بررسی اورژانسی ایمنی 999 برج مسکونی

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۷۸

گروه راه و شهرسازی|

 طرح 999 طرحی است که بر اساس آن آتش‌نشانان از 999 ساختمان مسکونی بلند در شهر تهران بازدید می کنند و هم اکنون از 70 برج بازدید به عمل آمده و نکات مهم درباره ایمنی این ساختمان‌های بلند به صاحبان ملک اعلام شده است.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان آتش‌نشانی تهران و کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران  با بیان این خبر گفت: پس از اتمام بازدید از این ساختمان‌ها، ساختمان‌های کمتر از 10 طبقه در دستور کار بررسی و بازرسی قرار می‌گیرد تا نکات ایمنی برای تمامی ساختمان‌های شهر تهران عنوان شود. در همین رابطه برای بازدید از کارگاه‌ها و مراکز صنعتی نیز تفاهم‌نامه‌های با کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران به امضا رسید تا آتش‌نشانی علی‌رغم آموزش‌های لازم به کارگران نکات ایمنی در مراکز صنعتی و کارگاه‌ها را احصاء و اعلام کند.افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران که در این مراسم حضور داشت نیز از تدوین بسته حمایتی، رفاهی و معیشتی برای آتش‌نشانان شهر تهران خبر داد و تصریح کرد: امسال از ۱۲۵ ایستگاه آتش نشانی شهر تهران بازدید کردیم و تمامی مشکلات و موارد مربوط به آتش‌نشانان را شنیدیم و قرار است سه موضوع را در این خصوص بررسی کنیم. یکی از موارد بازنشستگی پیش از موعد یا بازنشستگی سخت و زیان‌آور بودن شغل است که بر اساس آن آتش‌نشانان بعد از ۲۰ سال خدمت می‌توانند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع مسائل رفاهی و معیشتی آتش‌نشانان نیز یکی دیگر از مواردی است که بعد از حادثه پلاسکو به منظور تجدید روحیه آتش‌نشانان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد آتش‌نشانان بتوانند بیشتر از امکانات و فضاهای رفاهی استفاده کنند.موضوع بعدی در خصوص مسکن آتش‌نشانان بود که در این خصوص جلسات مختلفی با شیخ، معاون منابع شهرداری تهران و داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران برگزار و مقرر شد در این خصوص اقداماتی صورت بگیرد. نهایتاً بسته‌ای از طریق معاونت منابع انسانی شهرداری تهران در خصوص تسهیلات، مسکن و خدمات رفاهی به آتش‌نشانان شهر تهران در ۸ یا ۱۰ بند ارائه شده است که به زودی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران در خصوص بازنشستگی پیش از موعد نیز مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام کرد: ۲۴۰ نفر مشمول این قانون می‌شوند که تنها ۱۷ نفر تمایل به بازنشستگی پیش از موعد دارند و مابقی می‌خواهند در شغل خود حضور داشته باشند.در مورد مسکن آتش‌نشانان نیز موضوع تعاونی مسکن پیشنهاد داده شده است و آتش‌نشانان می‌توانند از این خانه‌ها استفاده کنند.به گزارش ایلنا، مهدی داوری دولت‌آبادی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران نیز با اشاره به اینکه در حادثه پلاسکو؛ سازمان آتش‌نشانی دارای نردبان‌های بلند بود و تجهیزات آن زمان پاسخگوی نیاز پلاسکو بود، اظهار کرد: این شائبه که تجهیزات آتش‌نشانی در زمان حادثه پلاسکو کافی نبود، صحت ندارد.

وی افزود: اینکه نمی‌توانستند آتش را خاموش کنند، به دلیل مشکلی بود که خود ساختمان پلاسکو داشت. هنوز در دنیا نردبانی برای اطفای حریق در ساختمان‌های 40 تا 50 طبقه ساخته نشده است. ساختمان‌هایی با 40 تا 50 طبقه باید به لحاظ تجهیزاتی کمترین اتکا را به آتش‌نشانی داشته باشند و تا حدود زیادی به خود متکی باشند. البته حضور آتش‌نشانان قطعا لازم است اما در بحث تجهیزات و تمهیدات ایمنی ساختمان‌ها باید تا حدود زیادی خودکفا باشند.مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: لازم نیست ساختمان‌ها برای مساله ایمنی نردبان بلند داشته باشند؛ اما ساختمان‌ها باید تجهیزاتی مثل فایرباکس یا جعبه آتش‌نشانی داشته باشند که خودشان سیستم‌های آبرسان و اطفایی دارند. همچنین سیستم‌های اتوماتیک اطفایی یا همان اسپرینکلِرها و آب‌افشان‌ها تجهیزات دیگری هستند که لازم است ساختمان‌ها دارا باشند. سیستم‌های اعلان، پله‌های خروج اضطراری و پله‌های امن نیز از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای ساختمان‌ها هستند.

 

ارسال نظر