سرنوشت صنعت دریانوردی در دوران تحریم

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۳۷
سرنوشت صنعت دریانوردی در دوران تحریم

گروه راه و شهرسازی|

طی سه چهارماه گذشته، بخش بزرگی از شرکت های بندری خارجی فعال در ایران اعلام کردند که بااعمال تحریم های واشنگتن علیه تهران در اواسط آبان ماه، همکاری خود با ایران را متوقف می کنند، البته مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانودری در واکنش به این اظهار نظرها بارها اعلام کردند که توقف فعالیت شرکت ها و لاینرهای خارجی نمی تواند تاثیر پررنگی بر فعالیت های بندری کشورمان داشته باشد و تجربه سال های گذشته و تحمل شدیدترین تحریم ها این موضوع را ثابت کرده است که فعالیت های بندری ایران چندان وابسته به همکاری شرکت های بندری خارجی نیست.

درهمین راستا، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره برنامه لاینرهای خارجی برای ورود به بنادر ایران در شرایط فعلی سیاسی کشور،‌گفت: پس از برجام حدود 17 لاینر به بنادر ایران وارد شدند که اغلب آنها اعلام کرده‌اند که فعالیت خود را متوقف و محدود می‌کنند.

علاوه بر عدم همکاری اغلب لاینرها با سازمان بنادر و دریانوردی، ‌یکی از بخش های مرتبط با اعمال تحریم ها بحث بیمه های اتکایی خارجی است که درماه های اخیر بحث های زیادی درباره توقف یا ادامه فعالیت آن با آغاز تحریم های بندری انجام شده است محمدراستاد درباره آینده بخش بندری با اعمال تحریم های جدید از آبان ماه گفت: بیمه‌های اتکایی خارجی توقف فعالیت خود را به تاریخ تحریم‌های نفتی موکول کردند که در صورت رفتن آنها بلافاصله بیمه‌های داخلی جایگزین آنها خواهد شد.

به گزارش فارس، او ادامه داد: بیمه‌های P&I (اتکایی) موضوع عدم حضور در ایران را به تاریخ 13 آبان و تحریم‌های دوم امریکا موکول کردند.

به گفته این مقام مسوول، این آمادگی را داریم که به محض قطع بیمه‌های اتکایی خارجی از طریق بیمه‌های اتکایی داخلی پوشش P&I کشتی‌ها را اجرا کنیم.

راستاد با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهایی است که به سازمان جهانی دریانوردی ملحق شد، گفت: ایران جزو 20 کشور موثر جهان در این سازمان است و توان تخصصی هیأت‌های تخصصی ایران در کمیته سازمان جهانی دریانوردی همیشه مورد توجه ارکان این سازمان بوده است.

افزود: ایران با دارا بودن 5700 کیلومتر ساحل کشوری دریایی تلقی می‌شود؛ ایران 11 بندر تجاری و 60 بندر کوچک دارد و حدود 100 هزار نفر دریانورد در ناوگان منطقه‌ای و اقیانوس‌پیما داریم.

راستاد افزود: سالانه 300 میلیون تن انواع کالا از طریق بنادر ایران و حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شود.

 سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

 در پس‌کرانه‌ها

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اعلام کرد: تا کنون 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه بنادر محقق شده است.

او افزود:‌ طی روزهای اخیر 400 میلیارد تومان پروژه در بندر امام خمینی افتتاح شد که 50 درصد آن مربوط به بخش خصوصی بود، همچنین 600 میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شد که 100درصد آن مربوط به بخش خصوصی بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بندر چابهار کماکان با اپراتور و سرمایه‌گذار هندی در حال انجام کارها هستیم.

راستاد گفت: قرارداد بهره‌برداری موقت در بندر چابهار منعقد شده است که مقدمه‌ای بر قرارداد بلندمدت در این بندر است.

به گفته او، ارائه ضمانت‌نامه بانکی توسط شرکت هندی در حال نهایی شدن است و هفته آینده برای پیگیری ادامه مذاکرات عازم هندوستان هستم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امسال در بنادر تجاری تا تاریخ 12 شهریور 61.7 میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال قبل 9.2 درصد کاهش داشت.

راستاد ادامه داد: تا تاریخ مذکور در سال جاری با کاهش 16.6 درصدی  واردات غیرنفتی مواجه بودیم و به رقم 11.7 میلیون تن رسیدیم.

او افزود: در بخش صادرات غیرنفتی‌ها هم تا 12 شهریور 1.2 درصد کاهش داشتیم و به رقم 22.7 میلیون تن رسیدیم. به گفته این مقام مسوول،‌ به دلیل کاهش فعالیت بنادر در این مدت شرایط اقتصادی بود و عوامل تحریم کمتر تأثیر داشت.

 پرداخت 125 هزار پوند حق عضویت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ در تحریم‌های قبلی به دلیل انسداد مبادلات بانکی سه سال نتوانستیم حق عضویت به سازمان جهانی دریانوردی بپردازیم که دو سال پیش این حق عضویت به صورت یکجا پرداخت شد.

راستاد ادامه داد:‌ میزان حق عضویت بر اساس ظرفیت ناوگان تحت پرچم است که ایران بر این اساس سالانه 125 هزار پوند انگلیس حق عضویت به سازمان جهانی دریانوردی می‌پردازد.

او درباره سرنوشت تشکیل اداره کل حمل و نقل چندوجهی و امور لجستیکی توضیح داد: این اداره کل به معاونت امور بندری سازمان بنادر اضافه شد تا بتوان حمل و نقل چندوجهی را در حوزه فعالیت‌های دریایی کشور توسعه داد.

راستاد افزود: با تمرکز بر موضوع افزایش ظرفیت ریلی بنادر و تعامل با راه‌آهن اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسبی توسط این اداره‌کل انجام شده است،‌تعاملاتی با راه‌آهن برقرار شد تا هدایت کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از طریق ریل بسترسازی مناسبی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه نیازمند توسعه زیرساخت‌های ریلی در پس‌کرانه‌ها هستیم گفت:‌ در حال رفع نواقص موجود در بنادر که سهم ریل را تهدید می‌کنند،‌هستیم و چشم‌انداز خوبی در آینده سهم ریلی در بنادر قابل پیش‌بینی است.

 جزئیات اجاره کشتی‌های چینی

یکی دیگر از موضوعاتی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری خود به آن اشاره کرد، بحث اجاره کشتی های چینی برای صیادی است موضوعی که طی ماه های اخیر بارها از سوی سازمان شیلات،‌ سازمان بنادر و دریانودری و ... تکذیب شد اما چندی پیش یکی از مسوولان سازمان بنادر، صیادی چینی ها در آب های ایران را تایید کرد، موضوعی که انتقادات بسیاری را روانه سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی کرد، استدلال مسوولان مرتبط با موضوع صیادی چینی‌ها از آب‌های ایران این بود که طبق بررسی‌های دقیق صورت گرفته و استعلام از سازمان شیلات ایران، مجوز‌هایی برای صید در اعماق ۲۰۰ متری به تعدادی از افراد با تابعیت ایرانی واگذار شده که این افراد به دلیل در اختیار نداشتن تجهیزات و امکانات لازم و پیشرفته برای صید در این عمق، اقدام به اجاره شناور‌های پیشرفته از کشور چین کرده‌اند که این شناور‌ها هم به‌ تبع آن نیروی انسانی لازم و آموزش‌دیده را به همراه خود آورده‌اند که این استدلال چندان مورد پذیرش مردم و فعالان بخش بندری و دریایی قرار نگرفت.

حال با گذشت سه هفته از این ماجرا، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانودری درباره موضوع کشتی‌های صیادی چینی و فعالیت آنها در آب‌های ایران گفت: اجاره کشتی‌ها در سه مدل اجاره زمانی، اجاره سفری و اجاره کامل است.

راستاد با بیان اینکه در موضوع کشتی‌های صیادی چینی، طرح اجاره کامل اجرا شده است، ‌گفت: ایران در واقع مستأجر کشتی چینی است، حق پرچم به آنها می‌دهد و این کشتی‌ها تحت پرچم ایران در آب‌های کشورمان فعالیت می‌کنند و اجاره‌بهای کشتی را می‌گیرند.

 

ارسال نظر