9 پیشنهاد برای جبران کسری بودجه 97 تهران

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۶۸۶
9  پیشنهاد برای جبران کسری بودجه 97  تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران 4 مصوبه داشت که اصلاح وظایف شورای فنی شهرداری تهران و نیز تصویب اعمال تحفیف 70 درصدی طرح ترافیک برای آژانس‌ها و وانت بارها از جمله این مصوبات بود. با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد، آژانس‌ها و وانت بار به شرط ثبت در سامانه شهرداری تهران و ثبت 3 سند سفر و بار برگ مشمول تخفیف 70 درصدی شوند. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن رسیدگی و بررسی برنامه‌های پنج ساله و بودجه سالانه شهرداری در شورای شهر تهران بر اساس رویه‌ای مشخص صورت گیرد. طرح پیشنهادی علی اعطا، رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران مبنی بر الزام شهرداری به ارایه لایحه تعیین ماموریت‌ها و حدود اختیارات و مسوولیت‌های شورای معماری مناطق نیز در این جلسه تصویب شد.

به گزارش «تعادل»، در این جلسه، محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص کسری بودجه شهرداری تذکر داد و گفت: بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران، ۲۱۲۵ میلیارد تومان از بودجه مصوب امسال محقق شده است، در حالی که باید هر سه ماه بالغ بر ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان محقق شود که اگر همین روند ادامه داشته باشد در کل سال با ۳۷ درصد کسری بودجه مواجه می‌شویم. وی درخواست کرد شهرداری گزارش مبسوطی در خصوص اینکه در کدام سر فصل‌ها بودجه پیش بینی محقق نشده به شورا ارایه کند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای تحقق بودجه باشد.

  جبران کسری بودجه احتمالی

علیخانی در ادامه ۹ راه‌حل برای جبران کسری بودجه احتمالی پیشنهاد کرد و گفت: بازبینی طرح تفصیلی و جامع و برای اعطا مجوز ساخت با لحاظ همه جوانب فنی و مهندسی، ایجاد انگیزه و مشوق برای کسانی که به شهرداری بدهکارند، تلاش برای تحقق عوارض سوخت‌های فسیلی، پیگیری مطالبات شهرداری از دولت و نهادهای نظامی، جنبش کاهش هزینه‌ها در شهرداری، واگذاری پروژه‌های نیمه تمام شهرداری به شهروندان به خصوص پروژه‌های ورزشی نیمه تمام و فراهم کردن زمینه‌ای برای مشارکت، بازبینی بودجه، کاهش تصدی‌گری امور کوچک و واگذاری آنها به شهروندان و فعال کردن پروژه‌های مشارکتی جدید و تلاش برای حل اختلاف پروژه‌های مشارکتی گذشته ۹ پیشنهادی است که می‌تواند به جبران کسری بودجه کمک کند.

علیخانی در تذکری دیگر با اشاره به استنکاف سازمان فناوری و ارتباطات از واریز تکالیف درآمدی خود به حساب شهرداری گفت: این سازمان در بودجه مصوب شهرداری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان بودجه دارد. در سال گذشته این سازمان ۱۰۵ میلیارد تومان درآمد داشته و هزینه‌اش ۵۶ میلیاردتومان بوده با وجود ۴۹ میلیارد سود سازمان تکالیف خود را در این رابطه انجام نداده است.

به گزارش «تعادل»، بدهی 52 هزار میلیاردی شهرداری تهران که میراث به جا مانده از دوران مدیریت اسبق شهرداری تهران است شرایط کار را برای شورای پنجم و مدیریت شهری کنونی سخت کرده است. پیشنهادهای 9 گانه علیخانی که در جلسه شورا ارایه کرد، قبلا نیز به شکل جداگانه از زبان کارشناسان و مسوولان مطرح شده بود . بطور مثال، اولین پیشنهاد شامل بازبینی طرح تفصیلی و جامع برای اعطا مجوز ساخت موردی است که بارها کارشناسان و حتی خود اعضای شورا نسبت به آن تذکر داده‌اند. شرایط امروز تهران به گونه‌ای است که نیاز به تغییر در طرح جامع و طرح تفصیلی احساس می‌شود. بطور مثال، آسیب‌شناسی وضعیت باغات و تدوین ضوابط با رویکرد صیانت از فضای سبز شهری و نیز تغییر شرایط اعطای مجوزهای ساخت و ساز که علیخانی نیز به درستی به آن اشاره کرد، از مواردی است که در طرح تفصیلی باید مورد بازنگری قرار گیرد. حوزه معماری و شهرسازی از حوزه‌هایی است که نیاز به تغییرات و اصلاحات بسیار دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند کمیسیون ماده 100 که جهت رفع ابهام‌ها و جلوگیری از تخلفات تشکیل شد خود زمینه ساز فساد است و نیاز به اصلاحات دارد.

طرح تفصیلی براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر شکل گرفته و در آن نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و بسیاری جزییات دیگر مشخص شده است. باوجود این، به نظر می‌رسد افزایش تراکم‌های بدون ضابطه نسبت به طرح تفصیلی و تغییر کاربری باغات فضاهای سبز، کاربری‌های آموزشی در کنار عدم تحقق سایر سرانه‌های خدماتی طرح تفصیلی نشانگر عدم پایبندی کامل به این طرح است تا جایی که سال گذشته اعضای شورا طرح «الزام شهرداری به ارایه گزارش میزان تحقق طرح تفصیلی شهر تهران» را تصویب کردند.

در خصوص پیشنهاد دوم مبنی بر ایجاد انگیزه و مشوق‌ها برای کسانی که به شهرداری بدهکارند، ارایه تخفیف به بدهکاران می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. واگذاری پروژه‌های نیمه تمام شهرداری به شهروندان نیز مصداق استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی است. شهرداری تهران چه در دوره نجفی و چه در دوره مدیریت افشانی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید داشته و دارند و چنانچه شهرداری بتواند اعتماد شهروندان را برای همکاری جلب کند شاهد اتفاقات خوبی درشهر خواهیم بود. البته به نظر می‌رسد شهرداری تا زمانی که مطالبات پیمانکاران را نپردازد، در این زمینه موفقیتی کسب نخواهد کرد.«بازبینی بودجه» یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده توسط علیخانی است که قطعا باید انجام شود. هر چند بودجه سال جاری شهرداری تهران 17 هزار و 500میلیاردتومان مصوب شده است اما به دلیل بدهکاری‌های شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران، تعداد زیاد نیروهای انسانی که باید تعدیل شوند، تغییر شرایط اقتصادی کشور در چند ماه اخیر و افزایش چند برابری نرخ ارز لزوم بازنگری بودجه احساس می‌شود.9 پیشنهاد مطرح شده توسط رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر چنانچه از سوی مسوولان جدی گرفته شود و برای اجرایی کردن این پیشنهادها برنامه‌ریزی شود نتایج مثبتی در دراز مدت خواهد داشت.

  شهرداری به مفاد طرح تفصیلی پایبند باشد

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا خواستار لغو تمامی بخشنامه‌های مغایر مفاد طرح تفصیلی و پایبندی شهرداری تهران به مفاد این طرح شد.سالاری در تذکری به شهردار تهران با اشاره به بخشنامه‌های مغایر طرح تفصیلی شهر تهران که هنوز هم در مناطق ملاک عمل است، گفت: زمانی که ما تصمیمات مغایر طرح تفصیلی را احصا و شناسایی می‌کنیم و چرایی آن را می‌پرسیم، آنها در پاسخ به ما، به بخشنامه‌های مغایر با طرح تفصیلی که در دوره گذشته ابلاغ شده است، اشاره می‌کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که طرح تفصیلی ابلاغ شد با توجه به اینکه محدوده‌های طرح تفصیلی بطور کامل تدقیق نشده بود، معاونت شهرسازی و معماری یکسری بخشنامه‌هایی را به صورت ستادی ابلاغ کرد که در دوره گذشته با پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری این ۱۱۰۰ بخشنامه لغو شد اما بعد از مدتی مجدداً ساری و جاری شد.نظارت بر عملکرد شهرداری در اجرای طرح تفصیلی و احصای مواردی از تخلفات و انعکاس آن به شهرداری به صورت مستمر توسط کمیسیون شهرسازی و معماری در حال انجام است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: قریب به اتفاق این تصمیمات، مغایر با ضوابط ملاک عمل طرح تفصیلی ابلاغی سال ۹۱ است و استناد به این مصوبات، صرفا جهت توجیه تخلفات و فاقد وجاهت قانونی است.سالاری با اشاره به گذشت ۶ سال از اجرای طرح تفصیلی و پایش مکرر آن توسط شهرداری تهران این سوال را مطرح کرد که چرا اصلاح مواردی از این دست تاکنون در مراجع قانونی از جمله کمیسیون ماده ۵ پیشنهاد و به تصویب نرسیده است؟ از این رو ضرورت دارد شهرداری تهران ‌ضمن ملغی کردن اینگونه بخش نامه‌ها و صورتجلسات نسبت به اجرای صریح مفاد طرح تفصیلی شهر تهران اقدام کند و هیچ بخشنامه و صورتجلسه‌ای به جز مفاد طرح تفصیلی، ملاک عمل نباشد.

  فرصتی که از دست رفت

همچنین محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در حاشیه جلسه شورا در جمع خبرنگاران خبر داد که فرصت استفاده از ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای مترو از دست رفت.

پورسیدآقایی توضیح داد: بانک مرکزی مجوز لازم برای بخشی از این اوراق را به ما داد اما چون شهرداری نتوانست وثیقه مورد نیاز بانک‌ها را فراهم کند بنابراین بانک‌ها از انتشار آن خودداری کردند. این اوراق دیگر امکان تحققش در بودجه ۹۷ و ۹۸ نیست و در سال آینده دوباره پیگیری می‌شود.

 

 

ارسال نظر