استقرار هندی‌ها در بندر چابهار از یک ماه دیگر

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۲:۰۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۹۱۲۲
استقرار هندی‌ها در بندر چابهار از یک ماه دیگر

گروه راه و شهرسازی|

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران در پی دیدار با همتای هندی خود از استقرار هندی‌ها در بندر چابهار تا یک ماه دیگر خبر داد. سفر وزیر راه و شهرسازی به هند که تقریبا با سفر وزیر خارجه امریکا به این کشور همزمان بود، تحلیل‌های متفاوتی را در پی داشت از جمله اینکه گفته شد، امریکا تمایل دارد تا هند را دست‌کم در کوتاه‌مدت از تحریم نفتی ایران مستثنی کند و همچنین اجازه دهد که هند در توسعه بندر چابهار، به عنوان اهرمی در برابر فعالیت‌های اقتصادی چین در غرب آسیا، فعالانه مشارکت کند.

درحالی که سه سال از امضای قرارداد ایران و هند برای توسعه بندرچابهار می‌گذرد، اما طی این سال‌ها به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری بخش خصوصی هند با سازمان بنادر و دریانوردی ایران، فشار دولت ترامپ بر هندی‌ها برای فسخ این تفاهمنامه و ... این قرارداد همچنان رنگ و روی اجرایی شدن را به خود ندیده است.

طی سه سال گذشته، بارها مسوولان ارشد حوزه حمل و نقل از آغاز همکاری‌ها با هند برای توسعه بندر چابهار خبر دادند و حتی حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران برای جدی‌تر شدن تصمیم هندی‌ها برای همکاری با ایران به این کشور سفر کرد و مذاکراتی را هم با نخست‌وزیر این کشور انجام داد اما با این وجود این قراداد اجرایی نشد.

دراین میان وزیرراه و شهرسازی بارها به عنوان مسوول اصلی اجرای قرارداد همکاری توسعه بندرچابهار طی سال‌های گذشته و برای جلب حمایت هندی‌ها به دهلی نو سفر کرده است که به نظر می‌رسد هیچ کدام از این سفرها در گشودن گره همکاری تهران- دهلی‌نو موثر نبوده است، البته عباس آخوندی در تازه‌ترین سفری که آخر هفته به هند داشت، برای عملیاتی شدن این قرارداد با هندی‌ها رایزنی کرد و پس از انجام مذاکرات در گفت‌وگویی اعلام کرد که از ماه آینده شاهد آغاز به کار هندی‌ها در چابهار خواهیم بود .

ناگفته نماند که در زمان حضور آخوندی در هند، مایک پمپئو، وزیرامورخارجه ایالات متحده امریکا هم در این کشور حضور داشته و رایزنی‌هایی را با هندی‌ها برای کاهش خرید نفت از ایران داشته است که براساس گزارش‌های منتشره، هندی‌ها پاسخ مثبتی به درخواست این مقام ارشد امریکایی نداده‌اند و همین پالس مثبت هند به ایران می‌تواند احتمال اجرای قرارداد توسعه بندرچابهار در ماه آینده را افزایش دهد.

دراین میان، نگاهی به فضای حاکم بر مذاکرات آخوندی با نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند می‌تواند در پیش بینی درباره اجرایی شدن یا نشدن قرارداد همکاری ایران و هند در ماه آینده راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، این سفر به منظور تقویت همکاری‌های راهبردی میان دو کشور در حوزه حمل و نقل و همچنین تقدیم دعوت نامه رسمی حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران به نارندرا مودی نخست وزیر هند برای شرکت در نشست همکاری‌های آسیا انجام شد.

در دیدار آخوندی با همتای هندی خود در مورد مهم‌ترین حوزه‌های همکاری از جمله ضرورت عملیاتی کردن توافق‌های دو کشور در خصوص توسعه بندر چابهار و حل و فصل کلیه مسائل و مشکلات تکنیکی آنها ظرف یک تا سه ماه آینده و همچنین ضرورت زمینه‌سازی توسعه همکاری‌های اقتصادی از طریق روان‌سازی روابط بانکی و ارایه طرح و مکانیسم‌های کار آسان با روپیه و ریال میان دو کشور مذاکره شد.

همچنین قرار شد دو کشور در طول یک ماه تمام این ساز و کارها را با یکدیگر مبادله کنند. طرف هندی متعهد شد تا با تمام نهادهای تجاری و اقتصادی هند مذاکراتی را انجام دهد و تمام مسائل تکنیکی به خصوص در حوزه بانکی را که بر سر راه توسعه همکاری‌ها و حمل و نقل قرار دارند، برطرف کند.

 دستیابی به توافق‌های دوجانبه

وزیرراه و شهرسازی پس از این دیدار تاکید کرد: دو طرف درخصوص پروژه‌های بسیار زیادی گفت‌وگو کرده و به توافقات خوبی در زمینه همکاری دوجانبه درباره بندر چابهار دست یافتند.

آخوندی گفت: با توجه به اینکه قرار است هندی‌ها در فاز اول چابهار مستقر بشوند و در مساله احداث راه‌آهن چابهار به سمت ایرانشهر و یک پروژه دیگر برای تولید ریل با ذوب آهن اصفهان هم همکاری کنند، مساله تامین ۲۵۰ لکوموتیو و همچنین سوزن‌هایی که در خطوط ریلی استفاده می‌شود هم مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

او با بیان اینکه با هدف پیگیری توافقات پیشین به هند سفر کرده است، افزود: در حوزه چابهار، روابط هند و ایران یک روند تنظیم شده دارد و توافقاتی هم در گذشته به امضا رسیده است.

به گفته این مقام مسوول، در جریان گفت‌وگوهای دو کشور در مورد ایجاد کانال بانکی برای سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار توافقاتی انجام شده است و به زودی هندی‌ها در بندر چابهار مستقر خواهند شد.

آخوندی در توضیح اهداف سفر خود به هند اعلام کرد: در این سفر در مورد بندر چابهار مذاکره کردیم و ایران اعلام کرد که از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار استقبال می‌کند و در خصوص سایر پروژه‌ها هم با طرف هندی مذاکراتی انجام شد و قرار شد این پروژه‌ها هر چه زودتر عملیاتی شوند. وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم همکاری‌های جدیدی در زمینه ریل و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی و سیستم‌های نقاله و ریلی داشته باشیم.

 انجام مذاکرات تجاری با هندی‌ها

وزیر راه و شهرسازی درسفر دوروزه خود به هند، علاوه بر دیدار با وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند، در کنفرانسی که با موضوع ارتباط با مفهوم حرکت و جابه‌جایی با حضور نارندرا مودی نخست وزیر هند هم شرکت کرد، ضمن اینکه ملاقاتی هم با وزیر بازرگانی هند داشت تا موارد تجاری میان دو کشور را پیگیری کند.

آخوندی در ارتباط با حجم سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار گفت: سرمایه‌گذاری هند در ایران دو مرحله است، اولین مرحله یک سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری است که قرارداد هر دو سرمایه‌گذاری امضا شده است و می‌تواند به زودی اجرایی شود.

او ادامه داد: در مورد اختصاص یک خط اعتباری دیگر هم گفت‌وگو شده است و کلیات این خط اعتباری در طول سفر ریاست‌جمهوری به هند مورد توافق قرار گرفت که ارزش آن بیش از ۲ میلیارد دلار است.

وزیر راه و شهر‌سازی ایران در مورد هیاتی که از ایران همراه او به هند سفر کرده‌اند، گفت: تعدادی از مقامات سازمان بنادر و دریانوردی در هند حضور دارند که مساله چابهار را دنبال می‌کنند، همچنین نمایندگان شرکت راه آهن، قرارداد‌های ریلی را پیگیری می‌کنند.

 

 

ارسال نظر