در شهر

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۵:۵۹
کد خبر: ۱۳۰۶۸۹

   ارسال سومین نامه شورای شهر تهران به روحانی

سومین نامه اعضای شورای شهر تهران به رییس‌جمهور با موضع بافت فرسوده نوشته شده است.

به گزارش مهر، اعضای شورای شهر تهران پس از دو نامه با موضوع نوسازی حمل و نقل عمومی و پیگیری بند ق، سومین نامه را با موضوع بافت فرسوده به نگارش درآوردند. در متن این نامه آمده است: مجموعه مدیریت شهری تهران در راستای تسهیل و تسریع روند نوسازی بافت‌های فرسوده شهر و بر اساس مفاد ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، و ماده ۴۶ آیین نامه اجرایی آن مبنی بر بخشودگی حداقل ۵۰ درصد از عوارض صدور پروانه از سوی شهرداری‌ها و پرداخت آن توسط دولت، متعاقب ابلاغ مصوبه تشویق مالی مالکین و سرمایه‌گذاران در تجمیع و نوسازی پلاک‌ها و واحدهای واقع در بافت فرسوده توسط شورای اسلامی شهر تهران از سال ۱۳۸۸ اقدام به اعمال تخفیف در عوارض صدور پروانه‌های صادره در بافت فرسوده نموده و بر اساس گزارش‌های واصله تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۷، مجموع کل این تخفیفات رقمی بالغ بر ۸۴۵ میلیارد تومان بوده که از مبلغ مذکور، قریب به ۵۶۲ میلیارد تومان، طی نامه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران خطاب به شرکت باز آفرینی شهری ایران، به منظور تادیه آن به شهرداری تهران، اعلام و مورد تایید قرار گرفته است.

پرداخت مطالبات شهرداری‌ها ناشی از اجرای ماده قانونی صدرالذکر، بر عهده دولت محترم بوده و این امر مجددا در ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری از تصویب نامه  10خرداد 97 هیات محترم وزیران، مورد تاکید قرار گرفته است؛ مزید استحضار، از کل مطالبات شهرداری تهران بابت اعمال تخفیفات عوارض صدور پروانه در بافت‌های فرسوده، تاکنون صرفا کارسازی و پرداخت (یکصد و نه میلیارد و یکصد و هفتاد و سه ملیون ریال) با اخذ تاییدیه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب اوراق خزانه اسلامی صورت گرفته،

 نظر به مراتب فوق و با عنایت به رویکردهای دولت محترم و شهرداری تهران در خصوص ارتقاء وضعیت زیست پذیری ممات و همین جهت تامین سرانه‌های خدماتی، بهبود کیفیت عرصه‌های عمومی و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی و بازآفرینی شهری، در چارچوب سند و برنامه ملی باز آفرینی شهری و همچنین ماده 59  برنامه ششم توسعه کشور، خواهشمند است در خصوص جبران مطالبات شهرداری تهران با هدف مساعدت در تحت دستور کار‌های ملی بازآفرینی، دستور اقدامات مقتضی را

مبذول فرمایید.

   هزینه‌کرد 800 میلیون تومانی برای تهیه اسناد پشتیبان برنامه سوم توسعه

معاون شهردار تهران از هزینه‌کرد 800 میلیون تومانی برای تهیه اسناد پشتیبان برنامه سوم توسعه شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا حجت‌الله میرزایی در تشریح ویژگی‌های برنامه‌ پنج ساله سوم شهرداری تهران گفت: در فرآیند تدوین برنامه سوم تراکم نیروی انسانی، بدهی‌های بزرگ و همچنین تعهدات بزرگ 35 هزار میلیارد تومانی شناسایی شد و وضعیت عملکردی شهرداری در نقطه شروع به کار شورای پنجم مشخص شد. بخش مهمی از برنامه سوم تحلیل عوامل وضع موجود و همچنین ترسیم مسیر وضع مطلوب بوده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در تشریح ویژگی‌های برنامه پنج ساله سوم گفت: این برنامه یک برنامه هسته‌ای است یعنی از حیث بررسی و تحلیل وضع موجود جامعیت بسیاری دارد و متمرکز بر حوزه‌های اصلی راهبردی مصوب شورای شهر تهران است.

وی افزود: شورا از اسفندماه سال گذشته مصوبه‌ای ابلاغ کرد که در آن 7 زمینه اصلی برای تدوین برنامه شامل کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش ترافیک، کاهش نابرابری‌های فضایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، صیانت از باغ‌ها و بافت‌های تاریخی، بازسازی مالیه شهری و بهبود حکمروایی شهری و هوشمندسازی در آن مد نظر قرار گرفته است.میرزایی با تاکید بر اینکه بهبود حکمروایی شهری یکی از وجه تمایزهای برنامه 5 ساله سوم توسعه است افزود: شهرداری همه رفتارها و پروژه‌های امتیازآور را باید تا پایان برنامه سوم به صورت شفاف در معرض دید شهروندان قرار دهد. پیش‌بینی‌های چند گانه‌ای برای مشارکت شهروندان در اداره امور شهر در این برنامه مد نظر قرار گرفته است.نیمی از 91 حکم پیشنهادی برنامه به اصلاح ساختار سیستم‌های شهرداری تهران اختصاص پیدا کرده به شکلی که در این برنامه برنامه‌ریزان به همان میزان که شهر برای آنها مهم است، اصلاح ساختار شهرداری نیز مورد توجه آنان قرار گرفته است.

وی در حوزه ایمنی و امنیت و آنچه که در برنامه پنج ساله سوم مد نظر قرار گرفته شده است گفت: آتش‌سوزی، زلزله، سیل، نشست‌ها و فروریزش‌ها در شهر تهران به عنوان حوادث شهری در نظر گرفته شده و 10 حکم از این برنامه به این حوزه اختصاص پیدا کرده است. قطعا تجهیز سازمان آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران شهر تهران در برنامه 5 ساله سوم پیش‌بینی شده است. در حوزه مقابله با آلودگی هوا ملزم شدن خودروهای شهرداری تهران به دریافت معاینه فنی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و موارد متعددی در برنامه پیش‌بینی شده است.

میرزایی تاکید کرد: در فعالیت اصلی برای مدیریت منابع مالی پیشنهاد داده شده است که افزایش درآمدها

در نظر گرفته شود و برای کاهش هزینه‌ها نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است. در حال حاضر تقاضا برای ساخت و ساز و صدور پروانه در شهر تهران کاهش پیدا کرده لذا شهرداری ناچار است که به سمت جایگزین کردن درآمدهای پایدار حرکت کند. همچنین از محل جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و مشارکت بخش خصوصی نیز منابع درآمدی برای شهرداری تهران در برنامه سوم پیش‌بینی شده است.

وی درباره ضمانت‌های اجرایی برنامه 5 ساله سوم گفت: آنچه در احکام قانونی و ضمانت‌های اجتماعی آمده است می‌تواند ضمانت اجرایی این برنامه باشد. شورای شهر موظف است به صورت دایم بر چگونگی عملکرد، نظارت داشته باشد و آنچه در احکام پیش‌بینی شده و در فصل 11 برنامه آمده است، شهرداری تهران موظف شده هر 6 ماه یک بار گزارش عملکرد برنامه را ارایه کند و گزارش‌های سالیانه و همچنین اصلاحات احتمالی مورد نیاز به شورای شهر تهران پیشنهاد شود. اما مهم‌ترین نظارت و بهترین آن شهروندان و رسانه‌ها به عنوان چشم بیدار مردم هستند که می‌توانند هر روز از مدیران شهری در مورد آنچه که در برنامه متعهد شده‌اند پرسش کنند.میرزایی تاکید کرد: 800 میلیون تومان هزینه‌ای است که برای اسناد پشتیبان در تدوین این برنامه صرف شده است.

 

ارسال نظر