ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۱:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۲۸۹۵۴

 

تشویش آخرهفته ساکنان ۹۰ خانه قدیمی ده ونک

بر اساس حکم تخلیه‌ای که چند روز پیش به دست برخی ساکنان ده ونک داده شده، به احتمال بسیار، آخر همین هفته، ۵ ساختمان دیگر از این محله تخریب و تخلیه خواهد شد.

به گزارش مهر، بعد از تخریب و تخلیه ۵ واحد مسکونی در تاریخ ۲۷مردادماه در محله ده ونک تهران، ساکنان ۹۰واحد مسکونی که ملک آن ها چند دهه بلاتکلیفی را پشت سر گذاشته، نگران آن هستند که ساختمان هایشان به سرنوشت ۵ ملک تخریبی دچار شود. این خانه ها سال ۱۳۱۷ ساخته شد. ساکنان این منازل را کارگران کارخانه‌های شماره ۵ ونک تشکیل می دادند. از همان زمان بحث سند مالکیت این املاک مطرح بود و هر مسوولی که آمد، وعده ای داد و عمل نکرد. حالا مسوولان دانشگاه مدعی شده‌اند که بر اساس اسناد موجود، زمین های کارخانه بعدها به دانشگاه واگذار شده و سپس با پیگیری های قانونی حکم تخلیه و تخریب املاک را گرفتند. علی رغم اینکه بارها و بارها موضوع زمین و خانه های قدیمی محور بحث‌ها و شکایات شده بود و در کنار آن مسوولان بسیاری هم وعده واگذاری این املاک را به صاحبان قدیمی این خانه ها داده بودند، اما هیچ وقت کار به جاهای باریک نکشید بود. تا اینکه روز ۲۷مردادماه، هشدارها لباس اجرا پوشید و نوار زردرنگ خطر، دور تا دور پنج ملک ۸۰ ساله پیچیده شد. به گفته شاهدان عینی، از همان ابتدای صبح، کامیون های ویژه حمل بار، وسایل ۵ خانواری که هفته گذشته حکم تخلیه دریافت کرده بودند، را بار زدند و کار تخریب اجرا شد.چند روز بعد، حکم تخلیه و تخریب به ساکنان ۵ واحد دیگر تسلیم شد که موجی از تشویش و نگرانی را به همراه داشت.

یکی از اهالی محله ده ونک می گوید: ما فقط حق و حقوق مان را می خواهیم. من و پدرم در این خانه به دنیا آمدیم، سال‌ها زندگی کردیم و تمام خاطرات ما در این خانه و محله رنگ گرفته است، حالا از ما می خواهند از خانه و زندگی مان دست برداریم و برویم.۵ واحد را تخریب کردند و گفتند آخر هفته هم ۵ واحد دیگر را تخریب می کنیم. ما ۸۰ سال در این ساختمان ها ساکن بودیم، حداقل کار این بود که برای توافق جلو بیایند. اما متاسفانه هیچ کس پاسخ شفاف نمی دهد و پاسخگو نیست. وی می گوید: ظاهرا قرار شده به ازای هر خانه ای که تخریب می کنند، ۱۰۰ میلیون به صاحب آن خانه بدهند. با این ۱۰۰ میلیون چکار می شود کرد؟چیزی به پنجشنبه نمانده و ساکنان قدیمی‌ترین خیابان ده ونک، دل‌نگران آخر هفته هستند.

هشدار درباره ایمنی  خیابان 30 تیر

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: با توجه به حضور دکه‌های متعدد اغذیه فروشی و ازدحام جمعیت و همین طور وجود موزه ملی در خیابان 30 تیر نیاز است که به ایمنی این خیابان توجه بیشتری شود. به گزارش فارس، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درمورد ایمنی خیابان 30 تیر با توجه به حضور دکه‌های سیار اغذیه‌فروش و موزه ملی که در آن خیابان واقع شده، اظهار کرد: قطعا اطراف اماکنی که دارای حساسیت هستند باید خلوت باشد چرا که حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است هر آن یکی از دکه‌های اغذیه‌ فروشی دچار حریق و آتش ‌سوزی شود. ماشین‌های اغذیه‌فروش در آن مکان غیراستاندارد و غیراصولی هستند و تبدیل به یک اجاق گاز شده‌اند بنابراین رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. ‌ازدحامی که در آن خیابان وجود دارد می‌تواند خطرناک باشد و باید نکات ایمنی قطعا رعایت شود.

وی گفت: درست است که خیابان 30 تیر به یک جذابیت شهری و نقطه گردشگری تبدیل شده است اما باید رعایت نکات ایمنی را نیز مدنظر قرار دهیم.

ملکی درباره ایمنی موزه ملی نیز گفت: موزه‌ها باید در ایمنی کامل باشند چرا که یک موزه همانند خودرو ساختمان نیست و اگر دچار آتش‌سوزی شود، یک اثر باستانی از بین می رود و دیگر قادر نخواهیم بود آن اثر را بسازیم و نمی‌توان در این خصوص اقدامی را انجام داد.

 

ارسال نظر