ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۳۲

پیش بینی باران و برف در ۱۰ استان

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور از تشدید بارش‌ها در نیمه غربی کشور خبر داد و اعلام کرد: پیش بینی می‌شود طی دوشنبه و سه شنبه در ۱۰ استان برف و باران ببارد. به گزارش تسنیم، احد وظیفه ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی وارد شده به کشور در روز دوشنبه و سه‌شنبه تشدید می‌شود. البته روز دوشنبه‌شدت بارش در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه و روز سه‌شنبه در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان خواهد بود. این مقام مسوول در سازمان هواشناسی بیان کرد: روز سه‌شنبه بارش برف در ارتفاعات البرز مرکزی و غربی، استان اردبیل و ارتفاعات آذربایجان غربی و شرقی دور از انتظار نخواهد بود.

آمادگی بنادر برای  مقابله با تحریم ها

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی گفت: دشمن درصدد اعمال تحریم‌ها است اما ظرفیت ۲۳۰ میلیون تنی بنادر کشور امکان مقابله با تحریم‌ها را دارد. به گزارش مهر، محمد راستاد با تأکید بر اینکه باید در شرایط سخت پیش روی صنعت دریایی، آماده باشیم و سناریوهای مختلفی را برای این امر تعریف کنیم، اظهارکرد: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌توانند طرح‌های ساکن و بدون بازنگری و به روز رسانی تعریف شوند چرا که شرایط بطور پیوسته در حال تغییر است. راستاد با بیان اینکه وابستگی به بنادر کشور بسته به ترافیک دریایی پیوسته تغییر می‌کند، گفت: باید سناریوهای جایگزین در زمان بحران داشته باشیم، برای این شرایط باید بدانیم که از چه زیرساخت‌هایی و به چه صورتی بهره ببریم، این نکته‌ای است که بنادر شمالی و جنوبی کشور باید مدنظر داشته باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همان‌گونه که برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی دریایی، تجهیزات خاص، طرح‌های جایگزین و تمرینات مستمر و زمان‌بندی مقابله با بحران زیست محیطی داریم، باید برای پدافند غیرعامل هم اینگونه باشیم؛ به عبارت دیگر، هم طرح‌های ابتدایی که بطور مستمر احتیاج به بروز رسانی دارند، تعریف شود و هم تجهیزات بنادر و تمرین و ارزیابی مقابله با شرایط بحرانی تعریف شده باشد. راستاد با تأکید بر اینکه توان مقابله با شرایط اضطراری در بنادر را داریم، گفت: مثال بارز تهدید غیرعامل وضعیتی است که کمابیش با آن مواجهیم، دشمن با اعمال تحریم‌های ظالمانه درصدد ایجاد محدودیت است اما با تلاشی که خواهیم داشت پاسخگوی نیازهای بندری کشور خواهیم بود.

فرونشست در کمین خط راه‌آهن شیراز-اصفهان

بعد از خط راه آهن و کریدور انتقال نیروی ورامین، خط راه آهن شیراز-اصفهان هم در لیست بحران‌خیز از نظر فرونشست زمین قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد محققان کشور در اکثر دشت‌ها و آبخوان‌های ایران بیش از ۴۰ سال است که پدیده فرو نشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی رخ می‌دهد.

برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی کشور موجب شده تا میزان افت سالانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در اغلب دشت‌های کشور به حد بحرانی برسد، به گونه‌ای که از ۶۰۹ دشت کشور تا سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰۹ دشت از نظر توسعه برداشت آب زیرزمینی ممنوعه اعلام شده، ۳۰۰ دشت دیگر کشور هم یا فاقد منابع آب زیرزمینی شیرین قابل توجه یا دارای آب‌های شور و فاقد کیفیت مناسب هستند.

بر اساس آمارهای موجود میزان فرونشست در دشت‌های رفسنجان به میزان ۳۰ سانتی‌متر، زرند به میزان ۲۵ سانتی‌متر، مشهد ۲۵ سانتی‌متر و قزوین به میزان ۲۴ سانتی‌متر در سال بوده است. نرخ فرونشست زمین در محدوده دشت تهران ‌- شهریار حدود ۱۷ سانتی‌متر در سال بوده که برداشت‌های جدید این میزان را در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ به ترتیب حدود ۲۴ و ۳۶ سانتی‌متر در سال نشان می‌دهد.

منطقه جنوب و جنوب غربی تهران هم یکی از مناطق بسیار مهم است که فرونشست در آن گزارش شده است؛ چرا که در دشت‌های جنوب غربی و جنوبی تهران احتمال فرونشست قابل ملاحظه‌ای به‌ویژه در سال‌های اخیر وجود دارد.

همچنین در محدوده اراضی جنوب ورامین و در حوالی روستای معین‌آباد خطر فرونشست زمین به عنوان یک تهدید وجود دارد. در این منطقه زمین ابتدا شکاف‌های باریک ناشی از فرونشست ایجاد می‌شود و سپس بطور ناگهانی فروریزش اتفاق می‌افتد. در همین گستره (حدود اراضی جنوب ورامین و در حوالی روستای معین‌آباد) سه خط بزرگ فشار قوی برق قرار گرفته است که به نام کریدور انتقال نیروی برق جنوب کشور از آن یاد می‌شود. فروریزش‌های ناشی از فرسایش تونلی یا فرسایش خندقی که همزمان با تاثیر فرونشست ناحیه‌ای زمین در جنوب ورامین و در خاک‌های مساله‌دار رخ می‌دهد، تهدید جدی بر پایداری دکل‌های بزرگ انتقال نیروی برق در این ناحیه است. علاوه بر آن در این منطقه خطوط ریلی عبور می‌کند که فرونشست زمین همواره تهدیدی برای تخریب خطوط ریلی به شمار می‌رود. البته این تنها خط ریلی نیست که خطر فرونشست آن را تهدید می‌کند، بلکه بررسی محققان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از مسیر ریل راه‌آهن شیراز-اصفهان حکایت از فرونشست به وجود آمده در مسیر این راه‌آهن شیراز-اصفهان دارد.

 

 

ارسال نظر