اما و اگرهای انتقال‌پروازها از فرودگاه مهرآباد

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۲۰

براساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه مهرآباد فعال‌ترین فرودگاه ایران است و حدود ۳۰ درصد کل پروازهای کشور از این فرودگاه انجام می‌شود. پس از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه مشهد با حدود ۱۳ درصد در رده دوم و فرودگاه امام خمینی‌(ره) با حدود ۱۲ درصد در رده سوم قرار دارند و فرودگاه شیراز، کیش، اصفهان، ‌اهواز و ... در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما با وجود اینکه فرودگاه مهرآباد فعال‌ترین و درآمدزاترین فرودگاه کشور محسوب می‌شود در یکی دوسال گذشته و به دلیل درخواست‌های مکرر اهالی منطقه 21، 10 و 9 مبنی بر لغو پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد، این پروازها لغو شده و از ظرفیت این فرودگاه همچون گذشته استفاده نمی‌شود. در سال‌های گذشته اهالی مناطق اطراف فرودگاه مهرآباد بارها درخواست‌هایی را به شهرداری، فرمانداری و ... ارایه داده‌اند تا پروازهای شبانه این فرودگاه لغو شود چون ساکنان این مناطق مشکلات بسیاری را به‌دلیل قرارگرفتن در مجاورت فرودگاه مهرآباد تجربه می‌کنند که مهم‌ترین آن آلودگی صوتی ناشی از نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه است.  البته براساس تصمیم وزارت راه و شهرسازی قرار است که با افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام‌(ره) در ماه‌های آینده، پروازهای داخلی شبانه فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام انتقال پیدا کند تا هم خواسته مسافران برای پروازهای داخلی شبانه پاسخ داده شود و هم اینکه از ظرفیت فرودگاه امام خمینی برای درآمدزایی بیشتر استفاده شود. دراین میان اهمیت فرودگاه مهرآباد به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت و پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور و ضرورت پاسخگویی به نیاز مسافران پروازهای داخلی شبانه بهانه‌ای شد تا روزنامه تعادل، به موضوع لغو پروازهای شبانه فرودگاه مهر آباد و انتقال بخشی از پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام خمینی‌(ره) بپردازد.

  براساس دستور وزارت راه و شهرسازی در شهریور ماه سال 1393، قرار شد تا هواپیمایی بین ساعت 24 شب تا 5 صبح از روی باند مهرآباد بلند نشود و همین طور هیچ هواپیمایی از ساعت 12 شب تا 6 صبح روی باند ننشیند.

  به گفته مدیرعامل سابق شهر فرودگاهی امام خمینی‌(ره) از زمانی که این فرودگاه به بهره‌برداری رسید دیگر پرواز شبانه‌ای در فرودگاه مهرآباد انجام نشد البته ناگفته نماند که این ممنوعیت پرواز از آذر سال گذشته جدی شد و پیش از آن این ممنوعیت چندان اجرایی نمی‌شد. برنامه پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد فقط در برخی موارد و در صورت اضطرار در ساعات ممنوعه (24شب تا 6 صبح) از این فرودگاه انجام می‌شود ناگفته نماند که از ساعت ۲۴ پروازی از فرودگاه مهرآباد انجام نمی‌شود، اما اگر از شهر و استانی دیگر پروازی قبل از ساعت ۲۴ صورت گیرد، امکان نشستن هواپیما در فرودگاه مهرآباد حتی بعد از ساعت ۲۴ هم وجود دارد.

  مشکل پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد

مهم‌ترین مشکل اهالی مناطق اطراف فرودگاه مهرآباد نسبت به پروازهای شبانه، بحث آلودگی صوتی در این مناطق است البته نگاهی به آمار مربوط به آلودگی صوتی در این مناطق این موضوع را تایید می‌کند.

  طبق استانداردهای جهانی آلودگی صوتی مجاز در مناطق مسکونی در طی روز حداکثر55 دسیبل و طی ساعات شب باید حداکثر 45دسیبل باشد. اما آمارها اینگونه نشان می‌دهد که در محدوده اطراف فرودگاه مهرآباد میزان آلودگی صوتی به طرز غیرقابل باوری نسبت به سایر مناطق بالاست، برای مثال بطور متوسط میانگین ثبت شده در ایستگاه میدان فتح 67.43دسیبل بوده است که با اجرای جدی‌تر طرح ممنوعیت پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد، آلودگی صوتی به میزان 10 دسیبل کاهش پیدا کرده است.

   در ایستگاه تهرانسر هم که معمولا آلودگی صوتی در وضعیت قرمز قرار دارد، میانگین آلودگی صوتی از میدان فتح هم بیشتر بوده است و بطور میانگین حدود 70 دسیبل در این نقطه از شهر تهران به ثبت رسیده است. در مورد محله‌هایی مانند سی متری جی، شهید دستغیب، میدان الغدیر، 20 متری شمشیری، مهرآباد جنوبی، دکتر هوشیار، هاشمی و استاد معین هم آلودگی صوتی به مقدار بسیار زیادی نبوده است اما به هر حال از مرز استاندارد عبور کرده است.

  انتقال پروازها

یکی از راهکارهای پیشنهاد شده پس از ممنوعیت پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد برای پاسخگویی به نیاز مسافران پروازهای داخلی شبانه انتقال این پروازها به فرودگاه امام است.

  از سال 95 قرار بود که با افتتاح ترمینال سلام بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام منتقل شود و بخشی از ظرفیت ترمینال موجود به پروازهای داخلی اختصاص یابد.

   قرار است در صورتی که ایرلاین‌ها از انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام‌(ره) استقبال کنند، طرح توسعه دیگری تهیه شود که در صورت لزوم یک کریدور کاملا مجزا برای پروازهای داخلی احداث شود.

  کارشناسان انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی‌(ره) را ضروری می‌دانند و یکی از دلایل آن هم این است که پرواز مستقیم ایرلاین‌های خارجی از سایر شهرها با استقبال بیشتری نسبت به پروازهای ایرانی مواجه می‌شوند که آن هم به دلیل فاصله بین فرودگاه مهرآباد و امام خمینی‌(ره) است. به عنوان مثال مسافری که از شیراز قصد رفتن به استانبول را دارد، اگر بخواهد از ایرلاین ایرانی استفاده کند، باید با پرواز به مهرآباد بیاید، سپس به شکلی خود را به فرودگاه امام برساند و نهایتا از پرواز ایرانی استفاده کند و طبیعی است که در این صورت از ایرلاین خارجی که مستقیما به شیراز پرواز دارد، استفاده می‌کند.

 

ارسال نظر