صنعت هوانوردی نیازمند اختیارات ویژه

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۷۱

مدیرعامل جمهوری اسلامی ایران (هما) در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی گفت: اگر قرار باشد در شرایط تحریم صنعت هوانوردی را سرپا نگه داریم، نیاز به اختیارات ویژه داریم، این اختیارات لازم است تا تصمیم‌گیری‌های ناگهانی که بنا بر شرایط تحریم تحمیل می‌شود، جای سوال نداشته باشند.

فرزانه شرفبافی اظهارکرد: بسیار حائز اهمیت است که در صنعت حمل‌ونقل هوایی همدلی ویکپارچگی ایجاد شود. چه در سنوات گذشته، چه در سنوات آتی و چه در حال حاضر، انبوهی از متخصصان حضور دارند که زمان و انرژی و فکر خود را در اختیار گذاشتند تا صنعت هوانوردی تجاری کشور پابرجا و متعالی بماند.او ادامه داد: کار بسیار سختی بوده و ماحصل آن توانمندی حال حاضر صنعت است.با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلاتی که در صنعت وجود داشته، خوشبختانه توانستیم برای خیلی از این مسائل راهکار پیدا کنیم.

 تلاش برای حفظ خلبانان ایرانی

وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشور برگزار شد، با اشاره به تصویرسازی از آینده صنعت هوانوردی در ایران، گفت: مردم ایران نباید در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند و حضور در این هرم، یعنی از اپراتوری تا سطح خلق فناوری‌ها و سامانه‌های پیشرفته، شأن ملت ایران است و باید به این سمت حرکت کنیم.

به گزارش مهر، محمد اسلامی اظهار کرد: ایجاد فرصت برای ایجاد فناوری‌های پیشرفته و با ارزش افزوده بالا در صنعت هوایی موجب می‌شود که ایران بخشی از پتانسیل‌های پیشرفت کشورهایی مانند امریکا را به خود تخصیص دهد.او افزود: ایران از دهه ۷۰ برای توسعه صنعت هوانوردی برنامه‌ریزی کرده و این مهم در قانون‌های برنامه هم دیده شده است اما چون در این امر اتحاد و یکپارچگی وجود نداشت یا به دلایل گوناگون نسبت به این هدف اهتمام نشان داده نشد، در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد.وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وقتی امریکا در سیستم‌های ناوبری مداخله می‌کند، یعنی به ایمنی فکر نمی‌کند و برای جوامع ارزشی قائل نیست و این تکلیف را به لحاظ ملی و اعتقادی روشن می‌کند که باید بیش از گذشته به خود متکی باشیم و برای آنکه پیشرفت کنیم. اسلامی، گفت: امروز نیاز به استفاده از صنعت هوانوردی روزافزون است. همین امروز اعتراضی مبنی بر نبود پرواز از سوی چند استان در هیات دولت مطرح شد، در این موارد هیچ پاسخی غیر از پاسخ مثبت از سوی مسوولان، پذیرفته نیست.

او با بیان اینکه هوانوردی یکی از مهم‌ترین قطب‌های علم و فناوری است، گفت: باید سندی را در مقابل خود قرار دهیم که مشخص کند هوانوردی کشور قرار است به کجا برسد؟ الزامات و ملزومات هم شناسایی کرده و به سمت توسعه حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت: نباید اجازه دهیم که به راحتی گران‌ترین نیروی انسانی که خلبان‌ها هستند، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند و نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیل‌کرده که ثروت مهم کشور هستند، در کشور دیگری به فکر شغل باشند.

او ادامه داد: بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم و خط مشی تعیین‌کننده داشته باشیم و با چشم‌اندازی ۱۰ ساله تلاش کنیم.

 ضرورت ایجاد تحول در ایران ایر

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه ایران‌ایر هواپیمایی حامل پرچم ایران است، گفت: برای اینکه این شرکت بتواند با افتخار به حیات خود ادامه دهد، همه باید کمک کنیم که از بحران‌های امروز خارج شود، دراین میان جابه‌جایی نفرات مهم نیست و بینش، نگرش و رفتار سازمانی و مدیریت است که به آحاد نیروی سازمانی مربوط می‌شود.او ادامه داد: باید کمک کنیم که این شرکت عملکردش ارتقا یابد و همه باید کمک کنند که با اصلاح ساختار و اصلاح وظعیت حقوقی به لحاظ مقرراتی و ایجاد ظرفیت، ایران‌ایر به تناسب برسد و خدمات‌رسانی خود را در مسیرهای گوناگون داخلی و خارجی گسترش دهد.اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم که به بهانه تحریم، به حقوق و منافع کشورمان ضربه بزنند. باید بتوانیم تراز هوانوردی جمهوری اسلامی را در همه بخش‌ها، یعنی هم بخش‌هایی که مربوط به حوزه طراحی و ساخت است، هم بخش تعمیرات و نگهداری و هم حوزه عملیات و بهره‌برداری وصنایع پشتیبان و خدمات فرودگاهی ارتقا دهیم.

 

 

ارسال نظر