ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۵۰:۴۴
کد خبر: ۱۳۰۵۲۵

۵۵ درصد خودروهای نو از «معاینه فنی» رد شدند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با مثبت خواندن عملکرد وزارت نفت در توزیع سوخت گازوئیل یورو۴ اظهار کرد: برای صنعت نیز الزامات متعددی ایجاد شده اما شرایط خودروهای داخلی قابل قبول نیست به‌طوری که در سال جاری از میان ۸۰ هزار خودروی نو زیر چهار سال که برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده بودند ۵۵ درصد آنها رد شدند.

به گزارش ایسنا، محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با موضوع سوخت در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نفت برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم واقع بینانه به شرایط کشور نگاه کنیم هیچ کس نمی‌تواند در این شرایط قول ۱۰۰ درصدی بدهد بنابراین می‌خواهم از عملکرد وزارت نفت در توزیع سوخت گازوئیل یورو۴ دفاع کنم چون شرایط کشور به شکلی نیست که ادعا کنیم همه مسائل به‌طور کامل با پیش بینی‌ها تطابق دارد. وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که رویکردها و جهت‌گیری‌ها درست باشد. در شرایط حاضر خوشبختانه همه دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت توزیع نفت گاز استاندارد را ضروری می‌دانند و پذیرفته که جدا از منافع سازمانی حتی در صورت تحمیل هزینه‌های بیشتر توزیع نفت گاز استاندارد را انجام دهد و منافع سلامتی مردم را در اولویت قرار دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در وزارت نفت جهت‌گیری خوبی در توزیع سوخت صورت گرفته است، گفت: مجموعا وضعیت سوخت بهتر شده و اگر وزارت نفت همین جهت‌گیری‌ها را ادامه دهد؛ در این حوزه پیشرفت‌های خوبی حاصل خواهد شد.

پورسیدآقایی با اشاره به مقایسه عملکرد وزارت نفت و وزارت صنعت تصریح کرد: در صنعت نیز استانداردهای متعددی الزام شده اما واقعا پیشرفت چندانی در صنعت حاصل نشده است. وضعیت معاینه فنی این ادعا را ثابت می‌کند. امسال معاینه فنی برتر را به صورت داوطلبانه در تهران اجرا کردیم؛ اینکه خودروهای با عمر کمتر از چهار سال به معاینه فنی مراجعه کرده و اقدام به دریافت برگه معاینه فنی برتر کنند.  وی اظهار کرد: در معاینه فنی برتر در دور ۲۵۰۰ موتور، گازهای تعیین شده توسط سازمان محیط زیست مورد اندازه‌گیری و سنجش قرار می‌گیرند. از آنجا که با دریافت برگه معاینه فنی برتر تخفیفی در طرح ترافیک شامل حال خودروها می‌شود بسیاری از خودروهای نو با عمر زیر چهار سال که نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند؛ به‌طور داوطلبانه برای دریافت برگه معاینه فنی برتر مراجعه کردند. از حدود ۸۰ هزار مراجعه خودروهای نو زیر چهار سال، نزدیک به ۵۵ درصد آنها رد شدند و موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر نشدند.

درخواست کانون انجمن صنفی ناوگان حمل ونقل از راننده‌ها

کانون انجمن‌های صنفی ناوگان حمل و نقل کشور در بیانیه‌ای خطاب به رانندگان اعلام کرد: چندی پیش با توقف در کار، ندای خود را هشدارگونه به گوش تمامی مسوولین ذی ربط کشور رساندید و واقعا آنها را به حرکت، با هدف کاهش معضلات وادار نمودید تا بدانند بایستی پاسخگو باشند و اگر تصور کنیم که هشدار شما تاثیر نداشته، قضاوتی منصفانه نکرده‌‌ایم.

در ادامه بیانیه آمده است: در آخرین پیگیری‌های مجدانه توسط نمایندگان شما در جلسه با کمیسیون عمران مجلس پیرامون تامین لاستیک، روغن، لوازم یدکی و قطعات پرمصرف، مراجع دولتی مکلف شدند در زمان تعیین شده اقدام کرده تا بزودی آثار مثبت آن را شاهد باشیم و قطعا بر این اساس، با تخصیص ارز دولتی برای ورود لاستیک سنگین در همین ماه شاهد توزیع لاستیک از برندهای خوب و نرخ مصوب در حد نسبتا وسیع خواهیم بود. اما ضرورتا بایستی نکات مهمی را مد نظر داشته باشیم.

چون نمایندگان شما و مسوولان مربوطه با علم به حجم و فشار کمرشکن هزینه‌های تامین نیازهای اساسی ناوگان همچون لاستیک و روغن و همچنین تعمیر و نگهداری وسیله و نیز تحقق مطالبات منطفی و بحق شما با هدف بهبود شرایط مستمرا و با جدیت در تلاشند، از این رو، دلیلی بر توقف در کار وجود ندارد.

اگر به‌طور منطقی و منصفانه بر آثار مثبت و در مقابل زیان‌های توقف کار تفکر کنیم، بی‌تردید ضررهای ناشی از توقف بیش از آن است که تصور می‌کنیم. وقتی با توقف حمل و نقل جاده‌ای ورود مواد اولیه و همچنین خروج محصولات کارخانه‌ها دچار مشکل شود آسیب‌ها شامل چه کسانی می‌شود؟ زجر جانسوز بیکار شدن برای چه کسی قابل تحمل است؟

کانون صنفی انجمن حمل و نقل آورده است: با توجه به شرایط داخلی و خصوصا خارجی کشور عزیزمان و پیامدهای بسیار بد تحریم‌های جهانی که واقعا با بهانه‌های واهی و ظالمانه بر ملت تحمیل کرده‌اند وظیفه ما توقف در کار نیست.

البته و صد البته که از نظر اقتصادی فعالیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای درگیر چالش‌های بزرگی است اما به خاطر داشته باشیم که اکثریت مردم زندگی خود را به سختی می‌گذرانند و شما رانندگان نیز عموما در همین وضعیت و حتی شرایط بدتری هستید اما باید همه ما در کار خود صبورانه و علامانه رفتار کنیم و امید است با برنامه‌ریزی و ساماندهی شرایط دیگر امور همواره با اکثریت مردم، این دوره بحران را پشت سرگذاریم.

 

ارسال نظر