افزایش 60 درصدی قیمت مسکن در پایتخت

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۳۰
افزایش 60 درصدی قیمت مسکن در پایتخت

Taadol-13

گروه راه و شهرسازی|

براساس تازه‌ترین گزارش منتشرشده بانک مرکزی درباره «تحولات بازار مسکن شهر تهران» طی هشت ماهه نخست سال 97، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به 91.1 هزار واحد مسکونی رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 19.9 درصد کاهش یافته است.

این گزارش حاکی از آن است که طی این مدت، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 7 میلیون و 280 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60.1 درصد افزایش داشته است.

افزایش 60 درصدی قیمت مسکن در 8 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایطی است که از اردیبهشت ماه امسال، شاهد جهش قیمت مسکن بودیم رشدی که تنها به همین ماه محدود نشد و در ماه‌های بعد هم ادامه یافت، افزایشی که به کاهش حجم معاملات ختم شد و بازار مسکن را در رکود تورمی عمیق فرو برد.

   افزایش 90.9 درصدی قیمت‌ها در آبان

براساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان برآورد شده است که نسبت به ماه گذشته (مهر ۹۷) که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان بود، افزایش ۶.۴ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۹۶) که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۴ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان بود، افزایش ۹۰.۹ درصدی داشته است. گران‌ترین منطقه تهران در آبان ماه امسال، منطقه یک با میانگین قیمت هر مترمربع ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده است، این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در این منطقه طی مهرماه سال جاری ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان بوده است.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در آبان ماه سال گذشته در این منطقه ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان بود که به معنای رشد ۹۰.۶ درصدی بهای مسکن در منطقه یک تهران بوده است.

دراین میان منطقه ۱۹پایتخت با دارا بودن قیمت هر متر مربع چهار میلیون و ۶۱ هزار تومان ارزان‌ترین منطقه تهران در آبان بوده است؛ این در حالی است که این شاخص در مهرماه امسال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.  همچنین هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه ۱۹ تهران در آبان سال گذشته دو میلیون و ۷۶۱ هزار تومان محاسبه شده بود که به معنای رشد ۷۳.۸ درصدی قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران در طول یکسال اخیر است.

   فروش نیمی از واحدها

با ارزش کمتر از متوسط  قیمت

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در آبان سال جاری حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی

«6 تا 7 »میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم 9.4 درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

دامنه قیمت های«5 تا 6 »و «7 تا 8 »میلیون تومان به ترتیب با سهم‌های 9.1 و 9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که 54.5 درصد واحدهای مسکونی با قیمت‌های کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران یعنی 9 میلیون و 180 هزار تومان معامله شده‌اند.

علاوه بر این برای نخستین‌بار در طول سال ۹۷، آبان ماه (به استثنای معاملات مسکن فروردین ماه به دلیل تعطیلات سالانه) نخستین ماه امسال بود که هیچ منطقه‌ای در تهران بالای یک هزار فقره معامله مسکن نداشته و در همه مناطق، میزان معاملات کمتر از این تعداد بوده است.

همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ماه سال 1397 حاکی از آن است که از مجموع 6 هزار و 855 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 44 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که سهم مذکور در مقایسه با آبان سال قبل 3.2 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

   منطقه 5 همچنان پرطرفدار

براساس گزارش بانک مرکزی، توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان سال 1397 نشان می‌دهد که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم15.7 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.  همچنین مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم‌های 9.4 و 8.8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 74.1 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان سال جاری مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق (5، 2، 4، 10، 14، 7، 8، 1، 15 و 3) بوده و 12 منطقه باقی مانده 25.9 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. اختصاص نیمی از معاملات به واحدهای کوچک و متوسط. در آبان ماه سال جاری، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای “50 تا 60 “ مترمربع معادل 14.4درصد اختصاص داشته است و واحدهای دارای زیربنای “60 تا 70 “و “70 تا 80 “متر مربع به ترتیب با سهم‌های 13.9و 11.7 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع، 53.3 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

   واحدهای ارزان قیمت درصدر معاملات

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد در آبان ماه حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش “150 تا 300 “میلیون تومان با اختصاص سهم 17.1 درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش “300 تا 450 “و “450 تا 600 “میلیون تومان هم به ترتیب با اختصاص سهم‌های 16 و 10.8 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  در مجموع در این ماه، حدود 46.6 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 600 میلیون تومان اختصاص داشته است.

   افزایش 17درصدی اجاره‌بها

جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشانگر آن است که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 17 و 14.4 درصد رشد داشته است. سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصارفی (براساس سال پایه 100=1395) معادل 33.1 درصد بوده است.

 

 

ارسال نظر