ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۳۹

آغاز موج تازه بارش  برف و باران در ۱۲ استان

سازمان هواشناسی کشور برای امروز یک‌شنبه ۱۶ دی ماه و روز دوشنبه در ۱۲ استان کشورمان بارش برف، باران و کولاک برف پیش‌بینی کرد. همچنین احتمال «وقوع بهمن» در جاده‌های ارتباطی اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان به سوی استان های ساحلی خزر وجود دارد.

به گزارش تسنیم، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد از صبح یک‌شنبه سامانه بارشی از سمت مرزهای غربی وارد کشور شده و طی روز یک‌شنبه در استان های واقع در غرب، جنوب غرب، برخی نقاط شمال غرب، استان های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز غربی و مرکزی و استان های واقع در زاگرس مرکزی سبب بارش برف و باران، وزش باد شدید و کولاک برف خواهد شد.

در روز دوشنبه عمده فعالیت این سامانه در جنوب غرب و برخی نقاط استان های فارس و بوشهر خواهد بود؛ در این روز در نیمه شمالی کشور نیز بارش پراکنده برف و باران رخ خواهد داد و از اواخر این روز این سامانه از مرزهای شرقی کشور خارج می شود؛ بر این اساس وضع هوای مناطق متاثر از این سامانه طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری به شرح زیر است:

یک‌شنبه: بارش برف و باران، وزش باد شدید و در برخی نقاط کولاک برف در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری‌، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، جنوب آذربایجان غربی و دامنه‌های جنوبی البرز  در استان‌های  البرز و تهران‌.

دوشنبه:  بارش برف و باران و وزش باد در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، شمال غرب فارس، شرق خوزستان و بارش باران گاهی رعدوبرق در شمال غرب بوشهر.

در جاده‌های کوهستانی مناطق ذکر شده طی این مدت لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود؛ از این رو توصیه می‌شود تردد در این مناطق با تجهیزات زمستانی باشد؛ لازم به ذکر است از اواخر امشب و طی روز یک‌شنبه تا ظهر دوشنبه وزش باد شدید جنوبی در استان های اردبیل، زنجان و قزوین رخ خواهد داد و احتمال وقوع بهمن در جاده‌های ارتباطی اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان به سوی استان های ساحلی خزر وجود دارد.

دریافت کارت طرح ترافیک الزامی نیست

دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ارسال پیامکی مبنی بر دریافت کارت طرح ترافیک سالیانه گفت: دریافت کارت‌های اشاره شده، الزامی نیست و در واقع ثبت سهمیه داران سامانه ثبت کفایت می‌کند.

به گزارش تسنیم سیدمحمدمهدی شریفی با اشاره به ارسال پیامک‌های با مضمون «متقاضی محترم، لطفا جهت دریافت کارت طرح ترافیک سالیانه خویش در ساعات اداری 8 لغایت 16 از تاریخ 25 تا 27 دی ماه به واحد صدور مجوز طرح ترافیک واقع در پارکینگ طالقانی مراجعه نمائید»، به دارندگان طرح ترافیک سالیانه اظهار کرد: دریافت این کارت‌ها الزامی نیست.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز بانک شهر کارت‌هایی برای دارندگان طرح ترافیک (سهمیه داران) صادر می‌کرد و امسال نیز این کارت‌ها صادر شده و کسانی که مایل هستند می‌توانند برای دریافت این کارت‌ها مراجعه کنند.

 هزینه‌های ارزی ترمز قطارهای تندرو را کشید

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به افزایش هزینه‌های تأمین قطعات ناوگان ریلی در یک سال اخیر گفت: ترن‌ست‌های رجا (تندرو پردیس) هزینه‌های ارزی در بخش‌های گیربکس، موتور، چرخ، ترمز، سیستم‌های کنترل و غیره دارد و با وجود گازوئیل و نیروی انسانی ارزان، بابت هر ۱۰۰ کیلومتر سیر ۸ یورو هزینه داریم، یعنی در مسیر تهران - مشهد که ۹۰۰ کیلومتر است باید حدود ۷۲ یورو پول از مسافر دریافت کنیم. به گزارش فارس، محمد رجبی افزود: اگر یورو دولتی دریافت کنیم، بیش از ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود، حال اگر این یورو برای سامانه نیما باشد، این رقم به بیش از ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید که اصلا امکان‌پذیر نیست.

او افزود: به دلیل همین مشکلات، از دو ماه پیش اعلام کردیم که با این ارقام نمی‌توانیم ادامه دهیم و ناوگان به تدریج زمین‌گیر می‌شود زیرا قدرت پشتیبانی ناوگان وجود ندارد و به صورت رسمی تر‌ن‌ست‌ها از ۱۵ دی‌ماه از سیستم فروش حذف شدند، چون با این ارقام نمی‌توانیم آنها را پشتیبانی و مدیریت کنیم.

مدیرعامل رجا گفت: حتی با احتساب ارز یارانه‌ای هم هزینه‌های این تر‌ن‌ست‌ها درنمی‌آید در حالی که همین تر‌ن‌ست‌ها زمانی افتخار ملی محسوب می‌شد و جزو بهترین ناوگان‌ سریع و ایمن کشور بود.

او ادامه داد: در ۶ میلیون جابه‌جایی قطارهای حومه‌ای در یک سال، تعداد جان‌باختگان براساس سوانح صفر است؛ دولت مدعی است برنامه دارد سوانح رانندگی را کاهش دهد اما با چنین حمایت‌های ناچیزی از راه‌آهن، ترن‌ست‌ها زمین‌گیر شده است و قطعاً‌ مسافران اینها به سمت جاده سوق می‌یابند و پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات سوانح رانندگی‌ با این وضعیت افزایش یابد.

 

ارسال نظر