سرویس مدرسه با تغذیه و پرستار!

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۲۷

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران دو مصوبه داشت. یک فوریت لایحه افزایش انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی و نیز لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 97 -98 دو موضوعی بود که روز گذشته در دستور کار شورا قرار گرفت و به تصویب رسید.البته بررسی نرخ سرویس مدارس زمان زیادی از وقت شورا را به خود اختصاص داد و با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.بعد از اینکه کلیات این لایحه به تصویب رسید بخشی از جزئیات آن نیز مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

به گزارش تعادل، محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی دقیق این لایحه گفت: با تصویب این لایحه تبیین می‌شود ۷۵ درصد وجوه دریافتی از والدین بابت خدمت سرویس مدارس سهم رانندگان باشد.همچنین باید آیین نامه انضباطی مربوطه ظرف مدت ۲ ماه تهیه و به تصویب برسد.

   حذف خدمات رایگان از سرویس توان‌یابان

یکی از موضوعات لایحه پیشنهادی، دریافت هزینه۵۰ درصدی حمل و نقل توان یابان بود. کمیسیون عمران با این موضوع مخالف بود و علیخانی اظهار داشت که پیشنهاد شورا ارایه خدمات رایگان به این قشر همچون گذشته است.احمد مسجد جامعی نیز معتقد بود که موضوع ارایه خدمات رایگان به سرویس مدارس توان یابان از دست آوردهای سال اول شورای چهارم شهر تهران است. او در مخالفت با این قسمت از لایحه شهرداری عنوان کرد: توان یابان افراد باهوشی هستند و بیشترین هزینه آنها مربوط به حمل و نقل شان است.علیرضا قنادان، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی نیز توضیحاتی درباره این لایحه ارایه کرد و گفت: بر اساس مصوبه وزارت کشور کارگروه ماده 18، متشکل از نماینده آموزش و پروش، نماینده انجمن اولیا و مربیان و نماینده شهرداری در فرمانداری برای بررسی موضوعات مرتبط با سرویس مدارس تشکیل شد.این کارگروه نرخ سرویس مدارس را تصویب کرده و برای تایید به فرمانداری فرستاد که این تایید انجام گرفت.پیشنهاد این کارگروه اختصاص ۷۵ درصد از دریافتی والدین برای موضوع خدمات سرویس مدارس به رانندگان بود که ما نیز همین رقم را برای تصویب در شورا پیشنهاد کردیم.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به صحبت‌های قنادان با کنایه گفت: خودتان لایحه دادید، تایید آن را هم از فرمانداری گرفته‌اید پس خودتان هم اجرایش کنید چرا آن را به شورا آورده‌اید.

در ادامه اعضای شورا بحث‌های مختلفی درباره جزییات این لایحه مطرح کردند .زهرا نژادبهرام خواستار توضیح در خصوص مرجع تایید کنندگان سلامت اخلاقی و علل افزایش نرخ‌ها شد.زهرا صدر اعظم نوری نیز خواستار توضیح در خصوص دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی و کارکرد آنها شد. مسجد جامعی نیز اظهار داشت که خوب است که شورای شهر نرخ گذاری‌ها را انجام دهد و تعیین میزان درصد رانندگان را بر عهده کارگروه‌های دیگر بگذارد.وی همچنین به پیچیده کردن ساختارهای اداری انتقاد کرد و گفت: هرچه کار ساده‌تر باشد بهتر است و از این روی ضرورت ایجاد این دفاتر چیست.مسجد جامعی در خصوص آیین نامه انضباطی به مصوبه دولت در این خصوص اشاره کرد و خواستار توضیح در خصوص علل واریز درآمد حاصل از ارایه ان خدمات به حساب متمرکز شهرداری شد.محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم در خصوص این لایحه گفت: لایحه ارایه شده بخشی از لایحه ۱۷ بندی سال‌های گذشته است که باید مشخص شود که آیا بندهایی که در این لایحه آورده نشده به قوت خود باقی است  یا کل لایحه تغییر می‌کند.

   حاشیه‌های بند سه و چهار تبصره 2

بند سه و چهار تبصره دوم این لایحه وقت زیادی از شورا گرفت و حاشیه‌هایی نیز به دنبال داشت.در تبصره دوم لایحه دو موضوع عنوان شده بود: استفاده از مراقب در سرویس مدارس خصوصا در اتوبوس و مینی بوس و ارایه خدمات رفاهی، حمایتی و درمانی به دانش‌آموزان سرویس مدارس که اکثر اعضا با آن مخالف بودند. قنادان در توضیح این بند گفت: منظور از این بند ارایه خدماتی نظیر تغذیه و حضور پرستار در برخی خودروهای مدارس است.محسن هاشمی اما در واکنش به این بند به شوخی عنوان کرد: در حال حاضر هیات‌ها هم جایی تحت عنوان VIP دارند! شاید هم منظورشان از خدمات ویژه آن است که دو نفر به سرویس اضافه شده و برای بچه‌ها شعر بخوانند.

واقعیت این است که گنجاندن چنین‌بندی در لایحه نرخ‌گذاری سرویس مدارس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. اکنون فاصله مدارس تا منزل دانش‌آموزان آنقدر زیاد نیست که نیاز به تغذیه داشته باشند و اصولا حضور پرستار در یک مسیر نیم ساعته غیر واقعی و غیر ضروری است. این موضوع نشان‌دهنده این است که کارشناسان معاونت حمل و نقل اشراف زیادی به این موضوع نداشته و با این پیشنهاد که بخشی از لایحه بود، وقت زیادی از شورا گرفته شد. اعضای شورای شهر نیز به جای اینکه با توجه به گنگ بودن این بند پیشنهاد حذف آن را بدهند، دقایق طولانی به بحث و تبادل نظر در این‌باره پرداختند. بحث‌هایی که به نتیجه نرسید و قرار است در جلسه هفته آینده دوباره مورد بررسی قرار گیرد بحث‌هایی که در این خصوص انجام شد چندان حرفه‌ای نبود .برای مثال مسجد جامعی عنوان کرد: اینکه میان دانش‌آموزان مدارس مختلف تفاوت وجود داشته و ماشین ویژه برای آنها بیاید که دارای پرستار یا تغذیه باشد، درست نیست. موضوع این است این بند آنقدر غیر قابل دفاع است که نیازی برای ورود به جزییات آن وجود ندارد.

ناهید خداکرمی هم پیشنهاد داد که در مقاطع دبستان رانندگان مدارس پسرانه و دخترانه همه خانم باشند چراکه ممکن است رانندگان مرد برای کودکان مشکل ایجاد کرده و کودکان دبستانی در صورت سوءاستفاده سکوت می‌کنند.قنادان این پیشنهاد را غیر ممکن دانست و توضیح داد: امسال بیش از چهار هزار زن به عنوان راننده سرویس مدارس مجوز گرفته‌اند، اما به اندازه کافی راننده زن وجود ندارد.زهرا صدراعظم نوری در خصوص دریافت وجه بابت خدمات اضافه در سرویس مدارس تاکید کرد: امروز به عناوین مختلف در مدارس از اولیا پول دریافت می‌شود از این روی اگر قرار است که موضوعی در این خصوص به تصویب برسد باید توجه داشت که از کلی گویی پرهیز شده و عنوان خدمت به صورت دقیق آورده شود. اینکه گفته شده خدمات حمایتی، باید دقیقا معلوم شود منظور چه نوع خدماتی است نباید زمینه‌ای فراهم کنیم تا مدارس بهانه برای پول گرفتن از دانش‌آموزان داشته باشند.وی همچنین خواستار حذف بند مرتبط با به کارگیری مراقب در سرویس مدارس شد.به گزارش تعادل، افشین حبیب‌زاده نیز درباره بند مربوط به استفاده از مراقب در سرویس مدارس در داخل ون‌ها و مینی‌بوس‌ها گفت: از زمان اجباری شدن این مساله؛ تعداد ون و مینی‌بوس‌ها کاهش یافته است چرا که مراقب هزینه را بالا برده و به صرفه نیست. در نتیجه پیمانکاران تلاش می‌کنند بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند.اعضای شورای شهر بیش از 10 پیشنهاد در این خصوص به رییس شورا ارایه کردند و به دلیل تعدد پیشنهادها ادامه بررسی این لایحه به جلسه روز سه شنبه موکول شد.

   انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی

همچنین در این جلسه یک فوریت طرح «الزام شهرداری به ارایه لایحه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقا سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران» در دستور قرار گرفت.حجت نظری رییس کمیته ورزش شورا در توضیح این طرح گفت: این طرح حدود ۴ ماه است که در نوبت ورود به صحن است و متاسفم که دیر به صحن آمد و ما انتظار داشتیم هیات رییسه در مورد طرح‌ها تبعیض قایل نشوند. این طرح در هفته جوان به هیات رییسه ارسال شده بود.

نظری گفت: در این طرح ما نگفتیم تمام پست‌های مدیریتی در اختیار جوانان قرار گیرد بلکه ذکر شده تا ۵۰ درصد و این مهم در سه بازه زمانی در نظر گرفته شده؛ زیر ۳۰ سال، ۳۰ تا ۳۵ سال، ۳۵ تا ۴۰ سال.از این ۵۰ درصد ۲۵ درصد نیز به بانوان اختصاص می‌یابد تقریبا مشابه آنچه در لیست امید شورای شهر اتفاق افتاد.

در ادامه این جلسه، مجید فراهانی، به عنوان موافق طرح با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان به لزوم جایگزینی این افراد با جوانان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح است، اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اما شهرداری‌ها ذیل این قانون تعریف شده‌اند و بدین ترتیب فهرستی از بازنشستگان توسط شهردار محترم به اعضای شورا ارسال شده است.رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: بدین ترتیب حدود ۱۷۰۰ نفر در کل کشور و مشخصا حدود ۲۰۰ نفر در ۴۳ شرکت و سازمان شهرداری و ۲۲ منطقه و معاونت مشمول این قانون می‌شوند و شهردار محترم درصدد جایگزینی است و در یک مقطع دو ماهه فرصت داریم که این ۲۰۰ نفر را جایگزین کنیم.اهمیت و ضرورت این فوریت در این است که باید الزام داشته باشیم تا حداقل ۵۰ درصد این ۲۰۰ نفر از میان جوان باشند.در نهایت یک فوریت این طرح با موافقت اعضا به تصویب رسید.

 

ارسال نظر