در شهر

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۹۰۴۰

   جزییات دستگیری سازندگان فیلم بریدن گوش کودک کار

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران درخصوص ابعاد مختلف دستگیری سازندگان فیلم «بریدن گوش» کودک کار توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، رجایی با بیان اینکه نوجوانی که در فیلمی مدعی شده بودند گوشش توسط ماموران شهرداری بریده شده است، پیدا شد و با آن صحبت کردیم، گفت: این کودک 13 ساله به نام فاروق اهل هرات است که با عمویش به تهران آمده و زباله گردی می‌کنند.وی با بیان اینکه گوش وی در حادثه‌ای که گویا افتادن از پشت وانت بوده است، صدمه می بیند، گفت: این نوجوان عنوان کرد که سرنشین و راننده یک سمند سفید او را مجبور کردند که حرف‌های آنها را تکرار کند و او نیز این کار را انجام داده است.مشاور رسانه‌ای شهردار تهران با بیان این که نوع پانسمان و فضایی که کودک در آن صحبت می‌کند، جای سوال دارد چرا که هیچ فردی در اطراف وی نیست، گفت: صبح امروز در ساعت پنج بامداد این دو نفر که کودک را مجبور به بیان حرف‌های کذب کرده بودند، توسط عوامل اطلاعاتی دستگیر شدند و ابعاد مختلف این سناریو قطعا از سوی نهادهای نظارتی اعلام می‌شود.رجایی با بیان اینکه در مورد این حادثه چند احتمال وجود دارد، تصریح کرد: از آنجایی که افشانی شهردار تهران درصدد مدیریت پسماند پایتخت است، احتمالا رقبا یا مافیای پسماند تهران که روزانه میلیاردها تومان به جیب می زنند، این صحنه آرایی را انجام داده و این سناریو را ایجاد کرده‌اند وگرنه چندین سال است که کولبران زباله ها را جمع آوری می‌کنند اما اتفاقی برای آنها رخ نداده است.وی با بیان اینکه مردم تهران شاهد هستند که در خصوص تفکیک زباله عمدتا افراد محروم این کار را انجام می دهند، گفت: چطور در سال های اخیر این افراد بدون حاشیه‌ای کار خود را انجام داده‌اند اما حالا فیلمی منتشر می شود که در رسانه‌های خارجی تحت عنوان «گوش بری» معروف می‌شود و خوراکی برای آنها فراهم می‌کند.

   تهران ۴۵۰ مدرسه فرسوده نیازمند تخریب دارد

معاون برنامه ریزی فرمانداری تهران گفت: تهران ۴۵۰ مدرسه فرسوده نیازمند تخریب دارد.به گزارش مهر، عیسی فرهادی درجلسه تدوین سند توسعه شهر تهران اظهار کرد: تدوین سند شهرستانی در کشور سابقه نداشته و این کار بسیار ارزشمندی است که باید روزها برای آن وقت گذاشت. من معتقدم داشتن برنامه ضعیف بهتر از نداشتن آن است.

وی با بیان اینکه آسیب های فراوانی در تهران وجود دارد، افزود: مشکل آموزش و پرورش در تهران جدی است. طی دو سال آینده در منطقه ۲۲ تهران ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اضافه می شود که قطعا نیاز به فضای آموزشی دارند همچنین در برخی حوزه ها چون بهداشت و درمان عدالت درباره تهران رعایت نشده اما از برنامه توسعه عقب نیستیم اما از لحاظ فیزیکی، ساختاری و سیستمی آموزش و پرورش تهران در کشور عقب است.احمد اسمعیل وند، معاون برنامه ریزی فرمانداری تهران هم در ادامه اظهارات فرماندار گفت: واقعیت این است که مدیریت حاکمیتی، ناحیه ای و شهری در تهران دچار سردرگمی است، نماینده دولت، فرمانداری است اما در تصمیم گیری ها دخالتی ندارد.ما در فرمانداری، کمیسیون تطبیق داریم، این کمیسیون، حکم شورای نگهبان برای مجلس را دارد و ما می توانیم از طریق این کمیسیون با مصوبات شورای شهر مخالفت کنیم.همه دستگاه ها باید در تطبیق قوانین مشارکت کنند و اگر دستگاهی مخالف است از طریق این کمیسیون اعلام نظر کند.اسمعیل وند با اشاره به ضرورت تعیین حریم شهر تهران گفت: تعیین حریم شهر تهران سال ها است فراموش شده است. چرا باید مرز دو استان بلوار باشد؟ همین الان مرز البرز و تهران کارخانه خوراک دام است، باید پرسید این مرزبندی ها در کجای تقسیمات ما و در قوانین ما هست؟ طبق قانون مرز دو استان باید تقسیمات طبیعی و جغرافیایی باشد.

معاون برنامه ریزی فرمانداری تهران گفت: ۴۵۰ مدرسه فرسوده نیاز به تخریب در تهران داریم. چه برنامه ای برای بازسازی آنها نوشته شده؟ شمولیت نهادها و سازمان‌ها باید مشخص شود.به نظر می آید در کنار همراهی شهرداری تهران، وزارتخانه ها را از جهت تاثیر و تصمیمی که برای تهران می‌گیرند وارد برنامه شوند. چند وقت پیش می گفتند تهران که جمعیت روستایی و کشاورزی ندارد باید کشاورزی تهران را منحل کنیم در حالی که نیم درصد جمعیت تهران روستایی است و در شهرستان تهران ۷۸ هزار نفر شاغل در بخش کشاورزی داریم که با ارائه آمار مانع انحلال بخش کشاورزی در تهران شدیم.

   اولین طرح سوال در دستور کار شورا

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: طرح سوال یکی از ابزارهای نظارتی شورا است که می‌توان در صورت به نتیجه نرسیدن تذکر از آن استفاده کرد و من هم تذکرم را تبدیل به سوال کردم.به گزارش مهر، فخاری در پاسخ به این پرسش که چرا تذکر خود در خصوص وضعیت کودکان زباله گرد را تبدیل به سوال کرد، گفت: یکی از ابزارهای نظارتی اعضای شورا، تذکر شفاهی است که اگر پیگیری نشد تبدیل به تذکر کتبی می‌شود و اگر پاسخ قانع کننده ای به این تذکر داده نشود یا بدون پاسخ بماند، عضو این ابزار را دارد که تذکر خود را تبدیل به سوال کند.وی ادامه داد: حتما سایر اعضا نیز ما را برای ساماندهی به وضعیت موجود این کودکان همراهی می‌کنند. من معتقدم گزارش به حرف و آن چیزی که روی کاغذ می‌نویسند، نیست. هیچ اقدامی در این حوزه نشده است و این قراری نبود که ما با مردم داشتیم. ماباید اولویت هایمان را مورد بازنگری قرار دهیم.فخاری با بیان اینکه این موضوع از جمله اتفاقی است که تماما به حوزه اختیارات شهرداری باز می گردد و از شهردار ناحیه، منطقه، معاونین شهردار و شهردار تهران باید در خصوص آن توضیح دهند و می توانند با عملکرد درست این مشکل را برطرف کنند.وی افزود: با این کار مشکلی حل نمی شود. ما هر روز شاهد پر شدن کیسه هایی پر از زباله هستیم که توسط این کودکان پر می‌شود. در حال حاضر که فضای رسانه ای پیگیر این موضوع است دو ماه این کودکان را در کارگاه ها پنهان می کند و زمانی که ما سرگرم موضوع دیگری شدیم دوباره این کودکان در گوشه و کنار شهر پراکنده می شوند.رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تذکر اولیه ۹ خردادماه داده شده و اقدامی برای رفع آن انجام نشده گفت: از ظرفیت قانونی خود در این رابطه استفاده می کنم و این موضوع ربطی به فیلم منتشر شده در فضای مجازی ندارد. گفت‌وگوهای این فیلم چندان قابل استناد نیست اما چهره آن کودک واقعیت دارد و کاری که انجام می دهد و همه ما می دانیم تهران و شاید همه ابرشهرها چنین مشکلاتی داشته باشند اما باید به سمت حل این مشکلات برویم.

   تکریم آیین‌های عاشورایی اولویت شوراست

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: تکریم آیین‌های عاشورایی جزو اولویت‌های کمیسیون بوده است و علیرغم کاهش بودجه باکمک شهرداری‌های مناطق، معاونت‌ فرهنگی واجتماعی و هیأت‌های مذهبی، سوگواری‌های جمعی برگزار می‌شود.

به گزارش فارس محمدجواد حق‌شناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نمایشگاه عطر سیب که حدود 10 سال است برای کمک به هیأت‌های مذهبی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود امسال نیز برگزار خواهد شد، گفت: شهرداری تلاش می‌کند بتواند در یک فرصت باقیمانده و در راستای مصوبه شورا تحت عنوان تکریم آیین‌های عاشورایی این موضوع را به عنوان بخشی از آن تلاش‌ها عملیاتی کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون این نمایشگاه برگزار نشده، است، گفت: بودجه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران در سال جاری نسبت به سال قبل 25 درصد کاهش پیدا کرده و با آنکه 5 ماه از سال می‌گذرد تخصیص بودجه‌ای که به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده، کمتر از 25 درصد بوده است و نشان می‌دهد که اوضاع درآمدی و منابع شهرداری فراهم نیست.رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: اولویت نخست شهرداری پرداخت حقوق و مزایا است اولویت بعدی تکمیل پروژه‌هایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پس از آن به پروژه‌هایی که بین 50 تا 70 درصد پیشرفت داشته‌اند، پرداخت خواهد شد و دیگر اولویت شهرداری تهران نگه داشت شهر، جمع‌آوری پسماند و حفظ باغات و درختان است.حق‌شناس گفت: وقتی قرار است بودجه کاهش پیدا کند حوزه فرهنگ است که همیشه دچار مضیقه می‌شود.وی افزود: تکریم آیین‌های عاشورایی جزو اولویت‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بوده است و علیرغم کاهش بودجه در مناطق 22 گانه با کمک شهرداری‌های مناطق، معاونت‌ فرهنگی واجتماعی و هیأت‌های مذهبی، سوگواری‌های جمعی همانطور که شادی‌های جمعی را تجربه کردیم برگزار خواهد شد.رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: ‌دادن بن به هیأت‌ها تخفیف مراسم اباعبدالله الحسین (ع) است و باید از کمک‌های مردمی در این حوزه استفاده کنیم و ما شاهد این هستیم که حتی اقلیت‌های دینی برای مراسم امام حسین (ع) نذر می‌کنند و بنده نیز ارایه بن به هیأت‌ها را نمی‌پذیرم ولی تاکید جدی دارم که تمام معاونت‌ها، شهرداران مناطق و همانطورکه به آیین‌های ملی حساسیت دارند به آیین‌های مذهبی که در راس آن تاسوعا و عاشورا است حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

 

ارسال نظر