قانون گریزی ترافیکی افزایش یافته است

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۵۶

گروه راه و شهرسازی     

جلسه استقبال از مهر دیروز با حضور مسوولان شهری و پلیس برگزار شد. در این جلسه از تمهیدات مقابله با آفزایش آلودگی هوا و ترافیک که در نیمه دوم سال به واسطه تردد 1.5 میلیون دانش‌آموز در کنار عواملی همچون وارونگی هوا شدت می‌گیرد، ‌رونمایی شد؛ از حذف اتوبوس‌های دودزا و پیشنهاد کاهش سرعت کامیون‌ها در بزرگراه‌ها تا تغییر ساعت کار ادارات و آماده باش پلیس برای مواجهه با شرایط ترافیکی جدید در اول مهرماه.

سردار رحیمی، رییس پلیس پایتخت در حاشیه جلسه ستاد استقبال از مهر اعلام کرد: پلیس پایتخت حداقل تا 15 مهرماه در همه بخش‌ها آماده‌باش است تا شاهد برگزاری نظم و آرامش در شهر باشیم.

به گزارش ایسنا، سردار رحیمی اظهار کرد: در آستانه مهرماه قرار داریم و 1.5 میلیون دانش‌آموز، دانشجو و... به چرخه ترافیکی تهران وارد می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که حدود 30 تا 40 درصد به ترافیک شهر اضافه  شود. رحیمی با بیان اینکه شناور شدن ساعات کاری ادارات در 15 روز اول مهرماه می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد، در مورد چرایی افزایش تعداد کشته‌های تصادفات در سال گذشته پایتخت گفت: اتفاقات و سوانح، ناشی از عدم رعایت قوانین است و متاسفانه در این بخش هم عابران و هم راکبان موتورسیکلت، بیش از 70 درصد کشته‌های تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه مابقی رانندگان نیز در رعایت مقررات بی‌انضباطی می‌کنند، گفت: البته فرهنگ‌سازی هم دچار نوساناتی است و باید بطور جدی از توان معاونت حمل و نقل و پلیس در مورد فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان استفاده کنیم. وی گفت: باید در کنار برخورد قاطع و قانونی با متخلفان، اجرای طرح‌های فرهنگ‌سازی را نیز توأمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید نقاط حادثه‌ساز توسط شهرداری منطقه و پلیس شناسایی و حذف شود گفت: می‌توانیم کروکی تصادف را برای اصلاح معابر در اختیار شهرداری قرار دهیم. البته باید راهکارهای آن توسط رییس پلیس راهور اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه بخشی از پیاده‌روها توسط موتورها تصاحب شده‌اند گفت: روزانه چند صد خارجی در شهر تردد می‌کنند و انضباط ترافیکی ما مورد قضاوت آنها است. وی با بیان اینکه ۷۰ درصد کشته‌های تصادفات را عابرین پیاده و راکبان موتورسیکلت تشکیل می‌دهند، گفت: متأسفانه قانون‌گریزی افزایش یافته است و وضع خوبی در حوزه قانون‌مداری ترافیک نداریم و متأسفانه قانون‌گریزی زیاد شده است.

  برخورد با اتوبوس‌های دودزا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پلیس درخواست کرد که با اتوبوس‌های دودزا و آلاینده برخورد کند. به گزارش ایسنا، محسن پورسید آقایی در حاشیه جلسه ستاد استقبال از مهر که با حضور رییس پلیس تهران برگزار شد، با بیان اینکه در این جلسه هماهنگی‌های نهایی با پلیس در مورد بازگشایی مدارس انجام داده‌ایم، گفت: در این جلسه مقرر شد که سیستم‌های نظارتی و ایمنی بر سرویس مدارس و همچنین برخورد با تخلفات در دستورکار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شناور کردن ساعات کاری ادارات تنها در دو هفته اول مهر ماه انجام می‌گیرد، اما یکی از راهکارهای خوب برای کاهش ترافیک در نیمه دوم سال است، گفت: اگر دولت مصوبه شورای ترافیک مبنی بر آغاز به کار ادارات در ساعت ۷ صبح و شناور شدن ساعت تا 30: 8 را بپذیرد، قطعا کاهش ترافیک را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: قطعا این طرح کمک می‌کند که ترافیک کاهش یابد و اگر نتایج آن موثر بود می‌تواند به عنوان یک طرح در نیمه دوم سال از سوی دولت تصویب شود. به گزارش ایسنا، همچنین وی در مورد برنامه کاهش آلودگی هوا در پایتخت گفت: بر اساس ابلاغیه بنده از اول مهرماه تردد اتوبوس و مینی‌بوس‌های دودزا شهرداری ممنوع است و از پلیس می‌خواهم که با این اتوبوس‌های دودزا فارغ از اینکه متعلق به شهرداری است برخورد کرده و آنها را متوقف کند و از مردم نیز می‌خواهم که هرکجا تردد اتوبوس‌های دودزا را مشاهده کردند به سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای آبان ماه نیز طرح کاهش اجرایی می‌شود و همه خودروها ملزم به داشتن معاینه فنی هستند گفت: همچنین تعداد دوربین‌های سطح شهر افزایش یافته است و قطعا در رابطه با خودروهای دودزا نظارت ویژه‌ای خواهیم داشت.

  پیشنهاد کاهش سرعت کامیون‌ها در بزرگراه‌ها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهادی را مبنی بر کاهش ۲۰ کیلومتری سرعت کامیون‌ها نسبت به سایر خودروها در بزرگراه‌های تهران به پلیس راهور داد.

به گزارش تسنیم، محسن پورسیدآقایی اظهار کرد: ترافیک یکی از مسائل جدی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود و در این زمینه باید شاهد تعامل شهرداری و پلیس باشیم که خوشبختانه این تعامل و همکاری هم‌اکنون وجود دارد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه باید به سمت آموزش و فرهنگسازی در راستای کاهش ترافیک در سطح شهر تهران گام‌برداریم گفت: تخلف در موضوع راهنمایی و رانندگی هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی اشکال دارد. وی با بیان اینکه تهران تبلور مدیریت کشور است گفت: تهران الگوی مدیریت کشور است و نشان داده که چنانچه کاری در تهران انجام شود در سایر شهرهای کشور نیز الگوبرداری می‌شود و این در حالی است که ما در تهران روزانه شاهد حضور مهمانان خارجی هستیم و در واقع مساله کاهش ترافیک، مساله‌ای است که باید به آن توجه شود و حل ترافیک در تهران نمادی از تهران و مدیریت جمهوری اسلامی ایران است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: آنچه همیشه مورد انتقاد و رنج شهروندان تهرانی بوده رفتار برخی از رانندگان خطرساز بوده است و این در حالی است که پلیس راهور و شهرداری تهران با تعامل و همکاری خود تلاش کرده است تا مشکلات ترافیکی را در سطح شهر تهران کاهش دهند.

ما امیدواریم با تلاش مضاعف دو مجموعه پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وضعیت شهر مطلوب‌تر از گذشته شود و قطعا زمانی که رفتارهای ترافیک در تهران تغییر کند ما این موضوع را از سایر شهرهای کشور نیز شاهد خواهیم بود.

وی افزود: تعامل پلیس و شهرداری تهران یک پیام ملی و جهانی را در حوزه ترافیک و کاهش آن دارد و حرف‌های ما با پلیس مشترک است و شما حتی می‌توانید صحبت‌های نقل شده از سردار مهماندار در این جلسه را با اجازه وی به نقل از بنده منتشر کنید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: یکی از دغدغه‌های ما در تهران حل مشکلات شهروندان است نه خودروهای آنها و نگاه ما، نگاه زندگی مناسب در شهر است و به عبارتی ما خیلی بر این موضوع اعتقاد نداریم که باید برای راه‌حل ترافیک به دنبال توسعه تونل‌ها و بزرگراه‌ها در شهر باشیم چرا که این نگاه، نگاه خودرومحور است نه نگاه انسان‌محور. به عنوان مثال می‌توان به احداث پل صدر اشاره کرد که در آن زمان مسوولان وقت فکر می‌کردند که ترافیک بزرگراه صدر با احداث پل صدر برطرف می‌شود اما این نگاه، نگاه درستی نبود و ما شاهد بودیم که ترافیک صدر چند برابر از قبل شد و خودروهایی را که در مسیر دیگری حرکت می‌کردند به پل صدر اضافه شدند.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه ما به دنبال کاهش عرض خیابان‌ها و افزایش عرض پیاده‌روها هستیم گفت: متاسفانه نگاهی که در مدیریت گذشته درخصوص خیابان‌ها و معابر بوده است درست نبوده و ما شاهد هستیم که عرض خیابان‌ها نسبت به معابر بسیار بیشتر است و در واقع تهران برای تردد خودروها فراهم شده نه انسان‌ها.  وی افزود: مساله‌ ایمنی یکی دیگر از مسائلی است که مورد توجه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار دارد و در واقع ما در این حوزه نیز بر اساس برنامه‌ریزی عمل می‌کنیم. به عنوان مثال در همه جای سطح شهر نیاز به احداث پل عابر پیاده نیست و در واقع ما باید در جاهایی نسبت به احداث پل عابر پیاده اقدام کنیم که معابر عریض و طویل باشد از جمله بزرگراه آزادگان، بزرگراه فتح و ...

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین درخصوص واگذاری چرثقیل‌های بزرگ به پلیس راهور گفت: در این بخش ما 4 دستگاه جرثقیل بزرگ تهیه کرده‌ایم که دو دستگاه به جرثقیل سنگین و 2 دستگاه دیگر نیز در حال آماده‌سازی است که این 4 دستگاه جرثقیل را در اختیار پلیس راهور قرار می‌دهیم. ضمن اینکه سال آینده نیز جرثقیل‌های جدیدی خریداری خواهد شد.

پورسیدآقایی همچنین به تعامل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و روسای پلیس راهور در مناطق تهران اشاره کرد و گفت: تاکیدی بر حضور شهردار شب تهران در حوادث و تصادفات تهران شده است که در این زمینه نیز تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است.

وی ضمن یادآوری خاطره‌ای از توقف خودرو همسرش و انتقال آن به یکی از پارکینگ‌های تهران ادامه داد: تمهیداتی نیز برای پارک خودروهای توقف شده توسط پلیس راهور تهران پیش‌بینی شده است که در این زمینه نیز از معاونت‌های حمل و نقل ترافیک در مناطق خواسته‌ایم تا تعداد پارکینگ را در این زمینه به این موضوع اختصاص دهند. یکی دیگر از مشکلات حوزه ترافیکی توقف اتوبوس‌ها و دردسرهای این حوزه است که در این زمینه نیز تاکید کرده‌ایم که اتوبوس‌ها در محل‌های خلوت پارک کنند و در این زمینه نیز از شرکت اتوبوسرانی خواسته‌ایم بر این موضوع نظارت دقیق و کامل داشته باشد.

 

 

ارسال نظر