تاخیر پرواز های ایرانی در ترکیه

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۸:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۰۵۳

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: شرکت فعال در سوخت‌رسانی به هواپیماها در ترکیه در اقدامی خلاف اصول همکاری‌های مشترک، از پنج‌ شنبه سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران را متوقف کرده است.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت ترکیه‌ای که در تمامی فرودگاه‌های اصلی این کشور وظیفه سوخت‌رسانی به هواپیماها را در اختیار دارد، در اقدامی هماهنگ با تحریم‌های آمریکا از اول نوامبر (پنج‌شنبه) سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده که این مسئله برای ایرلاین‌های ایرانی مشکلاتی را به وجود آورده است.

به گفته او، در شرایطی که به طور میانگین هفته‌ای ۲۰۰ پرواز میان ایران و ترکیه از سوی ایرلاین‌های دو کشور انجام می‌شود، این مساله خلاف همکاری‌های مشترک و حسن‌نیت موجود میان دو کشور بوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه سالیانه حدود ۲.۵ میلیون مسافر میان ایران و ترکیه تردد می‌کنند، تاکید کرد: این حجم از پرواز مشترک برای فرودگاه‌های ترکیه و اقتصاد این کشور امکانات و امتیازهای قابل توجهی ایجاد کرده است و قطعا هر گونه اقدامی که این همکاری مشترک با ابهام روبرو کند، می‌تواند شرایط را برای همکاری‌های آینده دشوار کند.

سامانی با اشاره به مستثنی شدن ترکیه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت: این اتفاق نشان می‌دهد که ترک‌ها دلیلی برای به وجود آوردن مشکل برای هواپیماهای ایرانی ندارند و دولت ترکیه هم چند روز قبل رسما اعلام کرد که به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران عمل نخواهد کرد. از این رو تصور می شود که باید این شرکت ترک اقدام خلاف قاعده خود را متوقف کند.

به گفته او، هر چند شرکت‌های ایرانی تلاش کردند در طول روزهای گذشته به سختی این اقدام ترک‌ها را مدیریت کنند، اما قطعا در طولانی‌مدت امکان تداوم این حجم پرواز مشترک بدون سوخت‌گیری در فرودگاه‌های ترکیه ممکن نخواهد بود.

با اعلام دولت ترامپ تحریم‌های جدید اقتصادی این کشور علیه ایران از روزهای میانی آبان‌ماه کلید خورده که تحریم سوخت بخشی از این فشارها به شمار می‌رود. البته آمریکا تعدادی از کشورها را از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کرده که ترکیه یکی از آنها به شمار می‌رود.

گفتنی است، پترول آفیسی ترکیه، شرکت وابسته به ویتول، شرکتی است که از دادن سوخت به هواپیماهای ایرانی در ترکیه خودداری می کند.

با توجه به عدم سوختگیری هواپیماهای ایرانی وب سایت فرودگاه آتاتورک استانبول هم نشان داد که حداقل یک پرواز به ایران کنسل شده است و بقیه با تاخیر پرواز کرده‌اند و حداقل سه پرواز هم به موقع انجام شده‌اند و روزنامه های ترک از قول پترول آفیسی هم اعلام کردند که به شرکت‌های حمل و نقل گفته شده بود به شرکت‌های هواپیمایی ایران سوخت ندهند البته ویتول اظهارنظری در این زمینه نکرده است.

در همین حال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که با وجود مشکلاتی که در سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه به وجود آمده، پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به این کشور متوقف نخواهند شد.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: در طول تمام سال‌های گذشته رابطه هوایی ایران با ترکیه بسیار گسترده بوده و دو طرف همواره بر لزوم تداوم روند پروازهای مشترک تاکید داشته‌اند. در حال حاضر هر یک از ایرلاین‌های دو کشور مجوز ۱۰۰ پرواز هفتگی به آسمان یکدیگر را دارند و این روند ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، سازمان هواپیمایی کشوری ایران زیر سایه همین رابطه مناسب با ترکیه بحث سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را پیگیری می‌کند و این امید وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات به وجود آمده برطرف شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به موافقت‌نامه همکاری دوجانبه هوایی میان ایران و ترکیه اظهار کرد: در چارچوب این توافق‌نامه دو طرف موظف هستند که خدمات فرودگاهی مورد نیاز ایرلاین‌های هر کشور را ارایه کنند. از این رو همانطور که ایران بطور کامل به این موافقت‌نامه پایبند بوده، مذاکرات به منظور اجرایی شدن تعهدات ترکیه در این زمینه نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر