فراز و نشیب‌های بودجه ترابری در سال آینده

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۵۹

درحالی که براساس اظهارات سخنگوی ستاد بودجه، در لایحه بودجه سال ۹۸ بیشترین سهم اعتبارات عمرانی به طرح‌های حمل و نقل اختصاص یافته است، اما کارشناسان حوزه ریلی و حوزه جاده‌ای از بودجه‌های اختصاص یافته به این بخش‌ها ناراضی‌اند و کاهش 17 درصدی بودجه راهداری و 11 درصدی بودجه حوزه ریلی را کم لطفی دولت در حق این حوزه‌های می‌دانند. کارشناسان جاده‌ای و ریلی معتقدند: تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف حمل و نقل به درستی انجام نشده است و در صورتی که مجلس تغییراتی را در لایحه بودجه اعمال نکند، سال آینده برای بخش ریلی و جاده‌ای، سال سختی خواهد بود. با توجه به اهمیت تخصیص بودجه در حوزه حمل و نقل کشور، روزنامه «تعادل» گزارشی از لایحه بودجه این حوزه تهیه کرده است و جزییات آن را شفاف‌سازی کرده است.

   جزییات بودجه حمل و نقل

    دولت در لایحه بودجه سال آینده برای انجام امور مربوط به زیربناهای حمل ونقل و حوزه شهرسازی 7 هزار و 717 میلیارد و 496 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار در نظر گرفته که بیش از 92 درصد بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی است.

    در لایحه بودجه سال 1398 بیشترین سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به طرح‌های فصل حمل و نقل (معادل 7121 میلیارد تومان) اختصاص دارد.

    جهت‌گیری اساسی برای اختصاص منابع به طرح‌های این فصل بر اساس اولویت دادن به 1) تأمین اعتبار طرح‌های قابل خاتمه در سال 1398 2) طرح‌های مصوب سفرهای مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری، 3) طرح‌های مهم و اولویت‌دار شبکه حمل و نقل و 4) طرح‌های نگهداری بهینه زیرساخت‌های حمل و نقل (شامل طرح‌های نگهداری راه و راه‌آهن) است.

    اعتبار طرح‌ها و پروژه‌های قابل خاتمه در سال 1398 از 240 میلیارد تومان ابلاغی سال 1397 به 350 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1398 افزایش یافته است.

    اعتبار طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به سفرها از 666.2 میلیارد تومان ابلاغی در سال 1397، به 10427 میلیارد تومان و اعتبار طرح‌ها و پروژه‌های مهم و اولویت‌دار شبکه حمل و نقل در سال 1398 از 1120.5 میلیارد تومان ابلاغی سال 1397 به 1783.2 میلیارد تومان افزایش یافته است.

    اعتبار طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری بهینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از 1200 میلیارد تومان ابلاغی سال 1397 به 1720.6 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1398 افزایش یافته است.

    در لایحه بودجه سال آینده دولت برای انجام پروژه‌های عمرانی در حوزه راهسازی و آزادراه و بزرگراه‌های کشور و ساخت شبکه ریلی 4 هزار و 40 میلیارد و 662 میلیون تومان اعتبار برای شرکت ساخت و زیر بناهای حمل ونقل پیش بینی کرده است.

    دولت برای انجام طرح‌های عمرانی در حوزه راهداری و حمل ونقل جاده‌ای مبلغ یک هزار و 327 میلیارد و 186 میلیون تومان برای سازمان راهداری و برای اجرای طرح‌های ریلی مورد نیاز یک هزار و 398 میلیارد و 951 میلیون تومان برای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعتبار در نظر گرفته است.

    در این لایحه، دولت برای توسعه طرح‌های زیربنایی و عمرانی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران 34 میلیارد و 200 میلیون تومان برای توسعه طرح‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌ها توسط شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) معادل 5 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده است.

    شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دیگر دستگاه زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که در سال جاری بودجه‌ای 2 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی داشت و در سال آتی برای آن بودجه‌ای ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌اند.

    برای مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور هم بودجه‌ای معادل ۱۸ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان در لحاظ شده است.

    بودجه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز از 6 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال جاری به 55 میلیارد تومان در سال آینده کاهش یافته است.

    بودجه حمل و نقل کشور در بخش هوایی برای دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در مجموع رقمی معادل ۱۵۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان است.

    طبق اطلاعات ارایه شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان‌های زیر مجموعه خود حدودا ۸۳۸۱ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت و این درحالی است که بودجه سازمان‌های حمل و نقل هوایی کشور اعم از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) رقمی حدود ۱۵۲ میلیارد تومان است.

    بودجه سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۸ رقمی حدود ۹۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، درحالی که این اعتبار برای سال گذشته حدود ۱۰۸ میلیارد تومان بود.

   انتظارات

    پیش بینی می‌شود که با اجرای سیاست‌ها و تأمین اعتبارات بودجه در بخش حمل و نقل در سال 1398:

1) شاهد احداث و بهره‌برداری از حداقل 1000 کیلومتر انواع راه 2) احداث و بهره‌برداری از حداقل 332 کیلومتر راه‌آهن (خطوط جدید)  3) ارتقای وضعیت زیرساخت‌های موجود جاده‌ای و ریلی با رویکرد جلوگیری از تخریب و اضمحلال زیرساخت‌های موجود 4) جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش غیردولتی در تمام شقوق حمل ‌و نقل و صیانت از اشتغال موجود در بخش و توسعه آن باشیم.

 

 

ارسال نظر