2 گام دیگر تا انتخاب شهردار جدید پایتخت

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۱:۰۵:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۲۹۸

گروه راه و شهرسازی|

بعد از اینکه رفتن افشانی از شهرداری تهران قطعی شد هفته گذشته اعضای شورای شهر روند انتخاب شهردار جدید را شروع کردند و روز سه‌شنبه به لیستی 5 نفره دست یافتند. قرار است این 5 نفر روز یک‌شنبه برنامه‌های خود را در صحن علنی شورای شهر تهران اعلام کنند و با رای‌گیری تعداد کاندیداها به 2 نفر کاهش یابد و روز سه‌شنبه نیز اعضای این شورا با رای‌گیری گزینه نهایی خود را برای تصدی شهرداری تهران انتخاب کنند.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر تهران یک لیست 30 نفره شامل کاندیداهای منتخب شورا منتشر کردند که از این تعداد اکثر اعضا انصراف داده و در نهایت اعضا در جلسه روز سه شنبه هفته گذشته به 13 نفر باقی‌مانده از لیست 30 نفر رای دادند و از میان آنها 5 نفر را برگزیدند. رسول کشت‌پور با ۱۴ رای، عباس آخوندی و پیروزحناچی هریک با ۱۱ رای و غلامرضا انصاری و کامل تقوی‌نژاد نیز هر کدام با ۱۰ رای به عنوان 5 کاندیدای اصلی شهرداری ‌تهران انتخاب شدند. قرر است 5 نفر کاندیدای اصلی یک‌شنبه این هفته برنامه‌های خود را در صحن علنی شورای شهر ارایه کرده و اعضای این شورا با رای‌گیری، تعداد کاندیداها را به 2 نفر کاهش دهند. روز سه شنبه 22 آبان نیز گزینه نهایی به عنوان شهردار جدید تهران تعیین می‌شود.

بنا به گفته علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، ‌در روز یک‌شنبه ۲۰ آبان، تقوی‌نژاد، حناچی و آخوندی (صبح) و کشت‌پور و انصاری (بعدازظهر) به صحن شورا می‌آیند و رویکردها و برنامه‌های خود را مطرح می‌کنند و در انتها برای انتخاب دو نفر رای‌گیری می‌شود. سید کامل تقوی نژاد ۵۴ ساله جوان‌ترین و غلامرضا انصاری ۶۲ ساله مسن‌ترین، کاندیداهای شهرداری تهران هستند.

به گزارش «تعادل»، با نهایی شدن موضوع خروج افشانی از شهرداری تهران، گمانه زنی‌ها و شایعات درباره شهردار بعدی داغ شد. بسیاری محسن هاشمی را شهردار بعدی تهران می‌دانستند در حالی که سه شنبه هفته گذشته، محسن هاشمی که در میان 13 کاندیدای شهرداری تهران بود، ‌نتوانست بیشتر از 8 رای کسب کند و جزو 5 کاندیدای نهایی قرار نگرفت. برخی نیز شایعه انصراف غلامرضا انصاری را مطرح کردندکه روابط عمومی شورای شهر این موضوع را تکذیب کرد. انصراف عباس آخوندی شایعه بعدی بود که خود آخوندی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی‌اش این موضوع را رد کرد.

محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران نیز خبر از بازنشسته بودن رسول کشت پور داد و گفت: رسول کشت پور یکی از ۵ نامزد تصدی شهرداری تهران بازنشسته بوده و حکم بازنشستگی خود را ابطلال کرده است. حق شناس در ادامه توضیح داد که یکی از اختیارات هر فردی این است که می‌تواند بعد از بازنشستگی حکم بازگشت به کار بگیرد و هنگامی که گرفت دیگر بازنشسته نیست. اما روابط عمومی شهرداری منطقه ۲ تهران این موضوع را رد کرده است. به گفته روابط عمومی شهرداری منطقه 2 تهران، ۳ سال و ۶ ماه دیگر تا پایان خدمت کشت پور کارمند رسمی شهرداری تهران باقی مانده است.

     اولویت کاندیداها چیست؟

در این میان، برخی کاندیداهای اصلی برای تصدی شهرداری تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره اولویت‌ها و برنامه‌های خود صحبت کرده‌اند. مهم‌ترین اولویت رسول کشت پور شهردار منطقه 2 تهران توسعه مترو است حتی به قیمت تعطیل شدن سایر پروژه‌ها. او با بیان اینکه ۳ هدف استراتژیک را در برنامه‌هایش مد نظر قرار داده است، گفت: به روز رسانی برنامه اجرای کاهش آلودگی هوا، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی با محوریت مترو، توسعه فرهنگ شهرنشینی با رویکرد شهروندسازی سه محور اصلی برنامه‌هاست. این برنامه‌ها زیربخش‌هایی دارد و در برنامه ۵ ساله شهرداری آنها را می‌گنجانیم.

تلاش می‌کنیم در باقیمانده شورای پنجم طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی در قالب این ۳ هدف اجرایی شود. موضوع مربوط به حل مشکل ترافیک و آمد و شد شهروندان در دستور کار است و باید توسعه حمل و نقل عمومی به بهترین شکل انجام شود تا شهروندان رغبت کنند به جای وسیله نقلیه شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند. توسعه مترو از مهم‌ترین رویکردهاست، اعضای شورای شهر و تمامی مدیران شهری فعالیت خود را متمرکز به توسعه حمل و نقل عمومی انبوه‌بر کرده‌اند.

عباس آخوندی نیز خواسته‌های خود از مدیریت شهری را در 10 بخش عنوان کرده که خلاصه آنها به این شرح است: ملی‌کردن باغ‌های باقیمانده و پادگان‌های تهران با حفظ حقوق مالکان آنها، رعایت حقوق شهروندان و داشتن برنامه منسجم برای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت، شهردار باید به شهروندان، سلامتشان، کیفیت زندگی‌شان و حقوقشان بیش از ساختمان‌ها اهمیت دهد. شهروندان باید دیده شوند و حرفشان شنیده شود. او ادامه داده است: شهردار باید باور داشته باشد که شهرداری نهاد حکمروایی شهری است و نه ابزار اعمال اراده سوداگران. شهری که در آن نمی‌شود نفس کشید به جای اجرای پل‌های متعدد در آن باید به فکر توسعه‌ حمل‌ونقل عمومی ریل‌پایه بود. حال این می‌تواند توسعه مترو باشد یا ریل سبک مانند تراموا. قاعدتا در بخش حمل و نقل خودرو محور نیز حمل‌ونقل اتوبوس‌های عمومی باید اولویت داشته‌باشد.

 

سوابق 5 کاندیدای اصلی

    کامل تقوی نژاد: معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور است. تقوی‌نژاد پس از پایان تحصیلات خود در دانشکده علوم اجتماعی و مدیریت دانشگاه تهران به عنوان کارشناس اجتماعی در نخست وزیری مشغول به کار شد. وی پیش از این در سمت‌های اجرایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون وزیر تعاون در دولت خاتمی، عضو هیات‌مدیره بانک سپه، مدیرعامل بانک سپه، رییس سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال کشور، عضو هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی و تولیدی بخش دولتی و مدیریت عاملی بانک سپه فعالیت کرده است.

    رسول کشت پور: او در رزومه خود سابقه بیش از 15 سال فعالیت مستمر مدیریت شهری با عنوان شهردار در شهر‌های مختلف استان تهران و ارومیه را دارد. وی در حال حاضر مسوولیت شهرداری منطقه 2 تهران را برعهده دارد. او مدتی عهده‌دار سمت مشاور عالی سازمان و رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کیش و همچنین رییس هیات‌مدیره شرکت پارس سازه تامین، وابسته به شرکت شستا بوده است.گفتنی است کشت پور دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی و فوق دیپلم حقوق است.

    عباس آخوندی: سیاستمدار‌‌ اصلاح‌طلب، استاد دانشگاه، دولتمرد ایرانی و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم بود. وی پیش از این از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ در زمان وزارت علی‌اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور، و بین ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

    پیروز حناچی: دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی است. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بود. حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد.پیروز حناچی در دولت اول سیدمحمد خاتمی، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است.

    غلامرضا انصاری: سیاست‌مدار و قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) بوده است. وی نماینده مردم مشهد و کلات در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان بهزیستی کشور در سال‌های ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰، سفیر ایران در ترکمنستان از ژوئن ۲۰۰۵ تا ۲ اکتبر ۲۰۰۸ بوده است. وی از کاندیداهای تصدی پست شهرداری مشهد از سوی شورای شهر پنجم مشهد بود.

 

ارسال نظر