کاهش میانگین حضور آتش‌نشانان در صحنه حوادث

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۵۵:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۶۱۲

گروه راه و شهرسازی|

 هفتم مهر به عنوان روز آتش‌نشان نامگذاری شده است، علت این نامگذاری، آتش سوزی پالایشگاه آبادان در ابتدای جنگ و دلاوری آتش‌نشانان بوده است. محمدعلی افشانی شهردار تهران به مناسبت این روز با حضور در جمع آتش‌نشانان گفت: ما در کشور حوادث زیادی داریم و به ویژه آتش سوزی‌های متعددی که برای خاموش کردن آنها نیاز به تجهیزات و امکانات بسیاری وجود دارد.با توجه به گستردگی شهر تهران و جمعیت بسیار بالای این شهر و جدا از تجهیزات جدید و مدرن نیاز به ایستگاه‌های بیشتر هم داریم که این امر به جد مورد توجه و پیگیری شهردار تهران است. به گزارش مهر، وی با اشاره به تجهیزات جدید خریداری شده برای آتش‌نشانی گفت: این تجهیزات از امروز وارد چرخه خدمات رسانی می‌شود. افشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از مردم در ساختمان‌ها و برج‌ها، بدون پایان کار ساکن می‌شوند یادآور شد: در صورتی که ساختمانی پایان کار نداشته باشد مردم نباید در آن ساکن شوند و در واقع عملی غیرقانونی صورت پذیرفته است.بنابراین شهروندان می‌توانند به مراکز ذیصلاح مراجعه و شکایت کنند.اگر ساختمانی پایان کار ندارد قطعا در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه می‌شود و توقع ما از شهروندان این است که همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند. وی درباره آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو اظهار کرد: مباحث مربوط به این ساختمان در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد و امیدواریم هرچه سریعتر پلاسکوی جدید ایجاد شود.

    میانگین حضور در صحنه، ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز در این مراسم از کاهش زمان حضور آتش‌نشانان در محل حادثه خبر داد و گفت: با افزایش ۷ ایستگاه در یک سال اخیر، میانگین حضور آتش‌نشانان در صحنه حادثه به ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه رسیده است.داوری با اشاره به رضایت حداکثری شهروندان از فعالیت آتش‌نشانان گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم رضایت ۹۸ درصدی از آتش‌نشانان در تهران دارند که این برای ما افتخار است.اولین موضوع حائز اهمیت برای ما این است که خدماتی که به مردم ارایه می‌شود با چابکی و کیفیت مناسب همراه باشد، برای رسیدن به این مهم ما توسعه ایستگاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم و در مدت یک سال ۷ ایستگاه افتتاح کردیم و تعداد ایستگاه‌ها به عدد ۱۳۱ رسیده است.قصد داریم تعداد ایستگاه‌ها را به عدد ۱۴۵ برسانیم و حتی برای این ایستگاه‌های جدید جانمایی صورت گرفته است. وی با تاکید بر اینکه باید تجهیزات نو و مدرن باشد، گفت: در حال حاضر شرایط ما به لحاظ سخت افزاری خوب است اما تا ایده آل فاصله داریم.داوری با اشاره به یکی از مصوبات شورای شهر تهران که توانست کمک بسیاری برای سازمان آتش‌نشانی باشد، گفت: بر اساس این مصوبه قرار شد دو درصد از عوارض ساخت و ساز شهر مستقیم به حساب آتش‌نشانی واریز شود. این اعتبار دست و بال ما را بسیار بیش از گذشته باز کرد. داوری با بیان اینکه معضلات بسیاری در ساختمان‌های شهر وجود دارد، اظهار داشت: سال گذشته از 25 هزار ساختمان بازدید کردیم. ساختمان‌های قدیمی شهر و حتی ساختمان‌های دولتی و بیمارستان‌ها دارای شرایط خوبی نیستند.وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ماه‌های آینده اهمیت ویژه‌ای به نظام مانیتورینگ خواهیم داد که در واقع اتصال هوشمند ساختمان‌های مهم در مرکز آتش‌نشانی است.مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به رشته مهندسی حریق اظهار داشت: این رشته با کمک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از مهر امسال شروع می‌شود و از سال آینده در سطح کارشناسی ارشد کنکور آن برگزار خواهد شد.داوری دولت‌آبادی با اشاره به اینکه فرهنگ ایمنی یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان آتش‌نشانی است، بیان کرد: مشارکت دادن مردم در مسائل ایمنی می‌تواند بسیار مفید فایده باشد. امیدواریم ایمنی به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شود. شهروندان برای انتخاب مکان زندگی فاکتورهای زیادی درنظر می‌گیرند اما از دید ما هنوز موضوعات ایمنی را مورد توجه قرار نداده‌اند.

     رونمایی از تجهیزات جدید آتش‌نشانی

در این مراسم همچنین از 6 نردبان ۶۴ متری و تجهیزات جدید آتش‌نشانی رونمایی شد. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در این‌باره گفت: این نردبان‌ها با پیگیری شهرداری تهران، بانک مرکزی و همراهی گمرک ترخیص شده و با قیمت ارز گذشته خریداری شده بود و از امروز وارد چرخه خدمت رسانی در حوزه آتش‌نشانی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر