ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۱۷

بین بوی بد تهران و زلزله احتمالی رابطه‌ای وجود ندارد

دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه به دلیل مخالفت جهش وزش باد نسبت به کوه دماوند، انتشار بوی نامطبوع در تهران مربوط به دماوند نبوده است، از ابلاغ آیین نامه زلزله به ۵ شهر کشور خبر داد. به گزارش مهر، علی بیت‌اللهی درباره احتمال منشأ بوی نامطبوع درتهران به زلزله و فعالیت دماوند، گفت: پخش شدن بوی بد در تهران در این وسعت یک امر بی‌سابقه بوده و پدیده تکرار‌پذیری نبوده که منشأ مشخصی داشته باشد. وی با بیان اینکه متاسفانه دلایل روشنی در مورد عوامل انسان ساز یا مواردی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود وجود ندارد، گفت: ولی ما با فرض ادعای صادقانه نماینده‌های سازمان‌های مختلف موردی نیافتیم به جز حفر و رسیدن به فاضلاب قدیمی در مکان ساختمان پلاسکو که این حفاری موجب گشودن راهی برای خروج گاز محبوس در فاضلاب قدیمی شده و به نقاط دیگر رسیده است.

بیت‌اللهی ادامه داد: البته اگر این فرضیه هم رد شود باید به دنبال علت‌های دیگری باشیم. در مورد فعلی به دلیل مخالفت جهش وزش باد نسبت به کوه دماوند این بو از آن ناحیه نیامده است. در بررسی انجام شده بویی که در شهر پیچیده بود در هر ناحیه به صورت‌های مختلف بوی زباله سوخته یا لجن وگاز استشمام شده است. وی گفت: در مورد احتمال لرزش زمین و ایجاد بو به این دلیل هم نباید احتمال را هرچقدر کوچک، نادیده بگیریم. در بررسی مربوط به زلزله در اثر فشار و تنش قبل زلزله در خلل و فرج‌هایی که گاز بوده خروج داریم. دراین زمینه همه موارد بررسی شد و در جمع بندی، هیچ ارتباط معناداری با هیچ یک از عوامل نداشتیم. این نتیجه به دلیل نبود سنجه‌های مربوط به این عامل است. لرزه کوچکی هم رخ نداده است ولی این آمدن زلزله را نفی نمی‌کند .

دبیر کارگروه ملی زلزله در مورد تعیین حریم گسل‌ها توضیح داد: خطر وقوع زلزله در کلیه شهرهای کشور وجود دارد و وجود ایستگاه‌های پایش بسیار ضروری است. این پایش به خصوص روی خط گسل‌ها ابزاری است که می‌توانیم برای جلوگیری از آسیب‌های گسترده روی آن حساب کنیم. وی با بیان اینکه در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، کرمان و زنجان این آیین نامه ابلاغ شده است، ادامه داد: مطابق این آیین نامه ساخت بیمارستان، مدرسه و مراکز ستادی نباید روی حریم گسل‌ها باشد. برج‌های موجود در این حریم‌ها در تهران قبل از ابلاغ این آیین نامه بوده است. مثلا در شمال تهران گلابدره، فرحزاد، دارآباد و تجریش کوچه‌های تنگ و شیب‌دار و مناطق ساخته شده داریم که برخلاف قیمتهای بالا برای تهیه زمین موقعیت خطرناکی دارد.به گفته بیت‌اللهی در مورد اولویت‌های مقاوم‌سازی در درجه اول بیمارستانهای تعیین شده و سپس مدارس در نمودار خطر قرار دارند.

احتمال جابه‌جایی جمعیت در مناطق پرخطر تهران

شاید امسال بتوانیم راهکاری را برای ارتقای ایمنی ساختمان و ساخت‌وساز آنها انجام دهیم ولی به نظر می‌رسد در بخش‌هایی ناگزیر به جابه‌جایی جمعیت هستیم.

کاوه حاجی علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد که در بخشی از مناطق پر خطر تهران ناچار به جابه‌جایی جمعیت هستیم . او با بیان این مطلب افزود: یعنی تنها جایی در محدوده بافت‌های محله‌های ناکارآمد شهری که مجبوریم ضرورت جابه‌جایی جمعیت را بپذیریم، همین حریم‌های درجه‌ یک است که هر ساختمانی هم که آنجا ساخته می‌شود به دلیل مجاورت با گسل در معرض خطر و آسیب قرار دارد. به گفته او، محدودیت یا ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها و مسیل‌ها و مانند این‌ها، یک موضوع جدی است که با بحث ایمنی و امنیت و مدیریت بحران در شهر تهران سروکار دارد. کنترل این موضوع با حوزه معماری و شهرسازی و معاونت‌های شهرسازی در مناطق گوناگون است و نباید بگذارند این اتفاق رخ دهد.

حاجی علی اکبری با بیان اینکه نهادهای زیادی درگیر این موضوع هستند، تصریح کرد: اما از این بابت که این موضوع درگذشته نیز اتفاق افتاده، می‌توان گفت به ما هم مربوط می‌شود، زیرا بخشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز که امروز سکونتگاه‌های غیررسمی تهران هستند، در حریم درجه‌یک مسیل‎های تهران قرارگرفته‌اند. به عنوان نمونه، بخشی از محله اسلام‌آباد در حریم مسیل یا در منطقه یک سمت گلابدره، امامزاده قاسم در حریم درجه‌یک گسل شمال تهران قرارگرفته است و به همین دلیل هم این برای ما اکنون یک مساله است. اینها همان سکونتگاه‌های غیررسمی تهران هستند که ساخت‌وساز در آنها به‌صورت غیرمجاز انجام‌شده و جزو محله‌های ناکارآمد شهری هستند.تهران در محدوده چهار گسل قرار دارد؛ گسل جنوب ری، شمال ری، شمال تهران و شمال شرق تهران که گسل مشاع هم است. طولانی‌ترین گسل همان گسلی است که از خط سعادت‌آباد می‌گذرد. با این تفاسیر واقعیت این است که تهران یک شهر پرخطر به‌ویژه ازنظر زلزله به شمار می‌رود و یک شهر آسیب‌پذیر است. اصل موضوع این است که بالاخره در تهران زلزله اتفاق خواهد افتاد و خطراتی را نیز در بر خواهد داشت، ‌این را کسی رد نمی‌کند.

به گفته حاجی علی اکبری اکنون هزار و ۲۶۸ هکتار که معادل ۵ درصد از مساحت شهر تهران است فرسوده محسوب می‌شود.

 

 

ارسال نظر