ایرلاین‌ها همچنان به دنبال ارز «نیما»

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۵۷:۴۴
کد خبر: ۱۲۸۶۲۴
ایرلاین‌ها همچنان به دنبال ارز «نیما»

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که حدود سه هفته پیش خبرهایی درباره موافقت بانک مرکزی برای اختصاص ارز به ایرلاین‌ها از سامانه نیما رسانه‌ای شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرد که با وجود ابلاغ سیاست‌های جدید، هنوز هماهنگی‌های لازم برای تامین مورد نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه ارزی نیما فراهم نشده است و این شرکت‌ها مجبورند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

عدم اختصاص ارز از سامانه نیما به ایرلاین‌ها در شرایطی است که از 17 مردادماه سال جاری، شرکت‌های هواپیمایی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حذف شدند و در ابتدا قرار شد که سنا (سامانه نظارت ارزی) تأمین‌کننده نیاز ارزی شرکت‌های هواپیمایی باشد اما با توجه به نارضایتی‌های پیش آمده از سوی ایرلاین‌ها، مسافران و فعالان حوزه هوایی با توجه به بالابودن نرخ ارز در سنا و جهش چشمگیر نرخ بلیت هواپیما، رایزنی‌ها میان سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین‌ها و بانک مرکزی آغاز شد تااینکه بانک مرکزی اعلام کرد که ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها از نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) تأمین شود زیرا نرخ ارز در این سامانه کمتر از سنا است. اما با گذشت سه هفته از تصمیم بانک مرکزی، ایرلاین‌ها همچنان ارز مورد نیاز خود را از طریق سنا تأمین می‌کنند و بانک مرکزی با وجود وعده‌هایی که به انجمن شرکت‌های هواپیمایی داده است، تمایلی برای ارایه ارز از سامانه نیما به آنها ندارد ضمن اینکه در این میان مسائلی همچون حذف دوروزه دلار از سنا هم مشکلات ایرلاین‌ها را برای تأمین ارز دوچندان کرده است. دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا، درهمین رابطه اظهار کرد: هر چند در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی، تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها به سامانه نیما واگذار شد، اما در عمل هنوز شرایط برای اجرایی شدن این سیاست فراهم نشده است.

مقصود اسعدی سامانی ادامه داد: همین مساله شرکت‌های هواپیمایی را مجبور کرده که نیاز به دلار خود را از طریق بازار آزاد تامین کنند که نرخ آن در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تومان است.

به گفته سامانی در شرایطی که حدود ۶۰ درصد از هزینه جاری ایرلاین‌ها از طریق ارز تامین می‌شود، این مساله فشار بسیار زیادی را بر آنها وارد می‌کند، در حالی که شرکت‌ها به منظور همراهی با سیاست‌های اقتصادی کشور حاضر شده‌اند نرخ پروازها را تا پایان شهریور متعادل‌سازی کنند، نرسیدن ارز مشکل‌ساز خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ کنونی در نظر گرفته شده در سامانه نیما هم چندان با شرایط بازار آزاد تفاوتی ندارد، توضیح داد: آن چه سامانه معرفی شده به ایرلاین‌ها اعلام شده، نرخ ارز را حدود ۸۹۹۷ تومان در نظر می‌گیرد.او بیان کرد: با توجه به ۶ درصد کارمزد و هزینه‌ای که باید برای خواب پول تا دریافت نهایی ارز صرف شود، عملا قیمت تمام شده برای ایرلاین‌ها به نزدیکی ۱۰ هزار تومان می‌رسد که این مساله هم به دشواری‌های شرایط فعلی خواهد افزود.باتوجه به بدقولی بانک مرکزی نسبت به وعده‌های داده شده برای اختصاص ارز از سامانه نیما به ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی همچنان چشم به راه اجرای وعده بانک مرکزی هستند و درصورتی که این بانک برنامه‌ای جدی برای ساماندهی وضعیت تأمین ارز ایرلاین‌ها نداشته باشد بحران در صنعت هوایی با توجه به ادامه رشد نرخ بلیت‌ها کلید می‌خورد.

  جزییات افزایش قیمت بلیت هواپیما

درحالی که قیمت بلیت هواپیما به دلیل خروج ایرلاین‌ها از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی جهش چشمگیری داشته و همین موضوع موجب کاهش سفرهای هوایی شده است اما مسوولان وزارت راه و شهرسازی و به ویژه مسوولان ارشد صنعت هوایی حاضر به قبول افزایش 3 تا 4 برابری نرخ بلیت مسیرهای داخلی و خارجی نیستند و در گفت‌وگوهایشان به رشد نهایت 70 درصدی قیمت‌ها اشاره می‌کنند. علاوه بر اینکه افزایش چشمگیر قیمت‌ها را به عوامل دیگری از جمله پروازهای چارتری، آغاز فاز جدید سفرهای تابستانی و ... هم نسبت می‌دهند و حاضر به قبول تاثیر بی‌چون و چرای افزایش نرخ ارز بر رشد نرخ بلیت هواپیما نیستند.

درهمین رابطه، رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه 55 درصد هزینه یک ساعت پرواز در کشور ارزی است، گفت: شهریورماه فصل پرتقاضای سفر است و به همین دلیل نرخ بلیت هواپیما افزایش یافت، اما نرخ‌ها در مهرماه کاهش می‌یابد.

علی عابدزاده درباره قیمت‌های بلیت هواپیما، اظهار کرد: افزایش اخیر قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت ارزی بود‌ که شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کردند. او ادامه داد: ‌هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، 55 درصد هزینه یک ساعت پرواز یک هواپیما در ایران، ارزی است و طبیعی است که بدین‌ترتیب نرخ‌های بلیت هواپیما هم با نوسانات ارز افزایش می‌یابد. رییس سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر در فصل پرمسافرهستیم، عموماً در ماه سوم فصل تابستان، تقاضای سفر بالا است و به همین دلیل بلیت هواپیما هم با قیمت‌های بالا به فروش می‌رود در حالی که شرکت‌های هواپیمایی طیفی از نرخ‌ها را ارایه می‌دهند. عابدزاده ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی (پس از اعمال برخی نرخ‌های سنگین از سوی آژانس‌ها) تصمیم گرفتند خودشان نرخ‌ها را تعدیل کنند که در هفته اخیر نرخ‌های جدید اعلام شد.  او با تأکید بر اینکه قیمت‌های بلیت هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا تعریف می‌شود، گفت: قطعاً در مهرماه که تقاضای سفر کاهش یابد، قیمت بلیت هواپیما هم به‌شدت کاهش می‌یابد.

رییس سازمان هواپیمایی بیان کرد: تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای تعدیل قیمت‌‌های صندلی پرواز از نظر بازرگانی ایرلاین، تصمیم مناسبی بود.

  تناقض در اعلام سهم بلیت‌های غیرچارتری

علاوه بر افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما طی هفته‌های اخیر، موضوع دیگری که خبرساز شد، تناقض آمار رسمی اعلام شده درباره سهم پروازهای چارتری و برنامه‌ای ایرلاین‌ها بود یعنی درحالی که پیش از این مدیرروابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که تنها 30 درصد از حجم پروازها چارتری است وزیرراه و شهرسازی در اظهاراتی به سهم 70 درصدی پروازها اشاره کرد و همین موضوع را عاملی برای افزایش قیمت بلیت دانست.

البته سازمان هواپیمایی کشوری به آمار اعلام شده از سوی وزیرراه و شهرسازی واکنش نشان داد و مدیر روابط عمومی این سازمان در گفت‌وگویی اعلام کرد: شرکت‌های هواپیمایی بیش از 70 درصد بلیت هواپیما را به صورت غیرچارتری تابع مقررات تغییر و ابطال، ارایه می‌کنند. رضا جعفرزاده ادامه داد: آنچه به نقل از وزیر راه و شهرسازی در رسانه‌ها منتشر شد، به این صورت اصلاح می‌شود که بیش از70 درصد بلیت هواپیما به صورت غیرچارتری و 30 درصد چارتری ارایه می‌شود.

او یادآور شد: با سیاست‌های سازمان هواپیمایی، روند ارایه بلیت هواپیما به صورت چارتر کاهش یافته است و اکنون کمتر از 30 درصد پروازها چارتری به متقاضیان ارایه می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد.

به گفته جعفرزاده، با سیاست‌های چند ساله گذشته سازمان هواپیمایی کشوری، سمت و سوی شرکت‌های هواپیمایی بر توزیع و ارایه بلیت‌های خود به صورت غیرچارتری است و روند کاهشی خود را طی می‌کند.

این درحالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون عمران که با موضوع تشریح علل گرانی بلیت هواپیما برگزار شده بود، اعلام کرد که یکی از دلایل گرانی بلیت هواپیما، فروش چارتری بلیت‌ها است و این نوع از فروش حدود 70 درصد سهم را به خود اختصاص می‌دهند.

او گفته بود: درگذشته تا 80 درصد پروازها به صورت چارتری به فروش می‌رسید و توانستیم آن را به 70 درصد برسانیم. ضمن اینکه برنامه داریم تا سهم پروازهای چارتری از مجموع بلیت‌های در حال فروش را کاهش دهیم.

 

 

ارسال نظر