تکذیب واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۱:۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۲۹۳۷۷

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: واگذاری بندر شهید بهشتی چابهار مدتی است مورد مناقشه قرار گرفته است، برخی تصور می‌کنند‌ که سازمان بنادر و دریانوردی، این بندر را به هندی‌ها واگذار کرده است‌ اما چنین اقدامی در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد زیرا حاکمیت‌ امکان واگذاری فعالیت‌های خود را ندارد و فقط موضوع اپراتوری در بنادر دنبال می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن‌زاده بیان کرد: در همه فعالیت‌های مربوط به هر بندر، یک قسمت‌ اعمال حاکمیت و جایگاه دولت است و قسمتی دیگر مربوط به عملیات و راهبری است، با این تعریف، این مطلب که بندر چابهار به هندی‌ها واگذار شده است به جهت نقش اعمال حاکمیت و جایگاه دولت، درست نیست.

او ادامه داد: هرگز نمی‌توان چنین واگذاری را حتی تصور کرد زیرا حاکمیت و مالکیت بنادر، قابل واگذاری نیست یعنی اینکه بگوییم یک بندر در ایران داریم که صفر تا صد آن دست یک کشور دیگر است، در ایران و سایر کشورها محال است، در همه کشورها، حاکمیت بنادر از سوی دولت‌ها است.حسن‌زاده اظهار کرد: در بخش مذاکره‌ای با یک اپراتور بین المللی قرارداد منعقد می‌شود و عملیات بندر و ترمینال به یک اپراتور واگذار می‌شود، در برخی اوقات هم اکران بین المللی صورت می‌گیرد‌ مانند بندر گوادر پاکستان که در اکران بین المللی، یک شرکت سنگاپوری برنده شد اما بعدها که دولت پاکستان و چین قرارداد امضا کردند، سنگاپور کنار گذاشته شد و راهبری بندر گوادر به چینی‌ها واگذار شد.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به اینکه راهبری بندر چابهار چگونه دنبال می‌شود؟ گفت: در موضوع بندر چابهار، بر اساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام داد و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه‌گذاری قرارداد ۴ فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است، با عملیاتی شدن این ۴ فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد. او بیان کرد: قرار است راهبری یک فاز از ۴ فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی IPGL انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد، طرح سرمایه‌گذاری هندی‌ها در زمینه تامین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ ساله است.

 

 

ارسال نظر