شدن نیست و صنعت هواپیمایی در ایران سود نمی‌برد و در کشور هم همین روال وجود دارد، کیش و قشم به دلیل مسائلی همچون اسکان، شرایط ویژه‌ای دارند و معمولاً مردم سعی می‌کنند که از قبل شرایط اسکان خود را در نظر بگیرند.

او اضافه می کند: به سمت عرضه و تقاضا حرکت می‌کنیم و شاهد هستیم که در برخی مسیرها که تقاضا بالاست، نرخ‌ها کاهش یافته است و مقاصدی همچون کیش و مشهد مقدس از این دست هستند.

  پیامد حذف احتمالی 2 مسیر

داوود ربیعی، کارشناس ارشد حوزه هوانوردی درباره حذف دو مسیر کیش و قشم از مسیرهای چارتری به «تعادل» می‌گوید: این دومنطقه گردشگری هستند و اغلب مسافران در قالب تور به این مناطق حرکت می کنند و این تصمیم می تواند افزایش قیمت بلیت در این دو مسیر را به همراه داشته باشد.

ربیعی می افزاید: پرواز چارتری، پروازی است که چارترکننده هزینه آن را از ماه ها قبل پرداخت کرده است و با توجه به نوسان نرخ ارز،‌ می تواند در شرایط کنونی به ضرر چارتر کننده باشد چون معلوم نیست که قیمت بلیت در آینده کاهش یا افزایش می یابد که با تصمیم جدید شاهد کاهش ریسک شرکت های چارتر کننده خواهیم بود.

او اظهار می کند: درواقع تصمیم جدید، نوعی همگام سازی چارترکننده ها با شرایط کنونی اقتصاد کشور است، زیرا ممکن است با افزایش قیمت ها،‌ تعداد مسافران تغییر کند اما چارتر کننده در این شرایط هم با توجه به اینکه بلیت ها را از قبل خریداری کرده مجبور است که قیمت بلیت را کاهش دهد تا بلیت ها فروخته شود و ضررمالی مضاعفی نداشته باشد.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه هوانوردی، شاید در روزهای ابتدایی اعمال این تصمیم و حذف کیش و قشم از مسیرهای چارتری به دلیل افزایش قیمت بلیت (چون سیستمی می شوند) شاهد کاهش حجم مسافر باشیم اما در نهایت چون انتخاب های چندانی پیش روی مسافران مقاصد گردشگری  وجود ندارد، دوباره شاهد بازگشت مسافران این مسیرها خواهیم بود. ربیعی بیان می کند: با افزایش نرخ ارز و رشد قیمت تورهای خارجی، کیش بیشترین گردشگر را طی سه ماهه اخیر جذب کرده است، بیشتر مسافرت‌ها به کیش و قشم در 6 ماهه دوم سال است و با تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی، حاشیه ریسک از چارترکننده برداشته می شود. او با اشاره به اینکه تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی به نفع چارترکننده هاست، می گوید: پیش از این چارترکننده مجبور به خرید بلیت های هواپیما در نیمه اول و دوم سال بود که چون حجم مسافران در نیمه اول سال نسبت به نیمه دوم کمتر است احتمال ضرر چارتر کننده وجود دارد اما با سیاست جدید، حاشیه ریسک چارتر کننده از بین می رود. این کارشناس ارشد حوزه هوایی اضافه می‌کند: با اجرای این سیاست، شرکت های چارترکننده حذف نمی شوند فقط دیگر بلیت های خود را به صورت سیستمی ارائه می دهند ضمن اینکه آنها همچنان هتل ها و مراکز اقامتی خود را هم در کیش و قشم دارند.

 

 

ارسال نظر