27.9 درصد جمعیت کشور در وضعیت تنش آبی

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۸۸۸۷

ایسنا| در حال حاضر ۴۴ درصد جمعیت کشور بدون تنش آبی، ۱۷.۱ درصد درمحدوده تنش آبی زرد، ۱۱ درصد در محدوده تنش آبی نارنجی و ۲۷.۹ درصد نیز در وضعیت تنش آبی قرمز قرار دارند. البته ۷۱.۱ درصد از شهرها (به لحاظ تعداد) هیچ تنش آبی ندارند، اما شهرهایی که دچار تنش آبی هستند ۶۶ درصد جمعیت شهرها را تشکیل می‌دهند. در پایان سال آبی 97-96، ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و ۲۱ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده از وضعیت منابع آبی کشور، هرمزگان با منفی ۷۵ درصد کم بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری بوده است که پس از این منطقه نیز استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد، کرمان با ۶۹ درصد، فارس با ۶۶ درصد و بوشهر با ۶۱ درصد کم بارش‌ترین مناطق کشور هستند. البته دو حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر به ترتیب با افزایش ۴۸ و ۱۶ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته روبرو بودند.

در این بین، استان‌های آذربایجان شرقی با ۵۳ درصد، آذربایجان غربی با ۵۲ درصد، کردستان با ۲۹ درصد، کرمانشاه با ۲۳ درصد و زنجان با ۲۱ درصد افزایش بارندگی‌ نسبت به سال گذشته شرایط به مراتب بهتری را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

علاوه بر این از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور ۹۰ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند بطوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افت داشته و هم‌اکنون بطور میانگین ۴۳ مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق آبی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال نیز با کاهش تولید انرژی روبرو شوند بطوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا دوم شهریورماه به ۵۴۰۳ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳.۷ درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنج‌گانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به ۶۹۹ میلیون مترمکعب رسیده و در شرایط فعلی ۶۳ درصد مخازن این سدها خالی است.

همچنین میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۱۶۹ میلی متر رسیده که در مقایسه مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است. بارشی که سال گذشته در همین بازه زمانی به ۲۳۰ میلی‌متر رسیده بود.

با وجود اینکه بارش‌های فصل بهار امسال در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است ولی افت ۴۵درصدی  بارندگی‌ها در فصل زمستان و کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در فصل پاییز سال ۹۶ موجب شده تا تابستان امسال را با کاهش ۶۳ میلیمتری نزولات جوی نسبت به سال گذشته سپری کنیم.

 

 

ارسال نظر