تعیین راه‌های اضطراری تهران در زلزله

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۳۱

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تشریح وضعیت و کارکرد راه‌های اضطراری در تهران از تهیه نقشه اضطراری راه‌های تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی درباره مسیرهای اضطراری تهران در هنگام بحران اظهارکرد: در شرایط اضطراری بعد از وقوع حوادثی نظیر زلزله نیاز گسترده‌ای به عملیات امدادی و مقابله وجود دارد که در همین راستا نیز لازم است تا برای حرکت همزمان خودروهای امدادی از بیرون به داخل شهر و همچنین تردد در داخل شهر برنامه‌ریزی شود که به این راه‌ها مسیرهای اضطراری گفته می‌شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه برای غلبه بر مشکلات حمل‌ و نقل بعد از زلزله، عموماً در شهرهای لرزه‌خیز، مسیرهایی ویژه‌ با عنوان مسیرهای اضطراری تعیین و اجرایی می‌شود، گفت: این مسیرها، بخشی از مسیرهای ترافیک هستند که با توجه به خصوصیاتی نظیر تأمین دسترسی مراکز مهم و آسیب‌پذیری کمتر انتخاب شده و در شرایط اضطراری بعد از زلزله‌ای شدید یا بحران‌های دیگر و بازگشایی سریع آنها در اولویت قرار می‎گیرد. همچنین ممکن است در بخش‎هایی از این مسیرها به منظور استفاده خودروهای مخصوص عملیات مقابله با حادثه، برای تردد خودروهای غیراضطراری محدودیت‌هایی اعمال شود.

صادقی قلمروی زمانی حمل‌‎ونقل اضطراری را نیز عامل مهمی دانست و گفت: عمدتاً از زمان وقوع حادثه تا پایان دوره جست‌وجو و نجات و نیز تکمیل فرآیند اسکان موقت کوتاه‌مدت باید این راه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، به عبارتی دیگر بطور متوسط طی حداقل دو هفته این‌ راه‌ها و مدت سه روز اول در این میان نقش عمده‌ای خواهد داشت. چراکه در سه روز اول، عملیاتی نظیر اطفای حریق‌ها، کنترل حوادث ثانوی، جست‌وجو و نجات افراد زیر آوار مانده و انتقال مجروحین اهمیت عمده‌ای داشته و اکثر آنها در همین دوره انجام می‌شود.

صادقی درباره فعالیت‌‌های انجام شده در قالب پروژه طراحی و مدیریت شبکه راه‌های اضطراری شهر تهران نیز گفت: تاکنون نقشه مسیرهای اضطراری شهر تهران تهیه شده و پیش‎نویس برنامه واکنش اضطراری شهر تهران در کارگروه تخصصی حمل‎ و نقل و ترافیک و محورهای مواصلاتی نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: برآورد آسیب‌پذیری راه‌های اضطراری از جانب پل‎ها، شریان‎های حیاتی، گسل‎ها، قنوات و ... ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای کلی پل‌ها، پیش‌نویس برنامه مقاوم‌سازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران، برآورد حجم و میزان پیشروی آوار ساختمانی فروریخته و وضعیت انسداد در مسیرهای اضطراری شهر تهران و تدوین راهنمای کاهش آسیب‌پذیری راه‌های اضطراری از جانب تأسیسات مختلف نظیر آب‎رسانی، برق رسانی، سوخت رسانی، فاضلاب، تأسیسات ارتباطی و ساختمان‌های مجاور و استفاده از آنها در عملیات بازرسی و تعمیر تأسیسات آسیب‎دیده در تهران از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص است.

 

 

ارسال نظر