دلیل به تعویق افتادن تصویب لایحه استفساریه برج-باغ‌‌

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۳۸

سخنگوی شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره علت به تعویق افتادن تعیین تکلیف پرونده‌های جاری برج باغ ارائه کرد.

به گزارش فارس علی اعطا با بیان اینکه لغو مصوبه برج-باغ‌ در اسفندماه سال گذشته یکی از مصوبات مهم شورای شهر تهران بود، اظهار کرد: اعضای شورای شهر تهران برای جلوگیری از تخریب بی‌رویه باغات شهر تهران، مجوز احداث بنای بلند مرتبه را که به موجب مصوبه برج-باغ برای مالکان فراهم شده بود، لغو کردند و در همان زمان مقرر شد شهرداری پیشنهاد جایگزین به منظور تصویب در شورا ارائه کند. در مصوبه جدید باید شرایطی فراهم می‌شد که علاوه بر حفظ باغات مالکان بتوانند از ملک خود، با لحاظ شرایط حفظ باغ، حداکثر بهره‌برداری را ببرند. سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به این که در همین راستا شهرداری تهران موظف شد لایحه‌ای را تدوین و در اختیار شورای شهر تهران قرار دهد، افزود: متاسفانه به دلیل تغییرات در مدیریت شهری، ارسال این لایحه به تعویق افتاد اما در نهایت این پیشنهاد به شورای شهر ارسال و رسیدگی به آن در کمیسیون‌های معماری و شهرسازی و محیط زیست به عنوان دو کمیسیون مرتبط با این موضوع آغاز شد.

اعطا با بیان اینکه در لایحه جدید حفاظت از باغ و انجام فعالیت‌های سازگار با آن مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در راستای همین رویکرد پیشنهاد شده تا مالکان باغات بتوانند از امتیازاتی نظیر کاربری‌های سودآوربرخوردار شوند تا هم مالکان و همین طور شهر از حفظ باغات منتفع شوند.

وی عنوان کرد: در زمان لغو مصوبه موسوم به برج باغ، تعداد قابل توجهی پرونده جاری وجود داشته است که به منظور اخذ پروانه اقدام کرده بودند، اما هنوز پروانه ساخت برای آنان ارسال نشده بود و این امر موجب شد شهرداری در قالب استفساریه‌، از شورا بخواهد در رابطه با پرونده‌های جاری تعیین و تکلیف صورت گیرد که با رای اعضای شورای شهر در صدو دهمین جلسه قرار شد تا این استفساریه به طور موقتی از دستور کار خارج شود تا پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز در رابطه با مشخصات این پرونده‌ها به تفکیک مناطق؛ شورا در این باره تصمیم‌گیری کند. سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ایراداتی که در لایحه استفساریه وجود داشت،گفت: استفساریه مطرح شده، به لحاظ حقوقی شکل مورد قبولی نداشت و لازم بود سوال و جواب روشنی مطرح و به رای گذاشته شود.ضمن اینکه براساس نظر کمیسیون مشترک لازم بود قبل از تصویب استفساریه در صحن شورا، فهرست دقیقی از کلیه پرونده‌های موضوع این استفساریه تهیه شود و به امضای مسئولان ذی‌ربط در شهرداری، از جمله معاون شهرسازی و معماری شهردار و شهرداران مناطق مربوطه برسد.

اعطا با بیان اینکه هدف شورا صیانت از باغ‌های شهر تهران است، تصریح کرد: از سویی باید توجه داشت که اجازه تضییع حقوق مالکینی که برای آنها حقوق مکتسبه ایجاد شده است، داده نخواهد شد. سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در راستای حفظ باغات؛ باید بتوانیم منافع مالکان و منافع عمومی شهر و شهروندان را هم سو کنیم.در واقع باید امتیازاتی برای مالکان در نظر بگیریم که به جای تخریب باغات و ساخت وساز در آن، از حفظ باغ خود منتفع شوند.

اعطا اظهار کرد: در حال حاضر مقرر شده است، ظرف روزهای آینده پس از بررسی نهایی پرونده‌های جاری برج باغ در زمان لغو مصوبه، استفساریه را در صحن مطرح کنیم و در رابطه با آن دسته از مالکانی که در زمان لغو مصوبه در مراحل صدور پروانه بوده‌اند و تمام یا بخشی از عوارض صدور پروانه را پرداخت کرده‌اند، تصمیم گیری‌ کنیم.

 

 

ارسال نظر