رونمایی از برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۳۰۳۵۷
رونمایی از برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری|

ابتدا قرار بود برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران تا پایان تیر ماه سال جاری به شورا ارایه شود اما به دلیل تغییر شهردار این زمان‌بندی بهم خورد و انتهای شهریور برای ارایه برنامه سوم ماه تعیین شد. روز گذشته شهرداری به وعده خود عمل کرد و محمد علی افشانی با حضور در صحن علنی شورای شهر، برنامه پنج ساله سوم شهرداری را تقدیم هیات رییسه شورا کرد. لایحه برنامه سوم در 11 فصل و 91 ماده تنظیم شده و از سال آینده لازم الاجراست.

به گزارش تعادل، افشانی در این جلسه به بیان سرفصل‌های برنامه سوم پرداخت و توضیحاتی درباره آن ارایه کرد. به گفته افشانی برنامه سوم با محوریت موارد مهمی همچون زیست‌پذیری، شفافیت، مشارکت‌پذیری، توسعه عدالت و کاهش نابرابری تعبیه شده است.

  هوشمندسازی سامانه‌های شهرداری

افشانی با اشاره به بحث فساد در شهرداری با بیان اینکه فساد از معضلات هر کشوری است و مانع توسعه می‌شود، هوشمندسازی سامانه‌های شهرداری را یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد شفافیت و مقابله با فساد دانست که در تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری توجه ویژه‌ای به آن شده است. وی هوشمندسازی سامانه شهرداری را اولین و مهم‌ترین نیاز شهرداری تهران بر شمرد که بدون آن شفافیتی ایجاد نمی‌شود.

افشانی در این‌باره تصریح کرد: هوشمندسازی صدور پروانه یکی از مواردی است که به آن تاکید دارم و باید در تمام خیابان‌های شهر صدور پروانه ساماندهی شود.حتی در زمینه آبیاری گیاهان و درختان هم باید هوشمندسازی را پیاده کنیم. همچنین سیستم روشنایی باید کاملا هوشمند باشد.مدیریت پسماند به شکل هوشمند نیز از دیگر مواردی است که در برنامه سوم مورد توجه قرار گرفته است. به گفته شهردار بخش خصوصی نیز به مدیریت پسماند توجه نشان می‌دهد چرا که پسماند به‌تدریج به بحثی اقتصادی تبدیل می‌شود.

شهردار تهران، فرآیند بهبود و کنترل ترافیک را از دیگر سرفصل‌های برنامه سوم برشمرد و گفت: تمامی پارک‌های حاشیه‌ای باید قابل کنترل باشند و مردم قبل از حرکت بتوانند جای پارک رزرو کنند با این شیوه از حجم ترافیک کاسته خواهد شد و زمان برای مردم معنادار خواهد شد.

به گفته محمدعلی افشانی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بازطراحی شبکه بی‌آرتی، برقی کردن وسایل نقلیه، توسعه وضعیت عبور و مرور دوچرخه و پیاده، حفظ و جلوگیری از تخریب باغات و توسعه فضای سبز تهران از دیگر موارد مورد توجه در برنامه سوم پنجساله شهرداری تهران است.

  کوه خواری و درختکاری 1250 هکتاری

افشانی با بیان اینکه توسعه فضای سبز و تکمیل کمربند فضای شهر تهران از دیگر مواردی است که در برنامه گنجانده شده، تصریح کرد: ظرف سه ماه گذشته ابتدا تا انتهای شمال تهران به منظور پیشگیری از کوه‌خواری برای درختکاری به وسعت یک هزار و 250 هکتار آماده شده است. آب مورد نیاز برای درختکاری تامین و برای احداث مخازن لازم مناقصه آن نیز برگزار شده است. به ‌این‌ ترتیب کسی نمی‌تواند کوه را در جهت منافع شخصی تصاحب کند. شاید مهم‌ترین کاری که در این دوره انجام خواهد شد و نقش مهمی در رفاه و آسایش مردم دارد همین موضوع باشد.

شهردار تهران با اشاره به تصویب درآمد پایدار شهرداری در دولت گفت: براساس این مصوبه که امیدواریم در مجلس هم تصویب شود سهم شهرداری از درآمد پایدار از یک سوم به 50 درصد از محل ارزش افزوده افزایش یافته است. دولت حاضر شد از بخشی از درآمد خود بگذرد که این موضوع قابل تقدیر است.

  جمع‌آوری متکدیان پایتخت

به گفته افشانی، متکدیان و معتادان باید ازسطح شهر جمع‌آوری شوند. وی ‌اظهار کرد: درحوزه تکدی‌گری اگر انسانی قربانی می‌شود نباید تحقیر شود، بی تردید باید این افراد جمع‌آوری شوند که من قول تحقق این کار را تا شهریور ماه سال آینده داده‌ام، اما این کار زودتر عملیاتی خواهد شد. البته سازمان بهزیستی نیز باید وظایف خود را انجام دهد.

افشانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران شناسایی نیازهای هر محله و اعمال سیاست‌های تبعیض مثبت برای رفع نیازهای محلات مد نظر قرار گرفته‌اند، افزود: تمام محلاتی که فاقد پارک هستند، تا سال آینده یک پارک در آنها احداث خواهد شد.

  ترخیص 4 نردبان 64 متری آتش‌نشانی

شهردار تهران یکی دیگر از سرفصل‌های برنامه سوم را ایمنی دانست و با اشاره به خرید چند ماشین آتش‌نشانی گفت: چندی پیش چهار نردبان 64 متری از گمرک ترخیص شد. برای این کار نامه‌نگاری‌های بسیاری صورت گرفت که خوشبختانه این امر محقق شد تا ما بتوانیم در روز هفتم مهر ماه یعنی روز «آتش‌نشانی » از این نردبان‌ها رونمایی می‌کنیم.

افشانی از خارج کردن پادگان‌های نظامی از شهر تهران که در سال‌های گذشته صورت گرفت، ‌انتقاد کرد و گفت: می‌توان از فضای باز موجود در این پادگان‌ها در هنگام بروز حوادث استفاده کرد. شهر تهران بدون اورژانس هوایی امکان مدیریت بحران را ندارد و یکی از محل‌هایی که می‌توان برای این کار استفاده کرد، همین پادگان‌ها است. ما حاضر هستیم با همکاری وزارت راه کلیه پادگان‌های موجود در شهر را برای بهره‌گیری مردم خریداری کنیم و آنها را به حاشیه شهر منتقل کنیم. بی تردید این فضای باز نیاز شهر تهران است.به گفته وی تدوین طرح آمادگی برای حوادث طبیعی (سیل، زلزله) نیز در این برنامه پیش‌بینی شده و باید محلات برای بروز این حوادث آمادگی لازم را کسب کنند.

 

 

ارسال نظر