ورود وزارت خارجه به مساله سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی؟

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۷۵
ورود وزارت خارجه به مساله سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی؟

گروه راه و شهرسازی|

با آغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران، برخی فرودگاه‌های منطقه از جمله فرودگاه استانبول و بیروت از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی سرباز زدند موضوعی که مشکلات متعددی از جمله تغییر مسیر پروازها، تاخیر در زمان پروازها و ... را به همراه داشت.

پس از بالاگرفتن مشکلات پروازهای ایرانی، مسوولان صنعت هوایی اعلام کردند که مذاکراتی برای حل مشکل عدم سوخت رسانی ترکیه و لبنان داشته‌اند اما تاکنون این رایزنی‌ها بی‌نتیجه مانده است و به همین دلیل به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی قرار است که وزارت امور خارجه در کنار سازمان هواپیمایی کشوری برای حل مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه و لبنان گام‌هایی بردارد.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با مهر ضمن اعلام این خبر می‌گوید: مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه و لبنان هنوز حل نشده است.

او می‌افزاید: سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای حل این مشکل هستند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی اظهار می‌کند: بهانه شرکت‌های عرضه‌کننده سوخت هواپیما در این دو کشور، تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران و مشکل تبادلات مالی با بانک‌های ایران است.

سامانی ادامه می‌دهد: با این وجود، این مشکل لغو پروازها حل نشده و پروازها طبق برنامه در حال انجام است. به گفته او، با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشور، این مشکل مرتفع  می‌شود.

     مذاکره‌ای با آنتونوف انجام نشده است

موضوع دیگری که از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد مربوط به چراغ سبز شرکت هواپیماساز آنتونوف به ایرلاین‌های ایرانی برای خرید این هواپیما است، او می‌گوید: در حال حاضر هیچ بحث و مذاکره‌ای میان ایرلاین‌های ایرانی و شرکت هواپیماساز آنتونوف اوکراین برای خرید هواپیمای جدید وجود ندارد.

اسعدی سامانی اظهار می‌کند: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تمام گزینه‌های موجود در بازار برای تامین ناوگان مورد نیاز خود را بررسی می‌کند، اما فعلا شرکت هواپیماساز آنتونوف جزو این گزینه‌ها نیست و مذاکره‌ای برای خرید این هواپیماها وجود ندارد.

او در پاسخ به اینکه در صورت نبود مذاکره برای فروش هواپیما اظهارات یکی از مدیران آنتونوف درباره نگاه مثبت‌شان به حضور در ایران در چه رابطه‌ای است، توضیح می‌دهد: آنتونوف پس از صحبت‌های مطرح شده درباره ساخت هواپیمای مسافربری در ایران به عنوان یکی از شرکای خارجی وارد کشور شد که نتیجه آن ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌افزاید: هر چند این هواپیما به مرحله‌ تولید رسید، اما با توجه به ثبت حوادث و سقوط‌هایی که در سال‌های قبل داشتیم طرح آن متوقف شده و اجرایی نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که با توجه به نبود استقبال لازم از سوی ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیماهای آنتونوف شاید مسوولان این شرکت همچنان به دنبال پیگیری همان طرح‌های سابق باشند.

اسعدی سامانی درباره آخرین وضعیت خرید هواپیما سوخو ۱۰۰ روسیه هم می‌گوید: این شرکت برای فروش هواپیماهای خود به ایران مذاکراتی داشت، اما با سد دریافت مجوز از وزارت خزانه‌داری امریکا روبرو شد، از این‌رو فعلا تلاش‌های سوخو برای دور زدن این تحریم‌ها ادامه دارد. به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، سوخو برای دورزدن تحریم‌های امریکا برنامه دارد تا مشارکت امریکا در قطعات هواپیمای مسافربری خود را به کمتر از ۱۰ درصد برساند و در صورتی که این امر اجرایی شود، می‌توان به خرید هواپیماهای سوخو فکر کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا این تغییرات در ساختار هواپیمای سوخو از نظر ایمنی مشکل‌ساز می‌شود هم توضیح می‌دهد: قطعا شرکت هواپیماساز برای فروش هواپیماهایش باید استانداردهای لازم را تامین کرده و مجوزها را دریافت کند، اگر بنا باشد ایرلاین‌های ایرانی این هواپیما را بخرند هم سازمان هواپیمایی‌ کشوری نظارت لازم بر آن را داشته و پس از صدور مجوز این هواپیما می‌تواند در آسمان ایران پرواز کند.

ناگفته نماند که ثبت حوادث تلخ سقوط، هواپیماهای شرقی مانند توپولوف و انتونوف موجب شده مردم ایران نسبت به ورود دوباره این هواپیماها به آسمان کشور تردیدهای جدی داشته باشند.

چند روز پیش یکی از مدیران شرکت آنتونوف نسبت به شرایط مثبت بازار ایران ابراز خوش‌بینی کرده بود، پس از خروج امریکا از برجام فعلا امکان خرید مستقیم هواپیما از شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس وجود ندارد.

 

ارسال نظر