ارایه نسخه جدید برنامه سوم توسعه پایتخت

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۷۲

گروه راه و شهرسازی|

 معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران از ارایه نسخه بازآرایی شده برنامه سوم توسعه شهر تهران پس از انجام اصلاحات ضروری، به شورای شهر تهران خبر داد. این نسخه در 5 فصل و در قالب ۷۸ ماده تقدیم پارلمان شهری پایتخت شده است.

به گزارش تعادل، 4 مهر ماه سال جاری محمدعلی افشانی شهردار وقت تهران برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران را به شورای شهر تقدیم کرد. این برنامه توسط حجت میرزایی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی وقت شهرداری تهران و گروه مشاورانش تدوین شده بود که یک سال برای تهیه آن وقت گذاشته بودند. این لایحه در 11 فصل و 91 ماده تنظیم شده بود و مواردی همچون زیست‌پذیری، شفافیت، مشارکت‌پذیری، توسعه عدالت و کاهش نابرابری از سرفصل‌های مهم آن به شمار می‌رفت. اما بعد از ارایه برنامه سوم برخی اعضای شورا و کارشناسان بر آن ایراد گرفتند و حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر در صحن شورا اعلام کرد که این برنامه از اشکالات زیادی برخوردار است. وی با بیان اینکه ابتدا می‌خواستم پیشنهاد دهم که دوستان به کلیات رای ندهند، در این باره گفت: زمان برای بررسی این برنامه با توجه به اشکالاتی که دارد کافی نیست و به همین دلیل درخواست دارم زمان بررسی را دو تا سه ماه به تعویق بیندازیم تا طی این مدت همکاران بتوانند بررسی دقیق‌تری روی آن داشته باشند. در خواست من استمهال برای بررسی قانون برنامه پنج ساله سوم شهرداری است چرا که امکان رسیدگی به تمامی جوانب برنامه در زمان موجود مقدور نیست.برخی دیگر نیز خواهان این شدند که برنامه دوم توسعه شهر تهران یک سال دیگر تمدید شود.

اما با تغییر معاونت برنامه‌ریزی شهرداری و جایگزینی سکینه اشرفی به جای حجت‌الله میرزایی وی قول داد تا این برنامه را در اسرع وقت بازنویسی کند و روز پنجشنبه نیز به قول خود عمل کرد و نسخه بازنویسی شده برنامه سوم توسعه را تهران را به شورای شهر تقدیم کرد. احکام این برنامه در ۵ فصل و در قالب ۷۸ ماده تدوین شده است، «نظام مدیریت و خدمات کارآمد در حکمروایی شهری»، «شهر زیست پذیر»، «پایداری اجتماعی و فرهنگی با شهروندانی مشارکت‌جو»، «ایمنی و افزایش تاب‌آوری» و «مدیریت، راهبری و پایش برنامه» عناوین فصول برنامه جدید ارایه شده به شورای شهر تهران است. سکینه اشرفی با اشاره به تلاش چند هفته‌ای معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران برای بازآرایی برنامه سوم توسعه شهر تهران اظهار کرد: در راستای تقدیم لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران به شورای اسلامی در مهرماه ۱۳۹۷، لزوم ایجاد تغییراتی در ساختار و متن لایحه به منظور انطباق با ادبیات برنامه‌ریزی، پیوند اجزای برنامه با اسناد بالادست شهر تهران و اولویت‌های شهری و توجه به مسوولیت و مشارکت ذی‌نفعان در اجرای برنامه و تکالیف آنها احساس می‌شد که بر همین اساس بازآرایی لایحه برنامه سوم را با هدف افزایش سطح قابلیت اجرایی آن در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

وی با اشاره به بررسی مجدد لایحه در جهت هم‌راستایی مواد با چشم‌انداز و اهداف راهبردی طرح جامع شهر تهران گفت: در این مرحله پیوستگی مواد و احکام با چشم‌انداز شهر تهران، بررسی و در قالب فصل‌بندی جدید بر اساس آرمان‌های یک شهر مطلوب که در طرح جامع به آن اشاره شده، سازمان‌دهی شد.

اشرفی، موضوع تطبیق برنامه با قوانین و احکام بالادستی را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش از ۱۵۰ قانون و مقررات کشور احصاء و مورد مطالعه قرار گرفت و در جلسات کارشناسی با کمیته‌های تخصصی مرتبط، تمامی احکام لایحه با این قوانین و مقررات تطبیق داده شد.

وی ترسیم ماتریس تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری را یکی دیگر از ویژگی‌های بازآرایی برنامه سوم دانست و افزود: بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی دارای حیطه مسوولیت بسیار گسترده در مدیریت شهری هستند. این امر نشانگر این موضوع است که پیچیدگی و چند بعدی بودن فعالیت‌های حوزه مدیریت شهری صرفاً از طریق تدوین برنامه 5 ساله شهر تهران و درگیرشدن شهرداری تهران، به تنهایی امکان‌پذیر نیست و نیاز به افزایش هماهنگی و سطح مداخله سایر دستگاه‌های اجرایی ضروری است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: تمامی پیشنهادهای ارایه شده توسط اعضای شورای شهر تهران، در برنامه جدید مورد توجه قرار گرفته و در هر بخشی که نظرات اعمال شده، به منظور اطلاع اعضا، قسمت درج پیشنهاد در برنامه مورد اشاره قرار گرفته است. اشرفی ابراز امیدواری کرد که با همکاری اعضای شورای شهر، این برنامه هرچه سریعتر تصویب شده تا شهرداری تهران بر اساس آن، اقدام به تدوین بودجه سال آینده کند.

گفتنی است برنامه توسعه پنجساله سوم شهر تهران از سال آینده باید اجرایی شود و تا سال 1403 چراغ راهنما و مبنای عملکرد شهرداری تهران خواهد بود.

 

 

ارسال نظر