ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۳۴

افزایش 2  برابری قیمت ساخت مسکن

فرشید پورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه هزینه‌های ساخت مسکن دو برابر شده است، ‌گفت: قیمت مصالح رشد کرده است و دستگاه‌های خدمات رسان نرخ تعرفه‌های خود را افزایش داده‌اند و نرخ عوارض شهرداری به چند برابر رسیده است.

او در گفت‌وگو با ایلنا افزود: هر چند بیش از 80 درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات آن نیست، اما قیمت همین مصالح ساختمانی داخلی هم بسیار افزایش یافته و با کمبود برخی مصالح در بازار مواجه هستیم.

پورحاجت با بیان اینکه افزایش لجام گسیخته قیمت ارز به تمام بازارها سرایت کرده و قیمت تولید مسکن نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، ادامه داد: سال گذشته ساخت هر متر مربع ساختمان چیزی حدود 1.5 میلیون تومان هزینه در بر داشت اما امروز حداقل هزینه ساخت هر متر مربع کمتر از 2.5 میلیون تومان نیست. دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان اظهارکرد: اگر سازنده بخواهد یک واحد 100 متری را با حداقل استانداردها بسازد باید 250 میلیون تومان فقط در بخش ساخت هزینه کند که این رقم بدون احتساب قیمت زمین و تعرفه خدمات است. او تاکید کرد: در این شرایط که پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد در نبود نظارت دولت قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و به دنبال آن قیمت مصالح ساختمانی به‌طور جهشی بالا رفته است، دستگاه‌های خدمات رسان می‌توانند با کاهش نرخ تعرفه‌ها و یا کاهش نرخ مالیات و در مواردی حذف مالیات به کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک کنند. پورحاجت با بیان اینکه در حال حاضر نرخ تعرفه عوارض شهرداری تا 10 برابر در کلان شهرها افزایش یافته است، بیان کرد: قطعا افزایش نرخ تعرفه عوارض شهرداری و نرخ خدمات و افزایش نرخ مالیات برای ساخت مسکن به خریدار منتقل می‌شود و در نهایت مصرف کننده این افزایش قیمت‌ها را متحمل می‌شود.

تغییر نرخ کرایه کامیون‌ها به تن‌ ـ‌ کیلومتر

‌شورای عالی ترابری کشور، روز شنبه در دویست و نهمین جلسه خود پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده‌ای کشور به تن‌ ـ کیلومتر را رسما تصویب کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، این طرح که پس از اعتراضات خردادماه سال جاری از سوی رانندگان وارد برنامه‌های سازمان راهداری شد و مسوولان این سازمان پس از چند ماه بررسی سرانجام کلیات آن را لحاظ کردند، با تصویب شورای عالی ترابری کشور رسما نهایی شده و به مرحله اجرا خواهد رسید.

در این جلسه اعضای این شورا طرح توجیهی سازمان راهداری را تایید کرده و به ‌این‌ ترتیب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان در طول ماه‌های گذشته را وارد فاز اجرایی کردند.

سازمان راهداری در تشریح چگونگی اجرای این شیوه جدید محاسبه اعلام کرده که در چارچوب محاسبه کرایه بر اساس تن_ کیلومتر هزینه‌ها به دو بخش مجزا تقسیم شده است.  براین اساس هزینه‌هایی مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و کمک راننده، بیمه آنها و موارد این چنینی جزو هزینه‌های ثابت به شمار می‌روند و مسائلی مانند تعمیر و نگهداری خودرو، هزینه لاستیک، هزینه سوخت و عوارض آزادراهی به عنوان هزینه‌های متغییر در نظر گرفته شده است.

در این شیوه جدایی از نرخ هزینه‌های ثابت که متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزینه‌های متغیر هم در رابطه با مسائل جزئی دیگری که در حمل و نقل وجود دارد در نظر گرفته می‌شود و در این چارچوب نرخ نهایی بر اساس جابه‌جایی هر یک تن در هر یک کیلومتر اجرایی می‌شود.

سازمان راهداری پیش‌بینی کرده است که براین اساس احتمالا نرخ کرایه در قیاس با روش‌های قبلی محاسبه افزایشی نسبی پیدا خواهد کرد.

در طرح جدید خودروهای سنگین به 7 کلاس مختلف تقسیم بندی شده و به نسبت شرایطی که بار دارند، محموله‌ها هم در 7 مدل مختلف تقسیم بندی خواهند شد که نرخ هر یک از آنها متفاوت می‌شود.

 

ارسال نظر