جهش معاملات ملک در شهرهای اطراف تهران

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۴۰
جهش معاملات ملک در شهرهای اطراف تهران

شهرهای جدید، مقصد نزدیک کوچ تهرانی ها

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی |

آغاز نوسانات نرخ ارز در اردیبهشت ماه اثرات چشمگیری بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله مسکن داشت و با افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت‌ها در دومین ماه سال، کاهش حجم معاملات از خرداد ماه در پایتخت کلید خورد، البته معاملات شرایط خوبی را در اردیبهشت ماه ثبت کرد و رکورد تعداد قراردادهای خرید و فروش شکسته شد اما این شرایط فقط به این ماه خلاصه شد و از خرداد ماه معاملات روندی نزولی را طی کرد.

 افت تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن بیشتر مربوط به شهر تهران بود و حجم معاملات در شهرهای اطراف به ویژه شهرک اندیشه، پردیس و ... افزایش یافت.

رشد قیمت مسکن در پایتخت، اثرات غیرقابل انکاری در افزایش حجم مهاجرت پایتخت نشینان به سمت شهرها و شهرک‌های اطراف تهران داشت، مهاجرتی که در ماه‌های اخیر بارها از سوی مسوولان مختلف حوزه مسکن از جمله نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک هم شنیده شد.

چندی پیش نایب رییس اتحادیه املاک در واکنش به افزایش معاملات خرید وفروش و همچنین رهن واجاره در شهرهای اطراف پایتخت گفت: رشد قیمت مسکن موجب شده تا بسیاری از مستاجران به شهرهای اقماری تهران مهاجرت کنند که همین موضوع مشکلات عبور و مرور را رقم می‌زند. حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر تهران شاهد مهاجرت از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و غیره هستیم؛ این جابه‌جایی از نظر رفت و آمد ابعاد منفی دارد.

دراین میان، با توجه به اهمیت بحث مهاجرت از شهر تهران به شهرهای اطراف، روزنامه «تعادل» گفت‌وگویی با تعدادی از مشاروان املاک شهرهای اطراف تهران داشته است و از چند و چون بازار مسکن در این شهرها گزارشی تهیه کرده است.

نگاهی به اظهارات فعالان بخش مسکن شهرهای اطراف تهران حکایت از آن دارد که وضعیت بازار مسکن از نظر قیمت و حجم معاملات در شهرهای اطراف تهران متفاوت است و درحالی که مشاوران املاک پردیس و  اندیشه از رشد 60 تا 70 درصدی قیمت‌ها و افزایش 100درصدی معاملات می‌گویند، فعالان بخش مسکن در شهر قدس و پاکدشت از کاهش شدید قراردادهای خرید و فروش و رکود در بازار مسکن، ناراضی هستند.

در این میان، موضوعی که فعالان بخش مسکن در شهرهای پردیس و اندیشه به آن اشاره می‌کنند، این است که تمام خریداران مسکن در این شهرها تهرانی هستند که این موضوع به دلیل پایین‌تر بودن قیمت مسکن در این شهرها نسبت به شهر تهران، راحتی در رفت و آمد و همچنین خدمات رفاهی، آموزشی و ... بیشتر در این شهرها نسبت به سایر شهرهای اقماری است.

     افزایش 60 درصدی معاملات در اندیشه

یکی از مشاوران املاک فعال در شهر اندیشه درباره وضعیت بازار مسکن در این شهر به «تعادل»، می‌گوید: نوسانات بازار ارز و به تبع آن افزایش چشمگیر قیمت مسکن بر قیمت واحدهای مسکونی در این شهر تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته و قیمت‌ها حدود 100 درصد افزایش یافته است.

مجید اسماعیلی می‌افزاید: به عنوان نمونه واحدی که سال گذشته با قیمت هرمترمربع 3 میلیون تومان فروخته می‌شد هم‌اکنون 7 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. البته متوسط قیمت در اندیشه 2.5 میلیون تومان است. او اظهار می‌کند: حجم معاملات طی ماه‌های اخیر در اندیشه به‌شدت افزایش یافته است و این افزایش حدود 60 تا 70 درصد رشد کرده است ضمن اینکه تمام خریداران مسکن در اندیشه تهرانی‌ها هستند.

     کاهش 40 درصدی معاملات در شهرقدس

یکی از مشاوران املاک فعال در شهر قدس درباره تحولات بازار مسکن طی 5، 6 ماهه گذشته به «تعادل» می‌گوید: قیمت‌ها دراین شهر طی ماه‌های اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و حدود 60 تا 70 درصد رشد کرده است.

حسین جعفری می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت‌ها در این مدت، حجم معاملات حدود 40 درصد کاهش یافته و مسکن در شهر قدس راکد شده است، هم‌اکنون متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در شهر قدس 3.5 میلیون تومان است.

او ادامه می‌دهد: در تابستان سال گذشته قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی 2 میلیون و 400 تا 2 میلیون و 500 هزار تومان بود. این درحالی است که در سال جاری همان واحد مسکونی با قیمت هرمترمربع 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان فروخته می‌شود.

به گفته این مشاور املاک فعال در منطقه شهر قدس، اگرچه انتظار می‌رفت که با افزایش شدید قیمت در تهران، خریداران به سمت شهرهای اطراف تهران از جمله شهریار، شهرقدس و پرند هدایت شوند، اما این موضوع برحجم معاملات شهرقدس تاثیرگذار نبود و معاملات در ماه‌های اخیر کاهشی بوده است.

     کاهش 50 درصدی معاملات درپاکدشت

یکی از مشاوران املاکی که در پاکدشت ورامین، بنگاه معاملات املاک دارد، درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن این شهر به «تعادل» می‌گوید: قیمت‌ها در این شهر طی ماه‌های اخیر حدود 50 درصد رشد کرده و هم‌اکنون متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در این شهر حدود 2.5 میلیون تومان است.

حسین تاجیک ادامه می‌دهد: حجم معاملات از ابتدای سال حدود 50 درصد کاهش یافته است و بازار در رکود به سر می‌برد.او اظهار می‌کند: تعداد خریداران و متقاضیان تهرانی که برای خرید مسکن به پاکدشت مراجعه می‌کنند، افزایش چشمگیری داشته است، اما تعداد کمی از آنها موفق به خرید می‌شوند، چون آنها با تصور قیمت هر متر مربع 2.5 میلیون در بنگاه‌های املاک حضور می‌یابند، اما با قیمت هرمترمربع 3.5 میلیون تومان برای واحدهای نوساز مواجه می‌شوند. تاجیک بیان می‌کند: در سال گذشته خریدار مسکن با 60 تا 70 میلیون می‌توانست یک واحد 10 تا 12 سال ساخت 50 متری خریداری کند، اما هم‌اکنون با 100 میلیون تومان هم نمی‌تواند همان واحد را بخرد.

این فعال بخش مسکن اظهار می‌کند: حجم معاملات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، البته در اردیبهشت ماه تعداد قراردادها افزایش یافت اما پس از آن تعداد قراردادهای خرید و فروش به‌شدت کاهش یافت و هم‌اکنون هم معاملات راکد است.او می‌گوید: زمانی که در پاکدشت قیمت‌ها کمتر از 3 میلیون تومان بود، تعداد خریداران زیاد بود اما با افزایش قیمت به بالای 3 میلیون تومان، معاملات به‌شدت کاهش یافت.

     رشد 100 درصدی معاملات در پردیس

یکی از فعالان بخش مسکن که در شهر پردیس فعالیت می‌کند، درباره تحولات بازار مسکن به «تعادل» می‌گوید: از اردیبهشت ماه قیمت‌ها حدود 50 درصد افزایش یافت، البته بستگی به فاز و منطقه دارد و رشد قیمت در برخی مناطق 30 درصد، در برخی دیگر 100 درصد و در بعضی مناطق حدود 50 درصد بوده است، اما به‌طور کلی حدود 50 درصد رشد کرده است، البته ناگفته نماند که قیمت‌ها بیش از همه در مسکن مهر پردیس افزایش یافت.

مهدی سوهانی می‌افزاید: حجم معاملات نسبت به سال گذشته 100درصد رشد کرده است و می‌توان با قاطعیت گفت که تمام خریداران مسکن در پردیس تهرانی‌ها هستند.سوهانی می‌گوید: به عنوان نمونه زمین 600 میلیونی یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته می‌شود و آپارتمان 270 میلیون تومانی 500 میلیون تومان فروخته می‌شود.

این مشاور املاک اظهار می‌کند: حجم معاملات در پردیس طی ماه‌های اخیر به‌شدت رشد کرده است، از اردیبهشت ماه تا شهریور ماه معاملات افزایش یافت اما در شهریور ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش کاهش یافت و در روزهای ابتدایی مهرماه حجم معاملات دوباره رشد کرد.

او اظهار می‌کند: به علت ویژگی‌های مثبت شهرجدید پردیس که عبارتند از نزدیکی به پایتخت، رفت و آمد آسان، آب و هوای خوب و ... تعداد خریداران تهرانی که در این ماه‌ها برای خرید مسکن به این منطقه مراجعه کرده‌اند، افزایش خوبی داشته است.

این فعال بخش مسکن ادامه می‌دهد: اگرچه پیش از این تهرانی‌ها تصور می‌کردند که قیمت‌ها در شهرجدید پردیس پایین است، اما با مراجعه به دفاتر مشاور املاک این شهر متوجه شدند که واقعیت چیز دیگری است و قیمت‌ها در این منطقه ارزان نیست.سوهانی می‌گوید: با وجود ارزان نبودن خانه در این شهر نسبت به سایر شهرهای اطراف تهران، بسیاری از تهرانی‌ها پردیس را برای سکونت انتخاب کرده‌اند.

 

 

 

ارسال نظر