فعالیت هندی‌ها در چابهار آغاز شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۵۹۷

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که براساس اظهارات مسوولان ارشد حوزه بندری قرار بود که از مهر ماه شاهد فعالیت هندی‌ها در بندرچابهار باشیم اما سنگ اندازی‌های امریکا، حضور هندی‌ها در ایران را با موانعی روبرو کرد در همین حال، خبرخوش این است که از اواسط دی ماه، اپراتوری بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به هندی‌ها واگذار شد، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، گفت: رقم اجاره ماهیانه که باید پرداخت شود، قابل افشا نیست اما با روپیه انجام می‌شود.

محمدعلی حسن‌زاده در گفت‌وگو با مهر درباره جزییات واگذاری اپراتوری بندر چابهار به شرکت IPGL هند اظهار کرد: فعالیت این شرکت هندی از ابتدای دی ماه با افتتاح رسمی دفتر این شرکت در چابهار آغاز شد و از نیمه دی ماه نیز اپراتوری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار رسما به هندی‌ها داده شد.  او ادامه داد: بر اساس توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان که به توافقنامه چابهار مشهور شده و با حضور سران سه کشور به امضا رسید، باید این فرآیند اجرایی می‌شد؛ فعالیت اپراتور هندی در چابهار به صورت یک سال و نیم قرارداد موقت و سپس قرارداد میان مدت ۱۰ ساله خواهد بود.معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: هندی‌ها در این مدت علاوه بر اپراتوری بندر شامل تخلیه و بارگیری، به ساخت، تأمین و نصب تجهیزات نیز اقدام کرده و همچنین بازاریابی فعالیت بندر را هم عهده‌دار هستند. در پایان این ۱۰ سال، علاوه بر پرداخت اجاره ماهیانه بندر، تجهیزاتی که خریداری و نصب کرده‌اند نیز به ایران واگذار می‌شود.

به گفته حسن زاده، با توجه به معافیت بندر چابهار از تحریم‌های امریکا، فرصت خوبی برای توسعه این بندر و افزایش ترانزیت کالا از جنوب و شرق آسیا به افغانستان و آسیای میانه فراهم شده است به خصوص که ظرفیت این بندر افزایش یافته و امکان پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما با ظرفیت بیش از ۸۰ هزار تن فراهم شده است.

او با تأکید بر اینکه برای نخستین‌بار در ایران است که راهبری و اپراتوری یک بندر را به شرکت خارجی داده‌ایم، گفت: در دیگر بنادر بزرگ دنیا نیز مرسوم است که راهبری بندر را به شرکت‌های معتبر اپراتوری بنادر واگذار کنند. در اکثر کشورهای همسایه ایران نیز این اتفاق رخ داده است.عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره نحوه سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار تصریح کرد: در قرارداد موقت ۱۸ ماهه ابتدایی این فعالیت، هندی‌ها سرمایه‌گذاری جزئی‌ای خواهند داشت چون بخش اعظم تجهیزات را سازمان بنادر و دریانوردی خریداری و نصب کرده است. به گفته حسن‌زاده تنها ۱۰ هکتار از اراضی بندری واقع در ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی و یک پست اسکله در اختیار هندی‌ها گذاشته شده است؛ اما سرمایه‌گذاری اصلی و سنگین ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در این بندر در دوره اپراتوری ۱۰ ساله شرکت IPGL خواهد بود.

او یادآورشد: قرار است اپراتور هندی صرفا در فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی مشغول باشد و فاز ۲، ۳ و ۴ این بندر را سایر شرکت‌های داخلی یا خارجی سرمایه‌گذاری کنند. یک ترمینال فرآورده‌های نفتی که در حال حاضر در حال استفاده است در اختیار هندی‌ها نیست و دو ترمینال روغن خوراکی شامل واردات مواد اولیه کارخانه فرآوری روغن ذرت واقع در اراضی بندر چابهار و همچنین ترمینال در حال ساخت تمام مکانیزه صادرات مواد معدنی نیز در اختیار هندی‌ها نخواهد بود.

حسن‌زاده تأکید کرد: نوع قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار به صورت BOT است به این صورت که آنها سرمایه‌گذاری کرده، تجهیزات خریداری می‌کنند و در پایان ۱۰ سال، این تجهیزات به سازمان بنادر و دریانوردی منتقل می‌شود. اپراتور هندی در طول ۱۸ ماه ابتدایی، رقمی که باید به ایران پرداخت کند را طبق قرارداد به صورت روپیه واریز می‌کند، اما رقم اجاره ماهیانه‌ای که آنها باید پرداخت کنند قرار نیست افشا شود.معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در ۹ ماهه ابتدایی امسال صرفا ۱.۵ میلیون تن انواع کالا در بندر چابهار تخلیه شد که معادل یک درصد کل باری است که به بنادر کشور وارد شده است. ۱۲۰ هزار تن از این ۱.۵ میلیون تن نیز بار ترانزیتی هند به چابهار بود و غیر از این میزان بار هندی‌ها، دیگر هیچ بار ترانزیتی‌ای در چابهار تخلیه نشده است.

 

ارسال نظر