شکایت شورای عالی استان‌ها از سازمان برنامه و بودجه

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۸۳
شکایت شورای عالی استان‌ها از سازمان برنامه و بودجه

گروه راه و شهرسازی|

 رییس شورای عالی استان‌ها درباره طرح درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها و روند بررسی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت این لایحه را در کمیسیون ویژه به مسوولیت خانم مافی پیگیری می‌کند و این لایحه نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند. ما سهم درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در بودجه سال 96 را 22 درصد تعیین کرده بودیم و در سال 97 به 30.5 درصد رسید و برای بودجه سال آینده این سهم را 40 درصد می‌رسانیم.

به گزارش ایسنا، مرتضی الویری در تشریح عملکرد یک سالانه شورای عالی استان‌ها در دوره پنجم گفت: براساس قانون، بیش از اینکه بودجه‌های سالانه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شود، ابتدا باید برای اخذ پیشنهادات نمایندگان شورای عالی استان‌ها به این شورا ارسال شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است و تنها یک‌بار و در زمان آقای چمران یک نسخه از بودجه سالانه و آن هم هنگام تقدیم بودجه به مجلس برای شورای عالی استان‌ها ارسال شده که به این ترتیب فرصتی برای بررسی بودجه توسط نمایندگان شورای عالی استان‌ها باقی نمانده و به این ترتیب اصلی‌ترین وظیفه این شورا بر زمین مانده است. وی تاکید کرد: مکاتبات بسیاری با آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و دولت برای حل این موضوع انجام شد؛ اما متاسفانه همه مذاکرات بی‌نتیجه ماند، از این رو، شورای عالی استان‌ها شکایتی را از سازمان برنامه و بودجه ودولت به کمیسیون اصل 90 ارسال کرد و این موضوع را برای پیگیری در دستور کار خود قرار داده‌ایم. رییس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صبحت‌های خود با اشاره به اینکه آموزش یکی از وظایف شورای عالی استان‌ها در قانون تعیین شده، ادامه داد: متاسفانه در حوزه آموزش شوراها ما دچار یک دوگانگی و چندگانگی هستیم.

از این رو، در راستای جلوگیری از موازی‌کاری و رفع این چندگانگی اقدام کردیم تا به صورت مستقیم موضوع آموزش شوراها بر عهده شورای عالی استان‌ها قرار گیرد.

وی افزود: ظرف یک سال گذشته نخستین کار ما در شورای عالی استان‌ها این بود که کمیسیون‌های تخصصی را از 4 کمیسیون به 8 کمیسیون افزایش دادیم تا موضوعات به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. اقدام دیگر ما این بود که با توجه به اینکه شورای عالی استان‌ها در حقیقت بی‌خانمان بود و برای تشکیل کمیسون‌های تخصصی خود هر بار باید یک مکان را می‌گرفت و نتیجه این موضوع این شده بود که کمیسون‌ها اسناد و مدارک خود را به درستی نمی‌توانستند نگهداری کنند وثبات لازم وجود نداشت. در زمان تصدی آقای افشانی بر شهرداری تهران این موضوع در شورای شهر تهران بررسی ومورد تصویب قرار گرفت و نهایتا با موافقت شهرداری ساختمانی برای شورای عالی استان‌ها در نظر گرفته شد. وی ادامه داد: ظرف یک سال گذشته 21 طرح در شورای عالی استان‌ها بررسی و به تصویب رسیده و در حال حاضر برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده‌اند. الویری با اشاره به موضوع اصلاح پیشنهاد سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که توسط دولت به مجلس داده شد منابع مدیریت منابع شهری و شهرداری‌ها را به‌شدت محدود می‌کرد و در برخی موارد شهرداری‌ها عوارض آلودگی هوا و بنزین ... دریافت می‌کردند. با این لایحه در دریافت این عوارض محدودیت ایجاد می‌شد و اگر این مسیر جلو می‌رفت شهرداری‌ها از حذف بیش از 85 درصد درآمدهای خود محروم می‌شدند. از این رو، پیشنهادی در شورای عالی استان‌ها تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و اکنون کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی این طرح هستند. وی در خصوص کاهش اعتبارات شورای عالی استان‌ها در بودجه سال آینده نیز گفت: موضوع کاهش اعتبارات شورای عالی استان‌ها همراه با دلایل و مستندات در اعتراضی به سازمان برنامه و بودجه ارایه شده است. شورای عالی استان‌ها در سال 97 بودجه حدود 28 میلیارد تومان داشته که این رقم برای سال آینده به 20 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. الویری در بخش دیگری از صحبت‌های خود موضوع عدم ارسال برنامه ششم توسعه به شورای عالی استان‌ها را یکی دیگر از اعتراضات این شورا خواند و افزود: همانند بودجه‌های سالانه برنامه ششم توسعه برای ارایه پیشنهاد اعضای این شورا به شورای عالی استان‌ها ارسال نشده است. این موضوع به شکلی ادامه پیدا کرد که نهایتا بودجه سال آینده به صورت غیررسمی به دست ما رسید که کارشناسان ما با همراهی شهرداری‌ها و شورای شهر تهران و وزارت کشور 13 پیشنهاد را تهیه و برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم. وی در خصوص رقم تخصیص پیدا کرده بودجه شورای عالی استان‌ها از 28 میلیارد گفت: از میزان بودجه مصوب این شورا در سال جاری تاکنون 18 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

 

ارسال نظر