الویری: تهاجم وسیعی علیه خانواده شورایی کشور شکل گرفته است

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۳۹
الویری: تهاجم وسیعی علیه خانواده شورایی کشور شکل گرفته است

مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه این روزها تهاجم وسیعی با انگیزه‌های مختلفی به خانواده شوراییان کشور در جریان است، گفت: تهاجم علیه خانواده شورایی کشور با انگیزه‌های مختلف و با هدف تضعیف جایگاه شوراها انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی الویری در نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: این روزها تهاجم وسیعی با انگیزه‌های مختلفی به خانواده شوراییان کشور در جریان است که نمونه آن را می‌توان در موضوع بریده شدن گوش یک کارگر دید. موضوعی که هیچ ریشه‌ای نداشت اما براساس یک موضوع دروغ موج گسترده‌ای از تبلیغات علیه شوراها به راه افتاد که متاسفانه رسانه‌های مختلف و همچنین صداوسیما این موضوع را پوشش دادند.

وی افزود: درمورد انحلال شوراها نیز خبرهایی می‌رسد که وقتی آنها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که با واقعیت فاصله بسیاری دارد. سخنگوی وزارت کشور اعلام می‌کند که هشت شورا منحل شده است و ۲۸۳ نفر سلب عضویت شده‌اند اما اعلام نمی‌کنند که این آمار برای 5 سال گذشته است.

وی ادامه داد: اتفاقاتی همانند جریان شورای شهر بابل باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد و قطعا ما از هیچ خطایی نمی‌گذریم اما گذاشتن دام و طعمه در جوامع غیراخلاقی رواج دارد و انتظار می‌رود در جامعه اخلاقی جمهوری اسلامی ایران چنین شیوه‌ای مشاهده و تبلیغ نشود.

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به جمعیت ۱۲۰ هزار نفری شورایی کشور افزود: اگر در این خانواده بزرگ تعداد انگشت شماری دستگیر شده‌اند، اما تبلیغات و بزرگنمایی گسترده‌ای انجام شد این یعنی تضعیف شوراها مدنظر است. این در شرایطی است که امروز پیش از هر زمان دیگری در مقابل توطئه خارجی نیازمند وحدت هستیم و خانواده شورایی کشور بیشترین کمک را در این حوزه می‌تواند انجام دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره موضوع رد مصوبات شورا توسط دیوان عدالت اداری افزود: بعضا وضع مصوبات توسط دیوان عدالت اداری مجوز وارد شدن خسارت به درآمدهای شهرداری‌ها بود، از این رو، با اعضای دیوان عدالت اداری جلسات متوالی برگزار شد و در چندین مساله مهم به تصمیمات بسیار خوبی رسیدیم و توانستیم جلوی ابطال برخی مصوبات را بگیریم. از جمله اخذ عوارض از ساختمان‌های نیمه کاره و رها شده و همچنین تابلوهای معرق تجاری که از ابطال مصوبه آنها جلوگیری کردیم که این مهم، با همفکری و موضع مناسب دیوان عدالت اداری محقق شد و درنهایت از کاهش هزاران میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری‌ها جلوگیری شد.

الویری تاکید کرد: درمورد مدیریت یکپارچه شهری جلسات مختلفی با کمیسیون شوراهای مجلس داشتیم و روز گذشته نیز کمیته‌ای در همین زمینه تشکیل شد که امیدواریم با این تلاش‌ها تا پیش از پایان سال جاری درمورد لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها که به دولت ارسال شده و همچنین مدیریت یکپارچه شهری به نتایج مناسبی برسیم.

همچنین قرار بود در جلسه شورای عالی استان‌ها رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز حضور داشته باشد که به دلیل کسالت موفق به حضور در جلسه نشد .به همین دلیل یکی از نمایندگان درخواست داد بررسی مشکلات سازمان میراث فرهنگی از دستور خارج شود که با رای منفی نمایندگان مواجه شد.

۷۰۰ اثر تاریخی تهران از بین رفته است

در این نشست احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیزض با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی تهران را شناسایی و ثبت نکرده‌ایم و بیش از ۷۰۰ اثر در تهران از بین رفته است، گفت: صنعت گردشگری واقعا در کشور مغفول مانده است.کشور ما حوزه تمدنی دارد و مثلا چشمه علی ۷ هزار سال سابقه دارد و در کشورهای اطرافمان هیچ کدام تمدن ندارند.ویژگی تمدن ایران گفت‌وگو بوده است و الواح تخت جمشید به زبان‌های مختلف است و نشان می‌دهد همزمان در یک مرکز که کار حکومتی، عمرانی و زیست محیطی انجام می‌شود حوزه‌های مختلف در کنار هم حضور داشتند و حوزه تمدنی را تعریف می‌کردند.

وی گفت: برای مثال معماری مساجد تفاوت‌هایی دارد و آنچه ایران را ایران کرده، وحدت در عین کثرت است.از مسوولان میراث فرهنگی انتظار داریم این تنوع را حفظ کنند و بازتاب دهند، چرا که اگر این آثار از بین برود به فرهنگ، ادبیات و طبیعت ایران آسیب وارد می‌شود.بدون تعارف باید بگوییم که چشمه علی و زاینده رود خشک شد و کارون و دریاچه ارومیه و قم در معرض آسیب جدی است و ما زمانی در تهران به جای پونک و ونک به عنوان منابع گیاه ون و جایی به عنوان نارمک، باغ‌های انار داشتیم و هر جای تهران و ایران برای خود هویت داشت و اینها از بین می‌رود.بسیاری از آثار میراث فرهنگی که در ۵۰ سال اخیر ثبت شده از بین رفته است و خیلی از میراث معماری و هویت تاریخی ما دارد از بین می‌رود.اگر ما کمی بی‌توجهی می‌کردیم کاخ گلستان از ثبت جهانی خارج شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیاری از آثار تاریخی تهران را شناسایی نکرده‌ایم و به همین منظور سندی را در شورای شهر تهران تصویب کردیم که این موضوع سامان پیدا کند.با از بین رفتن بسیاری از آثار تهران مواجهیم و علت آن خلاهای قانونی است و خیلی جاها ثبت نشده و جاهایی هم که ثبت شده است از ثبت خارج می‌شود.برای اولین‌بار در شورای اول تهران خیابان ولیعصر را به ثبت رساندیم اما چرا اکنون مسوولان از مترو به سبب خشک شدن بسیاری از درختان شکایت نمی‌کنند؟ چرا به خاطر از بین رفتن بسیاری درختان خیابان ولیعصر کسی شکایت نمی‌کند؟ ما در محله کن خیابانی داریم که درخت‌های چنارش دوقلو است و پیشنهاد دادیم به جای قطع درختان مغازه‌ها را خراب کنند.

 

 

ارسال نظر