ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۸۴

جزییات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

جزییاتی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که طی ماده ۶۰ الحاقی به قانون مالیات‌های مستقیم توسط مجلس اعلام وصول شد، منتشر شد. به گزارش فارس، در جزییات این طرح آمده است که ظرف یک ماه پس از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه املاک می‌شود. این حکم در کلیه مناطق کشور اعم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و برای هرگونه نقل و انتقال اعم از صلح، معاوضه، وکالت، حق واگذاری محل و انتقال سهم بین مالکین مشاع، جاری است. انتقال قطعی ملک یاحق واگذاری محل، فقط پس از پرداخت مالیات‌های موضوع این ماده امکان‌پذیر است. براساس تبصره یک این طرح «عایدی سرمایه املاک» عبارت است از مابه‌التفاوت قیمت خرید (انتقال دادن) و قیمت فروش (به انتقال گرفتن) و نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک در سال اول اجراء 5 درصد، در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و از سال چهارم به بعد 20 درصد است.

البته درتبصره 3 موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف هستند که این موارد عبارتند از اولین انتقال املاکی که قبل از اجرای این قانون خریداری شده باشند، اولین انتقال ساختمان‌های نوساز، که از اخذ پروانه ساخت آن بیش از 5 سال نگذشته باشد، نقل و انتقال واحد مسکونی اصلی هر شخص حقیقی، یک‌بار در هر دو سال، نقل و انتقال به منظور وقف ملک و همچنین زمانی که قیمت فروش (انتقال دادن) مساوی با کمتر از قیمت خرید (به انتقال گرفتن) باشد.

در تبصره 4 این طرح نقل و انتقال املاک مشمول مالیات این ماده از مالیات نقل و انتقال موضوع ماده (59) معاف است و اولین انتقال ساختمان‌های نوساز که پس از اجرای این ماده، پروانه ساخت دریافت کنند، در صورتی که پنج سال از دریافت پروانه ساخت نگذشته باشد، از مالیات نقل و انتقال موضوع ماده (77) هم معاف است. براساس تبصره5، ظرف یک ماه پس از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون سردفتران اسناد رسمی و دفاتر مشاوره معاملات املاک موظف‌اند در هنگام تنظیم سند انتقال ملک یا حق واگذاری محل یا سند تعهد به انتقال یاحق واگذاری محل (قولنامه)، قیمت مورد معامله را بر اساس توافق طرفین معامله، با دقت و صراحت ثبت نموده و به امضای طرفین برسانند. در تبصره 6 این طرح آمده است که مبنای تعیین قیمت فروش تمامی املاک و خرید املاکی که بعد از اجرای این ماده خریداری شده‌اند، قیمت ثبت شده در سند انتقال یا سند تعهد به انتقال (قولنامه) است. قیمت مذکور، در کلیه مراجع قضایی و اداری و در تعیین حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، مبنا قرار می‌گیرد. اما در تبصره 9به این موضوع اشاره شده است که کلیه درآمدهای مالیاتی موضوع این ماده، به منظور تأمین مسکن مهر جوانان و محرومان و پوشش بخشی از نرخ سود تسهیلات خرید خانه اولی‌ها و تسهیلات ودیعه مسکن اجتماعی در اختیار بانک مسکن قرار گیرد و دولت مکلف است اقدام قانونی لازم را در خصوص نحوه تخصیص این درآمد به مصارف مذکور به عمل آورد.

آینده سفرهای  هوایی خارجی

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران پس از حذف مسیر ایران از برنامه پروازی سه شرکت هواپیمایی خارجی، درباره آینده سفرهای هوایی با وضعیت پیش‌آمده گفت: آینده نزدیک صنعت هوانوردی مسافری بین‌المللی کشور در دست دو بخش خطوط داخلی و خطوط منطقه‌ای است.

اباذری بیان کرد: خطوط هوایی منطقه‌ای مانند شرکت‌های هواپیمایی امارات، ترکیش و قطر برای بازار ایران برنامه‌ریزی جدی‌ای دارند و با مشکلات کاری در کشور مانند تحریم‌ها و بی‌ثباتی اقتصادی سازگاری بیشتری به نسبت خطوط اروپایی دارند. در نتیجه به احتمال زیاد در بازار می‌مانند و سهم بازار رها شده توسط سایر ایرلاین‌ها را از آن خود می‌کنند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران افزود: از سوی دیگر شرکت‌های داخلی که قابلیت پرواز بین‌المللی دارند هم تلاش می‌کنند سهمی از این بازار داشته باشند اما متاسفانه موانعی مانند ضعف ناوگان و مشکلات مدیریتی و زیربنایی اجازه این توسعه به ویژه در مسیرهای طولانی را نمی‌دهد. او دو راه‌حل برای آسیب کمتر به شرکت‌های هواپیمایی داخلی را در این شرایط پیشنهاد کرد و افزود: با حمایت از خطوط هواپیمایی داخلی و پایین نگه داشتن نرخ‌ها توسط شرکت‌های داخلی با روش‌های هوشمندانه می‌توان از این شبه بحران با خسارت کمتر گذر کرد.

او ادامه داد: یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل بحرانی، تعریف بازارهای جایگزین و تدوین مسیرهای جدید گردشگری است.

آغاز پیش فروش بلیت‌ مهرماه‌ قطار از ۱۳ شهریور

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن از آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری حد فاصل اول تا ۳۰ مهرماه ۹۷ از ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه ۱۳ شهریورماه سال جاری خبر داد.

‌به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ‌علی کاظمی‌منش‌ با اعلام این خبر بیان کرد: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری حد فاصل ۰۱/۰۷/۹۷لغایت ۳۰/۰۷/۹۷مهرماه از روز سه شنبه ۱۳ شهریورماه ۹۷ آغاز خواهد شد.

او افزود: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری، ساعت ۱۱صبح به صورت همزمان از طریق مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور و از طریق اینترنتی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر